«رها شدگی بازار» اصطلاحی است که زیاد توسط مردم شنیده می‌شود و جمع کثیری از آنان معتقدند که بازار به‌حال خود گذاشته شده و هیچ نهادی بر روند قیمت‌گذاری محصولات نظارتی ندارد.

وقتی رها شدگی بازار صدای هیات دولت را هم درمی‌آورد!

به‌گزارش قدس آنلاین، «رها شدگی بازار» اصطلاحی است که زیاد توسط مردم شنیده می‌شود و جمع کثیری از آنان معتقدند که بازار به‌حال خود گذاشته شده و هیچ نهادی بر روند قیمت‌گذاری محصولات نظارتی ندارد. هرچند که برخی دولتمردان و مسئولین اتحادیه‌ها این گفته را قبول ندارند؛ اما آنچه که مردم در زندگی روزمره خود حس می‌کنند، نشان از این دارد که سفره‌شان روزبه‌روز کوچک‌تر می‌شود.

مرکز ملی آمار در جدیدترین آمار خود اعلام کرده که تورم ماهانه مواد خوراکی و آشامیدنی در مهرماه ۱۴۰۲ فقط ۰.۴ درصد بود که کمترین رقم از خرداد ۱۴۰۰ تاکنون محسوب می‌شود و طبق آمار دولتی اعلام شده می‌توان گفت تورم ماهانه موادغذایی به‌کمترین رقم در ۲۹ ماه اخیر رسیده و این یعنی تورم ماهانه مواد غذایی در مهر ماه نزدیک به‌صفر بوده است.

طبق این گزارش تورم ماهانه در برخی اقلام مصرفی نه‌تنها رشد نداشته که حتی منفی هم بوده است از جمله میوه و خشکبار در مهر ماه با بیشترین کاهش نسبت به‌دیگر اقلام خوراکی، یعنی منفی ۴.۳ درصد مواجه بوده و پس از آن روغن‌ها و چربی‌ها با منفی ۱.۰ درصد و سبزیجات با منفی ۰.۶ درصد. در این میان ماهی‌ها و صدف‌داران بیشترین میزان تورم ماهانه یعنی ۳.۴ درصد داشتند و پس از آن چای، قهوه، آب میوه، کاکائو و نوشابه با ۲.۲ درصد، شیر، پنیر، تخم‌مرغ، شکر، مربا، عسل و شیرینی و شکلات هم با ۱.۹ درصد و گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن با ۱.۸ درصد در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند.

همچنین در مهر سال جاری تورم نقطه به‌نقطه خانوارهای کشور، ۳۹.۲ درصد بوده است؛ یعنی خانوارهای کشور به‌طور میانگین، ۳۹.۲ درصد بیشتر از مهر سال گذشته برای خرید یک مجموعه کالاها و خدمات یکسان هزینه کرده­اند.

از طرفی در مهر امسال شاخص قیمت مصرف کننده خانوارهای کشور به‌عدد ۲۰۶.۵ رسیده است که نسبت به‌ماه قبل، ۲.۳ درصد افزایش، نسبت به‌ماه مشابه سال قبل، ۳۹.۲ درصد افزایش و در دوازده ماهه منتهی به‌ماه جاری نسبت به‌دوره مشابه سال قبل، ۴۵.۵ درصد افزایش داشته است.

این وضعیت ضمن اینکه گلایه اعضای هیات دولت را درپی داشته، باعث شد تا وزیر صمت اقدام به‌نگارش نامه به‌دو معاون خود کند و گلایه اعضای هیات دولت را به‌آنان متذکر شود؛ اما تا امروز که حدود ۱۰ روز از ارسال این نامه می‌گذرد اقدام خاصی در بازار صورت نگرفته است هرچند که این وزارتخانه متذکر شده تنظیم گری تمامی کالاهای موجود در بازار تحت اختیارات وزارت صمت نیست و دستگاه‌های دیگر نیز باید از مجاری قانونی و ظرفیت‌های خود برای رصد پایش و تنظیم بازار همچون وزارت صمت استفاده می‌کنند.

تنها چالش بازار بنکداری شکر بود که برطرف شد

وقتی رها شدگی بازار صدای هیات دولت را هم درمی‌آورد!رضا کنگری، رئیس اتحادیه بنکداران تهران در گفت‌وگو با خبرنگار قدس ضمن اعلام اینکه در حوزه بنکداری بازار رها نشده است، اظهار کرد: در حال حاضر هیچ افزایش قیمتی رخ نداده و بازار در حالت ثبات به‌سر می‌برد.

وی با بیان اینکه تنها مسئله‌ در بازار شکر بود که آن هم با نرخ مصوب ۲۸ هزار تومان به‌فروش می‌رسد، افزود: حدود ۱۰- ۱۵ روز پیش در بازار شکر دچار چالش شده بودیم؛ اما با ورود جهاد کشاورزی و توزیع شکر، این مشکل برطرف شد به‌طوری که هم‌اینک شکر با نرخ ۲۵ هزار و ۵۰۰ به‌اضافه یک‌درصد ارزش افزوده در اختیار بنکدار قرار می‌گیرد و بنکدار آن را با نرخ ۲۶ هزار و ۸۰۰ به‌سوپر مارکت‌ها می‌فروشد و آنان هم با نرخ مصوب ۲۸ هزار تومان در اختیار مصرف کننده نهایی قرار می‌دهند.

کنگری تنها افزایش قیمت را مربوط به‌افزایش ۲۵ درصدی ابتدای سال دانست و خاطرنشان کرد: البته برخی کالاها مشمول افزایش قیمت نشدند، چراکه میزان آنان در بازار به‌فور موجود بود و از طرفی قدرت خرید مردم هم کم بود؛ به‌همین دلیل افزایش قیمت در آنان لحاظ نشد.

برنج حدود ۴۰ درصد و روغن ۱۵ درصد ارزان‌تر شد

رئیس اتحادیه بنکداران ضمن اشاره به‌کاهش قیمت در برخی اقلام مصرفی خانوار، بیان کرد: به‌طور مثال برنج ایرانی پس از ایام نوروز و بین ۳۵ تا ۴۰ درصد کاهش قیمت داشت، چراکه محصول امسال برداشت و وارد بازار شده است.

وی درخصوص ادامه‌دار بودن کاهش قیمت برنج، این امر را به‌دلیل ممنوع شدن واردات برنج خارجی نشدنی دانست و تصریح کرد: همچنین روغن به‌دلیل توزیع در بازار و از طرفی کاهش تقاضا حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد نسبت به‌ابتدای سال کاهش قیمت داشته است.

کنگری با بیان اینکه در بازار حبوبات هم به‌دلیل اینکه فصل برداشت را گذراندیم نه کمبودی در بازار داریم و نه افزایش قیمت و حتی نسبت به‌سال گذشته با هشت درصد کاهش قیمت روبه‌رو بودیم، خاطرنشان کرد: چای حدود هشت درصد گران‌تر شده و علت آن هم به‌ممنوع شدن واردات بازمی‌گردد و چای‌ای که امروز در بازار مشاهده می‌کنید مربوط به ۱۰ ماه پیش است که چنانچه فکری به‌حال آن نشود و در آینده دچار کمبود شویم با گرانی در این بازار مواجه خواهیم شد.

رئیس اتحادیه بنکداران در پایان ضمن تاکید بر اینکه گرانی محصول کمبود کالا در بازار است، ابراز کرد: چنانچه میزان محصولات در بازار مدیریت شود با گرانی مواجه نخواهیم شد.

برای مهار تورم، زنجیره تولید و توزیع باید مدیریت شود

وقتی رها شدگی بازار صدای هیات دولت را هم درمی‌آورد!همچنین علی اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی هم به‌خبرنگار ما گفت: زمانی که محصولی در بازار گران عرضه می‌شود باید زنجیره تولید، تهیه و توزیع آن مورد بررسی قرار گیرد، بنابراین خرده‌فروش کالایی را با قیمت بالا عرضه نمی‌کند، مگر اینکه آن محصول را گران تهیه کرده باشد که این مسئله در بازار گوشت هم صادق است.

وی با بیان اینکه یکی از عوامل افزایش قیمت گوشت، بالا بودن قیمت دام زنده است و تا زمانی که قیمت دام زنده بالا باشد نرخ گوشت هم از آن تبعیت می‌کند، ابراز کرد: امروز هر کیلو دام زنده ۲۰۰ تا ۲۱۰ هزار تومان به‌فروش می‌رسد؛ مسلم است که پس از ذبح، ۴۰۰ هزار تومان نرخ‌گذاری می‌شود.

ملکی ادامه داد: البته دامدار هم نهاده را با قیمتی بالایی تهیه می‌کند که این بر نرخ دام اثرگذار است، بنابراین عوامل بسیاری دست‌به‌دست هم می‌دهند تا کالایی گران به‌دست مصرف کننده برسد.

گوشت گوسفندی ارزان شده است

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در ادامه سخنان خود در رابطه با وضعیت بازار گوشت گوسفندی، بیان کرد: قیمت‌ها نسبت به‌حدود سه هفته گذشته ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش یافته و علت آن بازمی‌گردد به‌توزیع گوشت تعاونی از طرف دولت.

وی اضافه کرد: تا زمانی که دولت اقدام به‌توزیع گوشت تعاونی کند، وضعیت بازار باثبات است و گوشت گران نمی‌شود و حتی چنانچه دولت نحوه تولید و توزیع گوشت را از ابتدای زنجیره به‌درستی مدیریت و دامدار را تقویت کند تا دام خود را نگاه دارد، همچنین توزیع گوشت تعاونی نیز تدوام داشته باشد، ممکن است کاهش قیمت را بیش از امروز تجربه کنیم، البته دولت به‌ما وعده داده که توزیع گوشت تعاونی را تا انتهای سال انجام می‌دهد.

قیمت مرغ افزایش نداشته است

همچنین در خبرها آمده که رئیس اتحادیه مرغ گوشتی هم از تعادل در بازار مرغ خبر داده داده و گفته که طی ماه‌های اخیر ۱۳۰ تا ۱۳۶ میلیون قطعه جوجه ریزی در واحدهای مرغداری صورت گرفت که همین امر منجر به‌ثبات قیمت مرغ در بازار شده است.

به‌گفته ابراهیمی قیمت تمام شده هر کیلو مرغ زنده را ۶۰ هزار تومان است و هم اکنون مرغ کمتر از نرخ تمام شده در بازار عرضه می‌شود.

باوجود ثبات نسبی که به‌گفته مسئولین اتحادیه‌ها در بازارهای مختلف وجود دارد، مردم همچنان نسبت به‌‎وضعیت ناراضی هستند و قیمت‌های فعلی را متناسب با میزان درآمدشان نمی‌دانند و حتی سیاست‌های دولت را نسبت به‌کنترل و مدیریت بازار شکست خورده ارزیابی می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.