معاون خدمات اجتماعی بنیاد کرامت آستان قدس رضوی گفت: در یک سال گذشته در مجموع ۱۰۰ اردوی جهادی نذر سلامت در کشور برگزار کردیم که نصف این میزان در خراسان رضوی صورت گرفت. در هر اردوی جهادی به طور متوسط ۷۰۰ تا ۸۰۰ نفر ویزیت شده و خدمات درمانی دریافت کرده‌اند.

برگزاری ۱۰۰ اردوی جهادی درمانی در کشور

به گزارش قدس خراسان، دوا و درمان اگر برای اقشار متوسط و متوسط به بالای جامعه یک ضرورت است، برای برخی اما آن‌قدرها هم اولویت نیست.

نه اینکه وقتی دندانشان دچار فساد و عفونت شود، درد نداشته باشد یا اسانس میخک معجزه کند، نه اینکه چشمشان اگر کم سو شد، زندگیشان بدون عینک هم روال طبیعی خودش را داشته باشد، نه اینکه نفس‌هایشان اگر به شماره افتاد، نیازی به دارو و درمان نداشته باشند یا تحملشان به درد بیشتر از دیگران باشد. گاهی زندگی آن‌قدر سخت می‌شود که اگر بتوانی فقط شکمت را سیر کنی و کرایه خانه‌ات را بدهی تا آخر ماه اسباب و اثاثیه زندگی‌ات در خیابان رها نشود، قهرمان زندگی خودت می‌شوی.

در همین راستا بنیاد کرامت آستان قدس رضوی به کمک خادمیاران کادر درمان، چند سالی است با برگزاری اردوهای جهادی درمانی تلاش می‌کند مرهمی بر زخم‌های اقشار کم‌برخوردار باشد.

معاون خدمات اجتماعی بنیاد کرامت آستان قدس رضوی در این باره به خبرنگار قدس خراسان می‌گوید: خدمات سلامت در این معاونت شامل دو بخش است؛ بخش نخست اردوهای جهادی است که با عنوان نذر سلامت در کشور اجرا می‌شود و بخش دوم پیگیری نامه‌هایی است که به صورت مراجعه‌محور یا درخواست‌های مردمی در ضریح مطهر امام رضا(ع) و صندوق‌های داخل حرم مطهر رضوی انداخته می‌شود و یا به دفتر تولیت آستان قدس رضوی می‌رسد. 

اردوهای جهادی نذر شفا

جعفر رئیسیان عنوان می‌کند: اردوی نذر شفا یک اردوی جهادی است؛ اما تفاوت‌هایی دارد که آن را متمایز کرده و کار با شکل مهندسی شده‌تر و با برنامه‌ریزی بهتر اجرا می‌شود. به عنوان مثال برگزاری این اردوها مقدمه و مؤخره‌ای دارد که با هدف تکمیل فرایند درمانی پیش‌بینی و اجرا می‌شود.

وی تشریح می‌کند: مقدمه کار این است که پیش از اعزام گروه، ابتدا استعلامی برای نیازسنجی مشکلات درمانی منطقه گرفته می‌شود تا مشخص شود مسئله درمانی مردم در این منطقه چیست. آیا بیشتر مبتلا به مشکلات گوارشی و داخلی هستند یا دندانپزشکی و ارتوپدی. متناسب با نیازهایی که در آن منطقه احصا شده، تیم و کادر درمان داوطلب و جهادی فراخوان و به محل فرستاده می‌شوند. سپس زمان حضور کادر درمان به مردم اعلام و محل استقرار آن‌ها در مسجد یا مدرسه هماهنگ می‌شود. گاهی نیز کادر با اتوبوس‌های درمانی در محل مستقر می‌شوند.

معاون خدمات اجتماعی بنیاد کرامت آستان قدس رضوی با بیان اینکه پس از حضور، مسئله اصلی تشخیص و درمان است، متذکر می‌شود: موضوعی که ما به عنوان مؤخره کار در این اردوهای جهادی پیش‌بینی و تأمین می‌کنیم، بحث دارو و در صورت ضرورت درمان‌های تکمیلی و تخصصی است. به همین منظور در کنار تیم درمان داروخانه‌ای برپا می‌کنیم؛ چون گاهی هزینه دارو خیلی زیاد است و افراد توان خرید آن را ندارند و اگر دارو در اختیارشان قرار نگیرد، درمان هم انجام نخواهد شد.

همه دردها اما نسخه‌اش در یک ویزیت پیچیده نمی‌شود و نیاز به بررسی‌های بیشتر پاراکلینیکی است؛ موضوعی که رئیسیان این طور به آن اشاره می‌کند: برخی افراد که در این اردوهای درمانی ویزیت می‌شوند، ممکن است درمانشان نیاز به بررسی‌های تخصصی‌تر و تکمیلی داشته باشد. از این رو این بیماران شناسایی شده و فرایندهای درمانیشان در قالب اقدامات اجتماعی بنیاد کرامت پیگیری می‌شود.

ارائه خدمات درمانی به دست‌کم ۷۰ هزار نفر در مناطق محروم 

وی با بیان اینکه در مناسبت‌های مختلف اردوها را در نقاط کم‌برخوردار برگزار می‌کنیم، خاطرنشان می‌کند: اردوهای جهادی مولود انقلاب اسلامی است. در یک سال گذشته در مجموع ۱۰۰ اردوی جهادی نذر سلامت در کشور برگزار کردیم که نصف این میزان در خراسان رضوی صورت گرفت. در هر اردوی جهادی به طور متوسط ۷۰۰ تا ۸۰۰ نفر ویزیت شده و خدمات درمانی دریافت کرده‌اند.

به گفته معاون خدمات اجتماعی بنیاد کرامت آستان قدس رضوی، در بحث رسیدگی به درخواست‌های مردمی در یک سال اخیر ۱۱هزار نامه به این معاونت رسیده که از این تعداد ۴ هزار و ۸۰۰ مورد مربوط به درمان بوده است.

رئیسیان عنوان می‌کند: مواردی که از طریق نامه به ما می‌رسد، به کارگروه درمان ارجاع می‌شود و در آنجا مدارک و استنادهای پزشکی فرد مورد بررسی قرار می‌گیرد. سپس یک پیشنهاد به عنوان بسته حمایتی درمان ارائه می‌شود. طبق تجربه‌ای که داریم، معمولاً بسته‌های حمایتی اگر به صورت کمک نقدی باشد، کم اثرتر خواهد بود؛ چرا که فرد ممکن است به خاطر فشارهای مالی آن کمک را برای موارد دیگری در زندگی روزمره خود هزینه کند. به عنوان مثال برخی افراد با این پول کرایه خانه یا هزینه تحصیل فرزندشان را پرداخت کرده و پس از مدتی در مراجعه دوباره عنوان می‌کنند مشکلشان حل نشده است. 

وی بیان می‌کند: در مدل جدید افراد را در ۸۰ درصد مواقع، به مراکزی که خدمت درمانی را ارائه می‌کنند، ارجاع می‌دهیم؛ یعنی آن هزینه را به مرکز درمانی پرداخت می‌کنیم و شخص می‌تواند خدمات درمانی متناسب با شرایط بیماری‌اش را دریافت کند.

معاون خدمات اجتماعی بنیاد کرامت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه هدف ما این است که درمان حتماً انجام شود، از همکاری و همراهی برخی مراکز درمانی در راستای اعمال تخفیف در هزینه‌های درمانی که توسط این معاونت برای افراد کم‌برخوردار انجام می‌شود، خبر می‌دهد.

امام رضا(ع) طبیب دل‌ها، ولی‌نعمت و چشم امید یک ایران است. مردم در مناطق محروم این استان و کشور از خدمات خادمان سلامت برخوردار می‌شوند و خدا می‌داند در این مدت چند نفر لذت شبی خوابیدن بدون درد و نگرانی از هزینه‌های درمان را تجربه کردند و در رؤیایی صادقه صدای نقاره‌ها را شنیدند یا از سقاخانه اسماعیل طلا رفع عطش کردند و برای کبوترها دانه پاشیدند.

خبرنگار: معصومه مؤمنیان

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.