یک شرکت فرانسوی برای استخراج و فرآوری اورانیوم در استان «نوایی» ازبکستان در این کشور معادل ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری می‌کند.

سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری فرانسه در ازبکستان برای استخراج اورانیوم

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، «بابر اسلام‌اف» وزیر صنعت معدن و زمین شناسی ازبکستان در نشست اقتصادی ارواسیا Verona اعلام کرد: شرکت Orano فرانسه برای استخراج و فرآوری اورانیوم در استان «نوایی» ازبکستان در این کشور معادل ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری می‌کند.

وزیر صنعت معدن و زمین شناسی ازبکستان اظهار داشت: این کشور با شرکت Orano فرانسه یک قرارداد امضا کرده است. این شرکت فرانسوی در حال حاضر اکتشافات زمین شناسی را انجام و تا پایان سال جاری میلادی اسناد فنی و اقتصادی اولیه این پروژه تنظیم خواهد شد. 

اسلام‌اف افزود: بر اساس این قرارداد، شرکت Orano در دو میدان در ناحیه «تامدی» استان «نوایی» اقدامات اکتشافات زمین‌شناسی را انجام خواهد داد. ارزش کلی این سرمایه گذاری معادل ۵۰۰ میلیون دلار است.

وی تاکید کرد: صرف نظر از اینکه به چه کسی اورانیوم را صادر می‌کنیم. ما اورانیوم خود را بر اساس قیمت‌های جهانی به فروش می‌رسانیم. اگر قیمت بالا برود، قیمت صادرات ما نیز افزایش می‌یابد.

اسلام‌اف با بیان اینکه در سال جاری میلادی صادرات اورانیوم افزایش یافته است، بر اهمیت تنوع بخشیدن به صادرات تاکید کرد.

بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ازبکستان از نظر ذخایر اورانیوم در رتبه هفتم جهان و در تولید رتبه پنجم جهان قرار دارد.

در ازبکستان برنامه هسته‌ای وجود ندارد و به همین دلیل تمام اورانیومی که استخراج می‌شود در بخش صادرات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بر اساس گزارش کمیته دولتی اکتشافات زمین شناسی ازبکستان، فقط ذخایر کشف و ثبت شده در این کشور در حدود ۱۳۹ هزار و ۲۰۰ تن ارزیابی شده است.

فرانسه یکی از مهمترین همکاری بازرگانی ازبکستان در اروپا است. مبادلات ازبکستان و فرانسه در ۹ ماه سال ۲۰۲۲ میلادی در مقایسه با سال ۲۰۲۱  میلادی با ۵.۶ درصد افزایش در سطح ۲۳۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار قرار گرفته است.

هم اکنون در ازبکستان ۱۶ شرکت با سرمایه سرمایه گذاران فرانسه فعالیت می‌کنند. فرانسه استقلال ازبکستان‌ را در تاریخ ۳ ژانویه سال ۱۹۹۲ میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ ۱ مارس سال ۱۹۹۲ میلادی بین این دو کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.