بام ایران از پهنه‌های طلای سرخ در کشور است و زعفران تولیدی در این استان به علت شرایط مناسب کشت، عیار بالایی دارد که در صورت فراهم شدن زمینه صادرات، تجارتی پرسود را رقم خواهد زد.

عیار بالای طلای سرخ بام ایران

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، چهارمحال و بختیاری مهد تولید محصولات کشاورزی متعدد از جمله بادام، گندم، جو، سیب‌زمینی، هلو، گردو، زعفران و.... در کشور است، عموم محصولات تولیدی در این استان از کیفیت بالایی برخوردار هستند، این استان به علت داشتن ارتفاع بالا از سطح دریا و تابش مستقیم نور خورشید قابلیت کشت بسیاری از محصولات از جمله زعفران را دارد.

در بیش از یک دهه گذشته اختاپوس خشکسالی چهارمحال و بختیاری را در بر گرفته، بنابراین کشاورزان برای تولید محصولات خود با چالش تأمین آب مواجه شده اند، بنابراین کشت محصولات کم‌آب بر و اقتصادی در اولویت سازمان جهاد کشاورزی قرار گرفت و کشاورزان به کشت این محصولات ترغیب شدند.

همواره در ابتدای تغییر سیاست‌های بخش کشاورزی، مقاومت‌هایی از سوی کشاورزان مشاهده می‌شود، اما اگر مزایا برای بهره‌برداران به درستی تبیین شود، این قشر نیز به تغییر الگوی کشت روی می‌آورند.

زعفران یکی از محصولات صادراتی با ارزآوری بالا است که به طلای سرخ در جهان مشهور است و به گفته کارشناسان، کیفیت زعفران تولیدی در چهارمحال و بختیاری از انواع مرغوب آن از هر نظر در کشور محسوب می‌شود و می‌توان گفت بام ایران پهنه طلای سرخ است.

کشت زعفران صرفه اقتصادی بالایی دارد، قیمت هر کیلوگرم زعفران در سال گذشته بین ۱۲ تا ۱۳ میلیون تومان بود.

پیش‌بینی برداشت ۲ تن زعفران طی سال‌جاری در چهارمحال و بختیاری

مجری گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در خصوص تولید زعفران در استان، اظهار کرد: ۲۶۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت زعفران اختصاص پیدا کرده است.

یزدان احمدزاده با بیان اینکه سطح زیر کشت زعفران در چهارمحال و بختیاری نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است، گفت: پیش‌بینی می‌شود از سطح زیر کشت زعفران در استان ۲ تن محصول برداشت شود، میانگین برداشت زعفران در هر هکتار بین ۷ تا ۸ کیلوگرم است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از استان‌های کشور دچار خشکسالی هستند، یادآور شد: به همین علت یکی از سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی کشت محصولات کم‌آب بر و اقتصادی مانند زعفران است.

احمدزاده با تاکید بر اینکه در سال‌جاری ۱۵ تن پیاز زعفران در بین کشاورزان چهارمحال و بختیاری توزیع شده است، عنوان کرد: این اقدام به‌منظور تشویق کشاورزان به کشت زعفران انجام شده است.

مجری گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: کشاورزان زعفران‌کار باید قبل از طلوع آفتاب اقدام به برداشت زعفران کنند، اگر بعد از طلوع آفتاب برداشت زعفران انجام شود، خواص زعفران کاهش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه زعفران تولیدی در چهارمحال و بختیاری به‌علت ارتفاع بالا از سطح دریا و اقلیم آب و هوایی عیار بالایی دارد، خاطرنشان کرد: برداشت زعفران در این استان به‌صورت دستی انجام می‌شود، در بحث مکانیزاسیون در برداشت و فرآوری زعفران جای کار بسیار است که به همین منظور تسهیلات برای خرید ماشین‌آلات در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

عیار بالای طلای سرخ بام ایران

گیاه زعفران ارزش اقتصادی بسیار بالایی دارد

مسئول ترویج و آموزش کشاورزی اداره جهاد کشاورزی شهرستان کیار نیز در خصوص خواص غذایی زعفران اظهار کرد: زعفران یکی از محبوب‌ترین چاشنی‌های غذایی در جهان محسوب می‌شود که به علت مواد موثره موجود در آن خواص بالایی دارد.

حیدریان با بیان اینکه زعفران یک طعم‌دهنده و رنگ‌دهنده طبیعی برای غذا است، عنوان کرد: زعفران به تقویت سیستم ایمنی بدن، تقویت حافظه، تقویت قلب کمک می‌کند، همچنین خواص ضد التهاب و ضد سرطان نیز دارد و به کاهش استرس کمک می‌کند، دمنوش زعفران موجب کاهش اشتها در فرد نیز می‌شود

وی با اشاره به اینکه گیاه زعفران ارزش اقتصادی بسیار بالایی دارد، یادآور شد: به همی علت کشت این محصول مورد استقبال کشاورزان قرار گرفته است.

شهرستان کیار یکی از شهرستان‌های چهارمحال و بختیاری است که سطح زیر کشت زعفران در این شهرستان قابل توجه است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کیار در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه سطح زیر کشت گیاهان دارویی در شهرستان کیار ۱۳۰ هکتار است، اظهار کرد: از این سطح حدود ۴۰ هکتار به کشت زعفران اختصاص پیدا کرده است، سطوح اختصاص یافته به کشت زعفران در این شهرستان اغلب یکپارچه و بالای یک هکتار است.

امرالله اسماعیلی افزود: زعفران تولیدی در شهرستان کیار نسبت به سایر مناطق چهارمحال و بختیاری از کیفیت و کمیت بالاتری برخوردار است.

وی بیان کرد: مزارع زعفران در شهرستان کیار به‌صورت کشت مکانیزه با تراکم مناسب هستند، همچنین از کودهای عالی در این مزارع استفاده می‌شود که عملکرد برداشت را نیز بالا برده است، آبیاری نیز به صورت منظم انجام می‌شود.

عیار بالای طلای سرخ بام ایران

ضرورت گرایش کشاورزان به سمت کشت محصولات کم آب بر و اقتصادی

گفتنی است؛ در شرایطی که مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی از اهمیت بالایی برخوردار است، باید کشاورزان به سمت کشت محصولات کم آب بر و اقتصادی سوق داده شوند، این مسئله نیازمند تقویت ترویج و آموزش کشاورزی است.

کشورهای خارجی از مشتریان ثابت زعفران تولیدی در کشور هستند، مستعد بودن چهارمحال و بختیاری برای کشت زعفران می‌تواند یک تجارت پرسود را رقم بزند.

اکنون فصل برداشت طلای سرخ در چهارمحال و بختیاری است، با توجه به اینکه این محصول در صورت صادرات می‌تواند ارزآوری بالایی برای کشور داشته باشد، باید زمینه بازاریابی و صادرات آن فراهم شود، عمده زعفران صادراتی از استان به‌صورت چمدانی است، بنابراین دلالان می‌توانند در این موضوع جولان دهند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.