امروز در آستانه یک تحول بزرگ و یک پیچ تاریخی هستیم ولی آنچه که مطرح می شود باید از آن به عنوان یک مگا پروژه در غزه نام برد .

 هدف مقاومت از حمله به پایگاه‌های آمریکا چیست؟ / در گفت‌وگو با اصغر زارعی، تحلیلگر مسائل جهان عرب بررسی شد

با گذشت ۲۵ روز از عملیات طوفان الاقصی، جنگ بین نیروهای مقاومت و اشغالگران صهیونیست همچنان ادامه دارد . جنگی که منجر به شهادت بیش از ۸۳۰۰ نفر از ساکنان غزه ، قطع اینترنت و حملات به پایگاه های آمریکا در منطقه شده است . حملاتی که با موشک یا پهپاد انجام می شود به گفته کارشناسان دارای پیام هایی برای اشغالگران صهیونیست ، آمریکا و متحدانش در منطقه می باشد .

اصغر زارعی
اصغر زارعی

دکتر اصغر زارعی تحلیلگر ارشد مسائل جهان عرب در گفت و گو با قدس آنلاین در تشریح این وضعیت گفت:  پس از شکست مفتضحانه ای که رژیم جعلی صهیونیستی در عملیات ( طوفان  الاقصی ) در ۷ اکتبر متحمل شدند ، تعداد زیادی از نیروهای اطلاعاتی ، امنیتی و نظامی این رژیم کشته ، اسیر و گروگان گرفته شدند. این موضوع چند روز باعث سراسیمگی و اخلال محاسباتی سیستم ها و دستگاه های اطلاعاتی اسراییل شده بود . در پی این بلا تکلیفی و بلا تصمیمی نهایتا وزیر امور خارجه آمریکا به سرزمین های اشغالی سفر و روز بعد نیز لوید آستین وزیر دفاع این کشور در سرزمین های اشغالی حاضر شدند .

وی گفت: رژیم صهیونیستی با دریافت حجم زیای از تسلیحات پیشرفته از آمریکا ( همچون بمب های مارک ۸۴) اقدام به افزایش حملات نظامی شدید ، اعم از موشکی و بمباران هوایی سنگین و بر روی سر مردمان بی دفاع غزه کرد که باعث وارد آمدن خسارات شدیدی در این منطقه شده است . نیروهای اسراییل با محاصره نوار غزه ، باعث قطع آب ، برق ، گاز ( سوخت ) ، اینترنت و با بستن گذرگاه ها موجب توقف امداد رسانی به مردم مظلوم این منطقه شده است .

مشارکت فعال و میدانی آمریکایی ها در مدیریت جنگ

دکتر زارعی تصریح کرد : از روز پنجم-ششم جنگ ، شاهد بودیم که فرماندهان ارشد آمریکایی(سنتکام ) عملا فرماندهی میدانی و مدیریت جنگی ارتش این رژیم و اصلی ترین عامل هدایت عملیات های نظامی صهیونیست ها به خصوص بمباران مردم بی دفاع غزه ، به عهده آمریکایی ها بود . آمریکایی ها در این جنگ مشارکت و حضور فعال داشتند حتی جنگنده هایشان نیز همراه با جنگنده های اسراییلی مبادرت به بمباران نوار غزه می کردند .

بر همین اساس جبهه مقاومت در یمن ، لبنان ، سوریه ، عراق و سایر نقاط تصمیم گرفت به این حمایت ها و همسویی آشکار آمریکا با رژیم جعلی صهیونیستی پاسخ بدهد . لذا مقاومت در جنوب لبنان اقدام به بمباران مناطق جولان اشغالی و بعضی پایگاه های نظامی اسراییل در اراضی اشغالی کرد . حتی در این مناطق درگیری هایی با نیرو های رژیم صهیونیستی انجام شد . 

وی همچنین گفت : نیروهای محور مقاومت در عراق و سوریه با استفاده از امکانات و تجهیزات خودشان فعالیت و حمله هایی علیه پایگاه های نظامی آمریکا انجام دادند . به طور مثال پایگاه های عین الاسد ، اربیل در عراق و پایگاه های حسکه ، دیرالزور  و یا پایگاه های العمر وکونیکو که مرکز نفتی شرق سوریه می باشد ، با پهپاد و موشک مورد حمله نیروهای مقاومت قرار گرفت . این حملات ، طی این دو هفته ادامه داشته و قطعا ادامه خواهد داشت ، تا زمانی که جبهه مقاومت اطمینان حاصل کند آمریکا و اسراییل ازجنایات وحشیانه خود علیه ملت مظلوم فلسطین دست بردارند  و شرایط عادلانه ای در منطقه حاکم بشود .

خروج اشغالگران از عراق براساس قانون پارلمان

این کارشناس افزود : دو سال پیش قانونی در پارلمان عراق مصوب شد که نیروهای آمریکایی باید خاک این کشور را ترک کنند ولی متاسفانه همچنان پایگاه های ایالات متحده در این کشور وجود دارد و اقدامات شیطنت آمیزشان را انجام می دهند . همچنین آمریکا در اقلیم کردستان عراق هم پایگاه دارد و با دولت اقلیم همکاری می کند . ضمن اینکه دولت اقلیم با اسراییل نیز همکاری هایی می کند .

آمریکایی ها با حضور در نقاط مختلف از جمله شرق سوریه مثل التنف ، العمر ،دیرالزور و حسکه اقدام به سرقت نفت و سرمایه های این کشور می کنند . از همین رو جبهه مقاومت اقدام به مقابله با فعالیت های آمریکا در منطقه و کوتاه آمدن و وادار کردن این کشور برای عدم همراهی با رژیم صهیونیستی را انجام می دهد . قطعا اگر ایالات متحده بخواهد به فعالیت های خودش ادامه بدهد این اقدامات حداقلی نیز افزایش پیدا خواهد کرد . ضمن اینکه مقاومت حزب الله در لبنان و انصارالله در یمن دست به ماشه هستند و هنوز اقدامات جدی خود را شروع نکرده اند و اعلام کرده اند که منتظر ساعت صفر هستند تا فعالیت های جدی خودش را شروع کنند .

شناسایی آمریکا به عنوان یک نیروی متجاوز

دکتر اصغر زارعی در پاسخ به این پرسش که آیا این اقدامات صرفا ایذایی هستند یا برای جلوگیری از تحریک اسراییل توسط آمریکا برای حمله زمینی به غزه گفت : هر دو دلیل موثر بر این موضوع می باشد ، چرا که آمریکا بیکار ننشسته است و اقداماتی را در مرز مشترک بین سوریه و عراق ( التنف ) و یا دیرالزور داشته است . حتی آمریکایی ها مدعی هستند که به پایگاهی متعلق به سپاه پاسداران را در سوریه بمباران کرده اند.

همچنین مقاومت پاسخ آنها را داده است و در واقع این حجم از حملات به پایگاه های آمریکایی با موشک و پهپاد سابقه نداشته است و این دست از عملیات ها توسط محور مقاومت قطعا تشدید می شود . چرا که آمریکا حمایت هایو پشتیبانی های پر حجم زیادی به عنوان حامی رژیم صهیونیستی انجام داده و یک نیروی متجاوز در منطقه غرب آسیا شناخته می شود .

این کارشناس مسائل بین الملل در پاسخ به این سوال که تحولات امروز منطقه و به خصوص جریان غزه آیا منجر به اجرایی و عملی شدن قانون پارلمان عراق مبنی بر خروج نظامیان آمریکایی خواهد شد یا نه ، اظهار کرد : در کوتاه مدت نه ولی مشکلاتی را برای اسرایل ایجاد کرده است و حضور بیش تر آمریکایی ها و صهیونیست ها خسارات بیشتر را برایشان دارد . حتی خود مقامات ارشد آمریکایی امروز اذعان می کنند که حماس دست برتر و حضور بیشتری در منطقه دارد ؛ ضمن اینکه تمام معادلات منطقه را توانسته بر هم بزند .

جهان درآستانه تحولات مهم بزرگ

دکتر زارعی در پایان خاطر نشان کرد : همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند امروز در آستانه یک تحول بزرگ و یک پیچ تاریخی هستیم ولی آنچه که مطرح می شود باید از آن به عنوان یک مگا پروژه در غزه نام برد . مگا پروژه ای که شامل اتفاقاتی در سراسر دنیا می باشد . به طور مثال تحولات امروز نقاط مختلف اروپا از جمله جنگ اوکراین در شرق این قاره ، و سایر اتفاقاتی که در شرف وقوع است مثل یمن ، سوریه و حماس موید این موضوع است .

جهان در آستانه تغییرات عمده ای می باشد، مثل دهه۱۹۹۰ میلادی که منجر به فروپاشی شوروی سابق شد. شرایط امروز جهان به گونه ای است که قطعا آمریکا دیگر نمی تواند به عنوان یک قدرت برتر و انحصاری در جهان باشد و اتفاقاتی که در حال رخ دادن است زمینه ساز تغییراتی می باشد که این نظم حاکم ، دیگر دوام نخواهد آورد. قدرت گرفتن دولت های نوظهور در شرق آسیا و آفریقا و سایر نقاط دنیا ، همچنین ایجاد پیمان های امنیتی و اقتصادی نظیر شانگهای و بریکس باعث افول سلطه دلار در تجارت جهانی و کاهش اثر بخشی ایالات متحده خواهد شد .معادلات جهانی نشان از این دارد که شرایط پس از جنگ ( حماس ) غزه ، شرایط نوینی خواهد بود و تغییرات عمده ای را به همراه دارد .

خبرنگار: حمید اسدی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.