بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی در جدیدترین گزارش اعلام کرد، میزان سپرده‌های ایران نزد بانک‌ها و موسسات خارجی در پایان نیمه نخست امسال برابر با ۲۰ میلیارد و ۹۴ میلیون دلار بوده که ۱۱ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال رشد کرده است.

مراودات مالی بیش از ۲۱ میلیارد دلاری ایران با ۴۴ بانک جهان در شرایط تحریم

به گزارش قدس انلاین به نقل از فارس، بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی در جدیدترین گزارش اعلام کرد، میزان سپرده‌های ایران نزد بانک‌ها و موسسات خارجی در پایان نیمه نخست سال ۲۰۲۳ یعنی پایان ماه ژوئن برابر با ۲۰ میلیارد و ۹۴ میلیون دلار بوده است.

این بدان معناست که میزان سپرده‌های ایران نزد بانک‌ها و موسسات خارجی در این بازه زمانی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱ درصد یا ۲ میلیارد و ۳۱ میلیون دلار رشد داشته است.

رقم سپرده‌های ایران نزد بانک‌ها و موسسات خارجی در مدت مشابه پارسال ۱۸ میلیارد و ۶۳ میلیون دلار اعلام شده بود.

این گزارش به بررسی ۴۴ بانک در سطح جهان پرداخته است که نشان می‌دهد، اختلاف میان سپرده‌ها و تعهدات ایران در پایان نیمه نخست ۲۰۲۳ برابر با ۱۹ میلیارد و ۱۰۳ میلیون دلار بوده است.

بر اساس برآوردهای بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی، میزان تعهدات ایران نسبت به بانک‌های بررسی شده در این بازه زمانی به ۹۹۱ میلیون دلار رسیده که در نیمه نخست سال ۲۰۲۲ برابر با یک میلیارد و ۸۹۹ میلیون دلار بوده است.

*رشد مراودات مالی ایران با ۴۴ بانک خارجی در شرایط تحریم

 در نتیجه میزان تعهدات ایران به این بانک‌ها در این بازه کاهش ۴۷ درصدی را ثبت کرده است.

بر اساس آمار این نهاد بین‌المللی، به طور کلی ایران در نیمه نخست امسال ۲۱ میلیارد و ۸۵ میلیون دلار با ۴۴ بانک خارجی مراوده مالی داشته است که نسبت به مدت مشابه پارسال ۵ درصد رشد را نشان می‌دهد. این رقم در مدت مشابه پارسال برابر با ۱۹ میلیارد و ۹۶۲ میلیون دلار اعلام شده است.

بانک تسویه حساب‌های بین المللی از موسسات پولی بین‌المللی معتبر جهان است که در سال ۱۹۳۰ میلادی تأسیس شد و یکی از قدیمی‌ترین سازمان‌های بین‌المللی دنیا به شمار می‌رود.

۶۰ بانک مرکزی عضو این نهاد هستند و کشورهای مربوطه بیش از ۹۵ درصد از تولید ناخالص داخلی در جهان را تامین می‌کنند. مقر بانک تسویه بین‌المللی در شهر بازل سوییس است و ۲ نمایندگی نیز در هنگ‌کنگ و مکزیک دارد.

از آنجایی که مشتریان این بانک متشکل از بانک‌های مرکزی کشورها و سازمان‌های بین‌المللی است، این نهاد از افراد و شرکت‌های خصوصی سپرده نمی‌گیرد و به آنها خدمت‌رسانی مالی نمی‌کند.

گزارش‌های آن با عنوان «بانکداری بین‌المللی و تحولات بازار مالی» ۴ بار در سال منتشر می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.