«جایزه البرز ۱۴۰۲ » در بخش دانش‌آموزی دوشنبه ۱۵ آبان و «جایزه البرز ۱۴۰۳» در بخش نخبگان، اردیبهشت سال آینده برگزار می‌شود.

آئین اهدای جایزه موقوفاتی البرز دوشنبه ۱۵ آبان

حیدر ارشدی مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز و دبیرکل جایزه البرز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پیشینه جایزه البرز ۶۰ ساله است که زایش و رویش آن از اندیشه پاک و سرشت نیک زنده‌یاد حسینعلی البرز نشات گرفته است. بیش از نیم قرن از عمر اقدامی که مرحوم البرز بنا نهاده‌اند، می‌گذرد و تاکنون چندین هزار نفر از نخبگان و پژوهندگان علمی و فرهنگی ایرانی مورد حمایت و تشویق این بنیاد قرار گرفته‌اند.

وی افزود: مهمترین هدف عالی زنده‌یاد البرز از تاسیس بنیاد فرهنگی البرز، تقدیر از مقام اهالی علم، دانشمندان، مخترعان، دانشجویان و دانش‌آموزان است. بنای اصلی جایزه البرز نیز، حمایت از فکر و اندیشه‌ نخبگان و دانشمندانی است که در راستای اعتلای فرهنگ کشور گامی برداشته‌اند.

ارشدی اظهار داشت: بنیاد فرهنگی البرز در دهه اخیر (تا پایان سال ۱۴۰۱)، ۱۱ همایش ملی در تهران و ۸ همایش استانی برگزار کرده که حاصل آن اهدای جایزه به ۱۵۶۷ نفر از دانشمندان، مخترعان، دانشجویان، طلاب و دانش‌آموزان برتر کشوری و استانی بوده است.

وی درباره فرآیند اجرایی شصت و یکمین سال جایزه البرز در بخش دانش ‌آموزی گفت: شیوه اجرای نیت واقف در بنیاد فرهنگی البرز به عنوان متولی این جایزه علمی از طریق برگزاری سالیانه همایش های ملی در دو بخش نخبگان و دانش آموزی محقق می‌شود.

ارشدی افزود: در سال جاری و مقارن با شصت و یکمین سالگرد تاسیس بنیاد البرز، مراسم جایزه البرز در بخش نخبگانی با هدف تجلیل از دانشمندان، فناوران، دانشگاهیان و حوزویان برتر سراسر کشور در نیمه اول سال برگزار شد و تمهیدات برگزاری جایزه البرز در بخش دانش‌آموزی نیز با هدف تقدیر از دانش‌آموزان برتر پایه‌های نهم و دوازدهم سراسر کشور در سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۱ در رشته‌های ریاضی فیزیک، تجربی، علوم انسانی و معارف اسلامی، فنی و حرفه‌ای و کاردانش، در نیمه آبان ماه در دستور کار قرار دارد.

وی گفت: فرایند انتخاب دانش آموزان برتر در شصت و یکمین سال جایزه البرز در بخش دانش‌آموزی بدین ترتیب بود که به دنبال انتشار فراخوان جایزه البرز ۱۴۰۲ توسط بنیاد فرهنگی البرز و همزمان ابلاغ بخشنامه این جایزه از سوی وزارت آموزش و پرورش، دانش آموزان واجد شرایط از سراسر کشور، با مراجعه به سامانه جایزه البرز ثبت نام کردند.

ارشدی ادامه داد: مجموع شرکت‌کنندگان حائز شرایط در بازه زمانی یک ماهه ثبت‌نام که از ۲۰ تیر تا ۲۰ مرداد ادامه داشت، ۳۴۶۷ نفر از سراسر کشور بود که در مقطع متوسطه اول ۲۰۰۵ نفر و در مقطع متوسطه دوم ۱۴۶۲ نفر ثبت‌نام کردند. نکته قابل توجه اینکه با وجود شرایط و ضوابط سختگیرانه ثبت‌نام اولیه دانش‌آموزان در سامانه جایزه البرز که صرفاً نفرات دارای رتبه‌های ممتاز تحصیلی و معدل بالای ۱۹ در تمامی پایه‌ها، این امکان را داشتند؛ با این حال، میزان مشارکت دانش‌آموزان در جایزه البرز ۱۴۰۲ در مقایسه با سال گذشته، با افزایش بیش از دو برابری نفرات مواجه شد.

به گفته وی، به لحاظ تفکیک جنسیتی ۷۳ درصد شرکت کنندگان را دانش آموزان دختر تشکیل می دهند که این استقبال، حاکی از قصد این گروه برای نقش‌آفرینی بیشتر و مؤثرتر آنها در آینده علمی و فرهنگی و پیشرفت کشور است.

وی درباره جزئیات مراسم شصت و یکمین سال جایزه البرز در بخش دانش ‌آموزی اظهار داشت: آئین اهدای جایزه البرز ۱۴۰۲ دانش‌آموزی با هدف تقدیر از دانش‌آموزان برتر کشور با حضور نماینده ولی فقیه و رییس سازمان اوقاف و امور خیریه و وزرای آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی، روز دوشنبه ۱۵ آبان برگزار می‌شود.

وی همچنین اظهار داشت: در چارچوب تحقق امینانه نیت واقف، بمناسبت تقارن با شصت و دومین سال تاسیس بنیاد، همایش ملی «جایزه البرز ۱۴۰۳» در بخش نخبگان، با هدف تکریم اهالی علم و تجلیل از دانشمندان، فناوران، دانشگاهیان و حوزویان برتر سراسر کشور، اردیبهشت سال آینده برگزار می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.