کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل موسوم به آنکتاد با اشاره به آسیب‌های بی‌شمار به اقتصاد غزه اعلام کرد، تعیین عواقب اقتصادی بحران انسانی کنونی و ادامه‌دار در غزه غیرممکن است.

آنکتاد: تبعات اقتصادی بحران غزه فاجعه‌بار است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل موسوم به آنکتاد در گزارش سالانه خود در مورد اقتصاد فلسطین نوشت: «غزه ۱۶ سال است که عدم توسعه و پتانسیل انسانی و حق توسعه سرکوب شده را تجربه می‌کند.»

در حالی که این گزارش بر سال ۲۰۲۲ متمرکز است اما مقامات آنکتاد طی یک کنفرانس مطبوعاتی نتوانستند درگیری کنونی در این منطقه را نادیده بگیرند.

بمباران‌های رژیم صهیونیستی تاکنون جان ۶ هزار و ۵۴۶ را در غزه گرفته که ۲ هزار و ۷۰۴ نفر آنها کودک هستند؛ ۱۷ هزار و ۴۳۹ نفر نیز با مختلف زخمی شده‌اند.

۱۹ روز از حملات رژیم اشغالگر به غزه می‌گذرد؛ حملاتی که با عملیات بی‌نظیر طوفان الاقصی آغاز شد و رزمندگان عزالدین القسام توانستند وارد حداقل ۱۰ شهرک صهیونیست‌نشین در اطراف غزه شوند که این عملیات به اذعان رژیم اسرائیل تاکنون ۱۵۰۰ کشته در پی داشته است و ۲۲۲ نفر نیز به اسارت حماس در آمده‌اند.

ریچارد کوزول رایت، مدیر بخش جهانی‌سازی و راهبردهای توسعه آنکتاد در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «تعیین عواقب اقتصادی بحران انسانی کنونی و ادامه‌دار در غزه غیرممکن است.»

«آنچه گزارش نشان می‌دهد، چالش‌های اقتصادی عمیقی است که جامعه تحت اشغال با آن مواجه است که در مورد غزه با محاصره اقتصادی که در سال ۲۰۰۷ آغاز شد، همراه با عملیات‌های نظامی متناوب، تشدید شده است.»

در گزارش وضعیت اقتصاد فلسطین در سال ۲۰۲۲ آمده است که اقتصاد غزه «از میان تهی» شده است و ۸۰ درصد جمعیت این منطقه به کمک‌های بین‌المللی وابسته هستند.

بر اساس این گزارش، «با تشدید تنش‌های سیاسی و یک توقف طولانی‌مدت در روند صلح، سال ۲۰۲۲ یکی از بدترین سال‌ها برای فلسطینیان در تاریخ معاصر بوده است.»

بنا بر اعلام آنکتاد، اقتصاد فلسطین همچنین از همه‌گیری کرونا به شدت آسیب دیده است.

«با اینکه تولیدناخالص داخلی این کشور در سال ۲۰۲۲ رشد ۳.۹ درصدی داشته اما سرانه تولیدناخالص داخلی واقعی هنوز ۸.۶ درصدی کمتر از سطح سال ۲۰۱۹ و پیش از همه‌گیری کروناست. در غزه، سرانه تولیدناخالص داخلی واقعی ۱۱.۷ درصد کمتر از سطح سال ۲۰۱۹ و پیش از همه‌گیری کرونا و نزدیک به کمترین سطح از سال ۱۹۹۴ است.»

بر اساس گزارش این نهاد بین‌المللی و زیر مجموعه سازمان ملل، نرخ بیکاری در نوار غزه ۴۵ درصد و در کرانه باختری ۱۳ درصد است و زنان و جوانان افرادی هستند که بیشترین آسیب را از این وضعیت دیده‌اند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.