چهارمین نمایشگاه ملی ستاره‌های صنعت غذا و گردشگری طی مراسمی با حضور مسئولان و فعالان اقتصادی کشور و استان خراسان رضوی در مرکز خرید "ستاره شهر" منطقه گردشگری سپاد مشهد گشایش یافت.

چهارمین نمایشگاه ملی ستاره‌های صنعت غذا و گردشگری در مشهد گشایش یافت

به گزارش قدس خراسان، مجری برگزاری چهارمین نمایشگاه ملی ستاره‌های صنعت غذا و گردشگری مشهد سه شنبه شب در این مراسم اظهار کرد: این نمایشگاه فرصتی ارزشمند برای معرفی توانمندی‌های اقتصادی و صنعتی ایران، استان خراسان رضوی و مشهد مقدس به سرمایه گذاران و بازدیدکنندگان داخلی و خارجی و فرصتی برای برندسازی هدفمند این صنایع است.

آرزو رجب‌پور افزود: در این نمایشگاه حدود یکصد شرکت و سازمان از برندهای شناخته شده صنعت غذا و گردشگری از سراسر کشور، محصولات و خدمات خود را در زمینه‌های گردشگری، غذا، صنایع دستی و آثار هنری، تجهیزات و صنایع ساختمانی وابسته به نمایش خواهند گذاشت.

وی حضور سفارت مالزی و کنسول‌گری‌ها، هیات‌های تجاری کشورهای عراق، عربستان، ترکمنستان، ترکیه، پاکستان، افغانستان، تاجیکستان و مهمانانی در سطح بین المللی را از ویژگی‌های این رویداد نمایشگاهی برشمرد و اظهار امیدواری کرد این نمایشگاه زمینه ساز توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان خراسان رضوی و شهر امام رضا(ع) و مرکز تبادلات بین المللی در شرق کشور باشد.

رجب‌پور گفت: ستاره ها فارغ از یک نمایشگاه هر ساله و همیشه با اندیشه‌ای توسعه محور در تمامی ابعاد اقتصادی، فرهنگی و حتی مسئولیت‌های اجتماعی ایفای نقش کرده است و امسال نیز در بخش مسئولیت‌های اجتماعی با در اختیار گذاشتن فرصت‌های معرفی به مجموعه های فعال در این زمینه بنا دارد تا بستری برای هم افزایی در مسیر آبادانی بیشتر ایران رقم بزند.

وی اجرای آسمان نما ستاره‌ها برای آشنایی مدعوین با نجوم و دنیای ستارگان و رونمایی از انگشتر "مرغ باغ ملکوت" استاد علی گنجی از جواهرسازان معروف کشور را از برنامه‌های جنبی چهارمین نمایشگاه ستاره های صنعت غذا و گردشگری مشهد برشمرد.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این مراسم با تاکید بر فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر همگرایی مردم و بخش خصوصی برای رونق اقتصادی اظهار کرد: اینکه فردی همه ستاره های حوزه اقتصادی را در یک محفلی مانند مراسم امروز گرد هم آورد، بسیار ارزشمند است، این دورهمی ها و نمایشگاه ها باعث همدلی و همگرایی بخش خصوصی می شود.

علی رسولیان گفت: اگر امروز اشتغالی ایجاد شده یا توسعه اقتصادی و رفاهی برای مردم بوجود آمده است، نتیجه فعالیت بخش خصوصی است و تاکید رهبر معظم انقلاب نیز مردمی شدن اقتصاد بوده که امید است نمایشگاه ستاره های صنعت غذا و گردشگری بتواند وضعیت بهتری را برای فعالان صنایع مزبور در مشهد که مهد این دو صنعت است، بوجود آورد.

مدیر دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: برگزاری چنین نمایشگاهی بخش برون سپاری شده از ماموریت‌های دولت بوده که در سطح کیفی بالایی برپا شده است، در جریان برگزاری آن نیز نمایندگان دفتر سرمایه گذاری و اشتغال استانداری حضور خواهند داشت تا مشکلات و مسائل فعالان اقتصادی را در حوزه سرمایه گذاری برطرف کنند.

هادی توانا افزود: چهارمین نمایشگاه ستاره های صنعت غذا و گردشگری امسال با نمایشگاه های مشابه دیگر تفاوت دارد زیرا صرفا محلی برای به نمایش گذاشتن محصولات تولیدکنندگان نیست بلکه فرآیند تولید کالا را به نمایش می‌گذارد و نشان می‌دهد تا زمانی که فعالان بخش خصوصی توانمندی خود را برای ارتقای کیفی محصول بکار گیرند، تولید و عرضه کالا رونق می گیرد و وضعیت اشتغال نیز در جامعه بهبود پیدا می‌کند، دولت نیز در این بخش همراه آنان خواهد بود.

کیوان ساکت از هنرمندان برجسته موسیقی کشور نیز در این مراسم گفت: گمان نکنید که تنها در عرصه اقتصاد، بخش خصوصی تلاش می کند که توسعه اقتصادی را رقم بزند، در هنر هم بخش خصوصی حامی هنرمندان بزرگ بوده و هست و نمونه‌های زیادی در این زمینه وجود دارد، بخش خصوصی در ایران برای همه کارهای زیربنایی نقش مهمی ایفا کرده است .

صنعت گردشگری خراسان رضوی در بهبود شاخص‌های اقتصادی موثر نبوده است

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: صنعت گردشگری این استان با وجود سفر سالانه ۳۳ میلیون زائر و گردشگر به این منطقه در بهبود شاخص‌های اقتصادی آن تاثیری نداشته است زیرا به دلیل تورم سالانه و عدم تعادل بین هزینه ها و درآمدها، سفره مردم به صورت مستمر در چند سال گذشته کوچکتر شده است.

فیروز ابراهیمی افزود: خراسان رضوی در صنعت غذا و بسیاری از تولیدات این بخش سرآمد کشور است به طوری که ۹۰ درصد از تولید زعفران و ۶۰ درصد از تولید رب گوجه فرنگی و همچنین بخش قابل توجهی از فرآوری زیتون کشور به این استان تعلق دارد.

وی بیان کرد: هرچند خراسان رضوی در حوزه تولیدات غذایی با مشکلی مواجه نیست اما در حوزه گردشگری با وجود سالانه ۳۳ میلیون زائر و گردشگر با چالش‌هایی مواجه بوده به طوری با در نظر گرفتن میانگین هزینه هزار دلار هر گردشگر در یک شهر باید آورده بالایی از وجود این تعداد گردشگر در خراسان رضوی بدست آید اما شاخص های اقتصادی آن از جنس دیگری است به طوری که رتبه ۲۳ کشور را در سرانه درآمدی خانوار و رتبه ۲۷ را در وضعیت محیط کسب و کار کشور دارد.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: براساس آخرین آمار، این استان در زمره استان‌های با میزان بالای تورم قرار دارد به طوری که رتبه هجدهم را در کشور داشته، این در حالی است که ۶ هزار واحد صنعتی، حدود ۹۰۰ معدن و عسلویه معدنی در خواف، بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ واحد فنی و مهندسی یا تحقیق و توسعه در این استان فعال هستند، در بسیاری از محصولات کشاورزی و باغی سرآمد است و ظرفیت‌های گردشگری مذهبی مانند حرم امام رضا(ع) و مفاخر زیادی را در اختیار دارد.

ابراهیمی اظهار کرد: اگر ۳۳ میلیون زائر و گردشگر سالانه خراسان رضوی هر یک ۵۰۰ دلار در استان هزینه کنند، هزینه آنان در سال باید به ۱۷ میلیارد دلار برسد در حالی که کل ارزش سالانه تولیدات صنعتی و معدنی در استان ۳۵۰ هزار میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: آمار میزان تورم سالانه و درآمد حقوق بگیران کشور طی ۱۱ سال گذشته (۱۳۹۰ تا ۱۴۰۱) مبین آن است که در این مدت میانگین افزایش حقوق در کشور ۱۵.۵ درصد بوده در حالی که میانگین نرخ تورم کشور ۲۹.۱ درصد بوده لذا فاصله ۱۴ درصدی بین حقوق و تورم وجود داشته و هر ساله سفره مردم ۱۴ درصد کوچکتر شده است.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: ۲۲ میلیون حقوق بگیر در کشور وجود دارد که میانگین افراد خانواده آنان ۳.۵ نفر است، اگر ۷۰ درصد از این تعداد متاهل باشند، در مجموع معیشت ۵۵ درصد از مردم ایران متاثر از حقوق است، لذا زائران و گردشگرانی که مشهد می‌آیند در زمره کسانی هستند که به صورت مستمر در طول ۱۱ سال سفره آنان در برابر تورم کوچک شده است.

ابراهیمی اظهار کرد: در صورتی می‌توان شاخص های اقتصادی خراسان رضوی را متناسب با صنعت گردشگری رونق داد که سفره مردم بزرگتر شود، زمانی که سفره مردم کوچک می شود، قدرت خرید آنان نیز کاهش یافته و کالای کمتری خریداری می‌کنند لذا بخش تولید نیز بی تاثیر نمی‌ماند و کالاها در انبارها دپو شده یا واحدهای صنعتی کمتر از ظرفیت اسمی خود تولید می‌کنند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.