عضو کمیسیون قضایی مجلس گفت: متاسفانه برخی قوانین که در راستای مقابله جدی با فساد هستند، مانند قانون اعتبار اسناد رسمی، سوت زنی و تغییر وضعیت نیروهای شرکتی در مجمع تشخیص مصلحت نظام گیر می‌کنند.

برخی قوانین مقابله با فساد مانند قانون اعتبار اسناد رسمی و سوت زنی در تشخیص مصلحت نظام گیر می‌کنند

در راستای اصلاح نظام مالیاتی کشور و عادلانه کردن آن، قانون سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی از تیرماه سال قبل به اجرا گذاشته شد. قرار بود با اتصال کارت خوان‌ها به این سامانه، میزان درآمد تمامی مشاغل و اصناف مشخص شود و همگان متناسب با درآمدشان مالیات بپردازند. اما در عمل این اتفاق نیفتاد..


آمار سازمان امور مالیاتی کشور نشان می‌دهد که در سال گذشته مشاغلی همچون طلافروشان، رستوران داران، مشاورین املاک، آرایشگاه‌های زنانه و طلافروشان متناس با درآمدشان مالیات نپرداخته اند. از سوی دیگر، آشکارا شاهد هستیم که اصناف از استفاده از کارت خوان‌های متصل به سامانه اجتناب می‌کنند!


در خصوص شرایط فعلی و لزوم ورود جدی وزارت اقتصاد به موضوع عدم استفاده اصناف از کارتخوان‌های متصل به سامانه، نظرات حسن نوروزی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس را در ادامه می‌خوانید


نوروزی در پاسخ به این سوال که وزارت اقتصاد در مقابل اصنافی که به استفاده از دستگاه‌های کارت خوان متصل به سامانه مودیان تن نمی دهند و از مراجعان می‌خواهند پول نقد بپردازند و یا مبالغ را کارت به کارت کنند، چه وظیفه ای دارد، تصریح کرد: وزارت اقتصاد باید با این موضوع برخورد جدی داشته باشد. باید تمامی کارت‌های بانکی مودیان کنترل شود و راه فرار مالیاتی باقی نماند. 


وی ادامه داد: با بررسی کارت‌های بانکی مودیان می‌توانیم به گردش حساب این شخص پی ببریم. به طور مثال، وقتی حساب بانکی یک شخص 500 میلیون تومان گردش حساب داشته است و در کارت خوان متصل به سامانه 100 میلیون تومان پول جا به جا شده است، این نشان می‌دهد که فرد از حساب دیگری برای نقل و انتقال استفاده کرده تا درآمدهایش شفاف نباشد. 


عضو کمیسیون قضایی مجلس خاطرنشان کرد: اولاً، دولت باید به کسانی که خوش حساب هستند و مرتب مالیات می‌پردازند، تسهیلاتی بدهد. از طرف دیگر، باید تنبیهات شدید برای کسانی که قصد فرار مالیاتی دارند، در نظر بگیرد. 


نوروزی گفت: نباید اجازه دهیم به برخی از مشاغل خاص که فرار مالیاتی انجام دهند در حالی که کارمندان دولتی با حساب‌های مشخص مالیات بیشتری از این اصناف فراری از پرداخت مالیات بدهند، همچنین افرادی که کارت‌های بانکی شان خارج از عرف و قانون تراکنش دارد نیز باید بررسی شوند و باید از فرار مالیاتی در بخش‌های غیرشفاف و فراری از پرداخت مالیات جلوگیری شود. تمرکز بر استقرار کامل سامانه مودیان زمینه‌ساز کاهش فرار مالیاتی اصناف پردرآمد خواهد شد


وی در خصوص این موضوع که وزارت اقتصاد از مردم به عنوان چشم و گوش خودش استفاده کند و سامانه ای طراحی شود که مردم بتوانند به سرعت و سهولت موارد نقض قانون را در زمینه استفاده از کارتخوان‌های متصل به سامانه مودیان گزارش دهند، گفت: ما قانونی را در این زمینه تصویب کردیم که متاسفانه در مجمع تشخیص مصلحت نظام گیر کرده است. 


عضو کمیسیون قضایی مجلس توضیح داد: متاسفانه برخی قوانین که در راستای مقابله جدی با فساد هستند، مانند قانون اعتبار اسناد رسمی، سوت زنی و تغییر وضعیت نیروهای شرکتی در مجمع تشخیص مصلحت نظام گیر می‌کنند. در حالی که اجرای این قوانین تا حد زیادی می‌تواند به حل مشکلات کمک کند و زمینه فساد را از بین ببرد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.