وزارت امورخارجه کره شمالی در گزارشی که امروز دوشنبه از سوی خبرگزاری رسمی این کشور منتشر شده، هشدار داد از حقوق مشروعش که پرتاب‌های ماهواره‌ای را شامل می‌شود استفاده خواهد کرد.

کره شمالی پرتاب‌های ماهواره‌ای را حق مشروع خود خواند

به گزارش قدس آنلاین، در گزارش وزارت امورخارجه کره شمالی آمده است: اقدامات در راستای حق مشروع برای دفاع، قانونی و عادلانه است و ما به شکلی کامل اقدامات نظامی جدی آمریکا و دنباله‌روهایش را رصد می کنیم و در صورت نیاز پاسخ می‌دهیم.

این گزارش همچنین درباره پیامدهای قطعنامه های شورای امنیت که این کشور را هدف قرار داده هشدار داد.

آمریکا و ۹ کشور دیگر در بیانیه مشترکی که هفته گذشته منتشر شد، از کره شمالی برای پرتاب تقویت کننده فضایی با استفاده از تکنولوژی موشک بالستیک انتقاد کرده و آن را نقض چندین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل خواندند.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای که روز شنبه منتشر شد، اعلام کرد: آنتونی بلینکن، پارک جین و کامیکاوا یوکو وزیران خارجه آمریکا، کره جنوبی و ژاپن در این تماس تلفنی « پرتاب (۲۱ نوامبر) را به دلیل تأثیر بی‌ثبات‌کننده آن در منطقه به شدت محکوم کردند.»

به علاوه هان داک سو، نخست وزیر کره جنوبی که روز چهارشنبه گذشته میزبان جلسه کابینه این کشور شرق آسیا بود، در اظهاراتی تلویزیونی گفت دولت در حال اقدام برای تعلیق بخشی از پیمان بین دو کره است.

این پیمان که به توافق جامع نظامی معروف است و با هدف کاهش تنش در شبه جزیره کره وضع شده بود، در نشست سال ۲۰۱۸ بین مون جائه این، رئیس جمهور سابق کره جنوبی و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، امضا شد.

دو طرف توافق کردند در مناطق حائل مانورهای شلیک مستقیم به حالت تعلیق درآید. مناطق پرواز ممنوع، حذف برخی از پست‌های نگهبانی از منطقه غیرنظامی بین کشورها و حفظ خطوط ارتباطی، از جمله بخش های دیگر این توافق است.

کره شمالی نیز در واکنش اقدام کره جنوبی، تعهد خود در توافق ۲۰۱۸ را تعلیق کرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.