تصمیم احتمالی عربستان و کشورهای اوپک پلاس برای تمدید کاهش تولید نفت در واکنش به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، واشنگتن را از استفاده کشورهای عربی از نفت به عنوان سلاح نگران کرده است هر چند که مشاور ارشد کاخ سفید ادعا کرده اطمینان دارد این کشورها چنین نخواهند کرد.

آمریکا نگران از احتمال استفاده کشورهای عربی از نفت به عنوان سلاح

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، آموس هوخشتاین (Amos Hochstein) مشاور ارشد رئیس جمهوری آمریکا در امور انرژی، در مصاحبه با فایننشال تایمز ادعا کرد به رغم افزایش خشم در خاورمیانه به دلیل محاصره و بمباران غزه از سوی (رژیم) اسرائیل، اطمینان دارد کشورهای عربی تولید کننده نفت، از انرژی به عنوان سلاح استفاده نخواهند کرد.

وی مدعی شد، سطح همکاری آمریکا و تولیدکنندگان نفت در خلیج فارس از جمله عربستان در دو سال گذشته «بسیارقوی» بوده است.

هوخشتاین گفت: نفت از زمانی که به یک کالای مبادله ای تبدیل شد، هر از گاه از آن به عنوان سلاح استفاده شده است. بنابراین ما همیشه نگران این مساله هستیم و برای مقابله با آن تلاش می کنیم اما من فکر می کنم این بار این طور نبوده است. ما دو جنگ فعال در جهان داریم که یکی بزرگترین تولید کننده نفت (روسیه) را درگیر کرده و دیگری جنگ در خاورمیانه است که در آن موشک ها در نزدیکی مناطق تولید نفت به پرواز در می آیند اما همچنان قیمت نفت نزدیک به پایین ترین نقطه قیمت درسال است.

این مقام انرژی آمریکا مدعی شد: «ما این مساله را نسبتا خوب مدیریت می کنیم» و در عین حال اذعان کرد که «هرگز نمی توانیم آسوده خاطر باشیم و این وضعیت در حال تغییر است».

وی افزود: همکاری و هماهنگی بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در دو سال گذشته در تلاش برای جلوگیری از شوک های انرژی بسیار قوی بوده است.

فایننشال تایمز به نقل از برخی از افراد آگاه از تفکر عربستان به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت جهان نوشت: کاهش قیمت نفت در چهار ماه متوالی و رسیدن آن به ۷۷ دلار در هر بشکه در هفته گذشته در کنار افزایش خشم اعضای اوپک پلاس از حملات رژیم صهیونیستی علیه غزه می تواند به تصمیم این کشورها برای کاهش بیشتر تولید نفت منجر شود.

انتظار می رود ریاض کاهش داوطلبانه تولید نفت خود را تا سال آینده تمدید کند و در نشست اوپک پلاس در وین در ۲۶ دسامبر (۵ آذر) موضوع کاهش یک میلیون بشکه نفت در روز که حدود یک درصد از عرضه جهانی را تشکیل می دهد روی میز مذاکره است.

عربستان و دیگر کشورهای عربی، جنایت رژیم صهیونیستی در غزه را که به گفته مقامات فلسطینی تاکنون بیش از ۱۳ هزار کشته بر جای گذاشته است، محکوم کرده و خواستار آتش بس فوری هستند.
این جنگ همچنین باعث شده متحدان عربی آمریکا با دولت جو بایدن که قویا از تهاجم نظامی رژیم صهیونیستی حمایت می کند، دچار اختلاف شوند.

هوخشتاین از اظهارنظر درباره احتمال این که اوپک پلاس کاهش تولید نفت را تمدید کند و یا رایزنی دولت بایدن با عربستان و دیگر تولیدکنندگان نفت خودداری کرد.

وی با این حال مدعی شد: «ما با تولید کنندگان در آمریکا، خاورمیانه و سراسر جهان به این تفاهم رسیده ایم که رسیدن قیمت ها به نقطه ای خاص محدودیت‌هایی دارد و تاثیری منفی بر رشد اقتصاد جهان و در نهایت خود این کشورها خواهد داشت. آنها موضع ما را به خوبی درک می کنند و من فکر می کنم من هم آنها را درک می کنم. ما همیشه نمی توانیم با هم توافق داشته باشیم اما نکته اینجاست که می توانیم با هم همکاری داشته باشیم.

فایننشال تایمز نوشت: روابط بین واشنگتن و ریاض با روی کار آمدن دولت بایدن و وعده ارزیابی دوباره روابط آمریکا با عربستان و خودداری از تعامل با محمد بن سلمان ولیعهد این کشور، دچار تنش شد. روابط دو کشور بعد از مذاکره بر سر توافقی با هدف به عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی و عربستان به ازای توافق امنیتی ریاض با آمریکا و همکاری برسر برنامه هسته ای اش، بهبود یافت اما جنگ غزه این روند را به حالت تعلیق در آورده است.

مقامات سعودی و آمریکایی مدعی اند در بلندمدت در نهایت این روند را ادامه خواهند داد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.