پس از پایان نام نویسی نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، تنور انتخابات در استان همدان آرام آرام در حال گرم شدن است و گروه های و جریان های سیاسی،محافل رسانه ای و مردم دیار هگمتانه در محافل مختلف منتظر اعلام صلاحیت ها و مشخص شدن چهره نهایی نامزدها هستند.

روشن شدن تنور انتخابات مجلس در دیار هگمتانه

به گزارش قدس آنلاین،  هر چه به ایام برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نزدیک تر می شویم، این رخداد بیشتر نقل محافل سیاسی و عمومی می شود، بسیاری نیز منتظرند تا پس از اعلام نهایی صلاحیت ها نامزدهای نهایی را بشناسند.

برخی نیز از همین حالا درخصوص رای آوری یا رای نیاوردن چهره های سیاسی داوطلب گمانه زنی می کنند که با توجه به فرصت باقی مانده تا برگزاری انتخابات چنین قضاوتی به نظر زود می رسد.

حجم اخبار مرتبط با انتخابات نیز آرام آرام در فضای مجازی در حال افزایش است، این اتفاق به افزایش شور و نشاط سیاسی در سال انتخابات و گرم شدن تنور انتخابات به عنوان مهم ترین رخداد کشور در سال جاری کمک می کند البته به شرط آن که در این فضا شاهد بی اخلاقی های سیاسی و تخریب چهره افراد نباشیم.

استان همدان با ۱۰ شهرستان و هفت حوزه انتخابیه دارای ۹ کرسی در خانه ملت است.

حوزه های انتخابیه "همدان و فامنین" و "ملایر" هرکدام دارای ۲ کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی هستند و سایر حوزه ها شامل "بهار و کبودرآهنگ"،"رزن و درگزین"،"اسدآباد"،"تویسرکان" و "نهاوند" نیز هرکدام دارای یک کرسی هستند.

پس از پایان مهلت قانونی نام نویسی، آمار افرادی که در استان همدان برای حضور در این دوره از انتخابات اعلام آمادگی کردند به ۵۷۵ نفر رسید یعنی به ازای هر کرسی نمایندگی استان ۶۴ نفر ثبت‌نام کردند.

سهمیه حوزه انتخابیه همدان و فامنین از این آمار ۱۷۵ نفر، شهرستان ملایر ۱۰۱ نفر، شهرستان های بهار و کبودرآهنگ ۸۱ نفر، ۵۷ نفر در نهاوند، ۵۰ نفر در تویسرکان، ۵۳ نفر در اسدآباد و ۵۸ نفر در شهرستان های رزن و درگزین بود.

۵۷ نفر از ثبت نام کنندگان معادل ۱۰ درصد زن و ۵۱۸ نفر نیز معادل۹۰ درصد مرد بودند.

از مجموع ثبت‌نام‌کنندگان ۸۰ نفر دارای مدرک تحصیلی دکتری معادل ۱۴ درصد، ۴۴۹ نفر دارای مدرک کارشناسی ارشد معادل ۷۸ درصد، ۳۶ نفر دارای مدرک کارشناسی معادل۶ درصد و ۱۰ نفر معادل۲ درصد نیز مدرک حوزوی دارند.

استقبال گروه های سنی جوان برای شرکت به عنوان نامزد در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان همدان به طور چشمگیری بالا بوده است، جالب اینجاست که ۲۷۴ نفر معادل۴۷ درصد ثبت‌نام‌کنندگان نهایی در حوزه های انتخابیه استان همدان بین ۳۰ تا ۴۵ سال سن دارند.

همچنین همه نمایندگان فعلی استان همدان در مجلس یازدهم برای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نام نویسی کردند.

در بین افرادی که برای شرکت در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان همدان به عنوان نامزد نام نویسی کردند چهره هایی از جریان ها و گروه های مختلف سیاسی دیده می شود و اگر جریانات سیاسی را به سه گروه اصولگرا، اعتدالیون و اصلاح طلبان تقسیم کنند، افراد با گرایش های مربوط به هر سه آنها به عنوان نامزد ثبت نام کرده اند.

برخی نفرات ثبت نام کرده نیز نمایندگان سابق حوزه های انتخابیه در استان همدان بوده اند که تلاش دارند تا بار دیگر در کارزار انتخابات مجلس حضور یافته و راهی ساختمان بهارستان شوند.

در بین نفرات ثبت نام کرده افرادی که در دولت قبل نیز دارای مسوولیت هایی در سطوح ملی و استانی بودند نیز به چشم می خورد که تلاش دارند این بار مسوولیت در مجلس و حوزه تقنین را نیز تجربه کنند، برخی افراد ثبت نام کننده نیز در گذشته دارای مسوولیت های در حوزه نیروهای مسلح بوده اند و باید دید پس از اعلام تایید صلاحیت ها تا چه حد می توانند اقبال مردم را به خود کشانده و می توانند به عنوان موکل مردم در دیار هگمتانه راهی ساختمان بهارستان بشوند یا نه، چیزی که برای روشن شدن نتیجه آن باید تا فردای انتخابات منتظر ماند.

اگرچه در گوشه و کنار صحبت هایی از ائتلاف بین نامزدها در حوزه های انتخابیه همدان- فامنین و ملایر به گوش می رسد اما هنوز اخبار رسمی در این خصوص منتشر نشده و باید منتظر تایید صلاحیت ها بود تا دید در نتیجه چه اتفاقی رخ خواهد داد، هرچند با توجه به شرایط و آرایش سیاسی موجود در این حوزه های انتخابیه احتمال اینکه ائتلافی نیز شکل نگیرد وجود دارد.

در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی مردم همدان ۴۴.۸۱ درصد مشارکت داشتند و باید دید در انتخابات دوازدهم آمار مشارکت کنندگان افزایش پیدا می کند یا خیر، فارغ از این مساله به نظر می رسد با نزدیک شدن به ایام انتخابات و به ویژه پس از اعلام نهایی تایید صلاحیت ها و مشخص شدن چهره نامزدها تب و تاب انتخابات دیار هگمتانه را فرابگیرد.

با این حال آنچه در جریان انتخابات برای کشور و نظام مهم است و باید به آن توجه داشت، برگزاری انتخاباتی سالم و رعایت مر قانون از سوی دست اندرکاران برگزاری انتخابات شامل عوامل اجرایی و نظارتی و نامزدهای انتخاباتی و هواداران آنها و در نهایت مشارکت بالای سیاسی مردم در پای صندوق های رای است که به حفظ و اعتلای اقتدار میهن اسلامی در مجامع بین المللی و مایوس شدن دوباره دشمنان و بدخواهان این مرز و بوم کمک می کند.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به همراه ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبری جمعه یازدهم اسفند ماه امسال در سراسر کشور برگزار می شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.