منابع مصری مطلع از اقدامات قاهره درخصوص تجاوزات رژیم صهیونیستی به غزه فاش کردند که وزیر امور خارجه آمریکا در نشست با وزرای خارجه مصر، اردن، عربستان، قطر و امارات نتوانست پیرامون مدیریت نوار غزه پس از پایان جنگ فعلی به یک دیدگاه واحد مورد توافق دست یابد.

ناکامی بلینکن در پیشرفت پیرامون پیشنهادات اداره نوار غزه

به گزارش قدس انلاین به نقل از ایسنا، یک دیپلمات مصری به «العربی الجدید» گفت، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا به اردن رفت تا درباره سناریوهای اداره نوار غزه پس از پایان حمله رژیم صهیونیستی به این باریکه صحبت کند اما با مخالفت سه طرف شرکت کننده در این نشست روبرو شد. برخی از شرکت‌کنندگان به بلینکن تاکید کردند، ریشه‌کن کردن حماس به شکل کامل از نوار غزه غیر ممکن است و ابتدا باید این جنگ پایان یابد تا بتوان با توجه به نتایج آن فکر کرد و بعد میزان قدرت جنبش حماس را سنجید.

این منبع گفت، اکثر شرکت‌کنندگان در این نشست تاکید کردند، تنها موضوعی که می‌توان در این نشست روی آن توافق کرد توقف این جنگ در سریع‌ترین زمان ممکن است. بلینکن هم پاسخ داد، منصرف کردن رژیم صهیونیستی از این جنگ پیش از نابودی رهبری حماس در نوار غزه و در رأس آنها یحیی السنوار، رئیس دفتر سیاسی حماس در غزه، مروان عیسی که به فرمانده گردان‌های القسام، شاخه نظامی حماس معروف است و محمد الضیف، فرمانده کل این گردان‌ها دشوار است. منبع مذکور گفت، تنها موضوعی که می‌توان گفت حاضران بر سر آن توافق کردند، افزایش انتقال تعداد مجروحان بود که باید در اسرع وقت از نوار غزه خارج شوند تا در خارج تحت درمان قرار بگیرند.

بلینکن پیشنهاد کوچاندن فلسطینی‌ها را پس گرفت

در مقابل، یک منبع دیگر گفت، قاهره پیشنهاد جدیدی درباره پذیرش تعدادی از ساکنان غزه دریافت کرده است. پیشنهاد جدید فراتر از هراس مصری‌هاست که از طریق مقامات قاهره اعلام شد که بر اساس آن، کسانی که از نوار غزه به سینا منتقل می‌شوند، تهدیدی برای امنیت مصر هستند؛ چراکه ممکن است از داخل خاک مصر حملاتی را علیه رژیم صهیونیستی انجام دهند.

این منبع گفت، بر اساس این پیشنهاد جدید، تعداد مورد توافقی از ساکنان غزه به جای انتقال به شرق کانال سوئز و اسکان در صحرای سیناء همانطور که توافق شده بود، به غرب این کانال منتقل شده و در استان‌های آن یعنی «پورت سعید، سوئز و اسماعیلیه» ساکن شوند اما همه این سناریوها با مخالفت قاطع دستگاه نظامی مصر روبرو شد که بدون توجه به پیشنهادات وسوسه انگیز دولت آمریکا و طرف‌های غربی هرگونه پیشنهادات درباره اسکان فلسطینی‌های غزه یا بخشی از آنها در مصر را رد می‌کند.

همین منبع گفت، دولت‌های اروپایی طی چند روز اخیر امتیازات مستقیمی به دستگاه نظامی مصر پیشنهاد کرده‌اند با این هدف که موضعش را درباره کوچاندن مردم غزه به نفع امنیت رژیم صهیونیستی تغییر دهد. غربی‌ها پیشنهاد کردند که تسلیحات پیشرفته را در اختیار ارتش مصر قرار دهند که در دوره اخیر در مورد آنها وارد مذاکره شده بود. از جمله این تسلیحات سامانه‌های پدافند هوایی و جنگنده‌های F-35 آمریکایی است؛ جنگنده‌هایی که مصر در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ خواهان آنها بود اما به دلیل مخالفت محافل آمریکایی و اعتراضات رژیم صهیونیستی نتوانست چنین قراردادی منعقد کند. این منبع می‌گوید، دستگاه نظامی مصر با وجود پیشنهادات وسوسه برانگیز همچنان قاطعانه با ایده انتقال فلسطینی‌ها به این کشور مخالف است‌ تا جایی که رژیم صهیونیستی یا دولت آمریکا امیدی به تصویب این طرح و تخلیه نوار غزه و در نهایت کاهش تهدید آن بر امنیت این رژیم ندارند.

در همین راستا، خلیل العنانی، استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل در گفتگو با «العربی الجدید» گفت، مخالفت دستگاه نظامی یا کلا دولت مصر با این ایده دلایل مختلفی دارد که اولین آن به وضعیت ژئواستراتژیک منطقه برمی‌گردد که عدم قبول کوچاندن فلسطینی‌ها را قطعی می‌کند تا به این طریق مساله فلسطین نابود نشود و نکبت جدیدی به وجود نیاید. دلیل دوم به امنیت ملی مصر مربوط می‌شود زیرا پذیرش فلسطینی‌ها به معنای وجود بار امنیتی اضافی در صحرای سیناء است مخصوصا که سالهاست این منطقه ثبات امنیتی ندارد، علاوه بر آن انتقال هزاران فلسطینی به صحرای سینا باری بر دوش اقتصاد مصر خواهد گذاشت آن هم در شرایطی که اقتصاد این کشور بحرانی است. دلیل بعدی این است که کوچاندن فلسطینی‌ها به لحاظ سیاسی و امنیتی مثل یک بمب ساعتی خواهد بود که هر لحظه ممکن است منفجر شود و تبعات آن دامن‌گیر مصر و کل منطقه خواهد بود.

العنانی در ادامه درباره اقداماتی که مصر می‌تواند برای نجات مردم غزه انجام دهد، گفت، از جمله کارهایی که قاهره با وجود مخالفت با ایده کوچاندن فلسطینی‌ها می‌تواند انجام دهد این است که گذرگاه مرزی رفح را بی قید و شرط باز کند و به رژیم صهیونیستی هم هشدار دهد که به هیچ کاروانی خواه از مصر بیاید یا نوار غزه آسیب نرساند و در غیر این صورت عواقب بدی برایش خواهد داشت. همچنین باید در واکنش به حوادث غزه سفیر رژیم صهیونیستی در قاهره را اخراج و سفیر خودش در تل‌آویو را احضار کند و عرصه را برای تظاهرات مردمی علیه جنایات رژیم صهیونیستی  باز بگذارد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.