۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷
کد خبر: 941624

اکثر نانوایان کم فروشی دارند یا به بهانه کنجد، سبوس، سبزیجات و… نان خارج از نوبت می‌فروشند. هیچ نانوایی نان ساده ندارد. به تازگی هم اکثریت نانواها با اسنپ همکاری می‌کنند.

فروش نان آزاد با آرد یارانه‌ای!

به گزارش قدس آنلاین، ابتدای هفته گزارشی با تیتر «دوئل نانواها و دولت» از سوی مهر منتشر شد که مخاطبان در ادامه آن به نکاتی در حوزه توزیع نان یارانه دار با قیمت بالاتر اشاره کردند که در ادامه می‌آید.

در گزارش تخلفات در حال انجام برخی نانوایی‌ها آمد که چگونه بخشی از نان‌های سنتی سر از سوپرمارکت‌ها در می‌آورند و یک دانه نان لواش ۵۰۰ تومانی به ۱,۷۰۰ تومان می‌رسد. در این خصوص یکی از شهروندان پیشنهاد داده یارانه تخصیص داده شده به آرد و نان به خود مردم داده شود. او نوشته «باید یارانه نان برداشته به مردم داده شود تا قاچاق و دزدی‌ها تمام شود…».

دیگری هم در حمایت از نانواها عنوان کرده قیمت نان ۳ سال است تغییری نداشته و نانواها نمی‌توانند حقوق و دستمزد کارگران شأن را به نرخ ۳ سال قبل بپردازند؛ «۳ ساله نان قیمت جدید ندارد آیا انتظار دارند که نانوا با این همه هزینه حقوق کارگرها را به نرخ ۳ سال پیش بدهند. کدام حرفه‌ای در ایران به نرخ ۳ سال قبل کالا به فروش می‌رساند؟».

دیگری هم به تخلفات نانواها در استفاده از انواع کارت بانکی اشاره کرده و نوشته «کارت خوان‌ها سرقت را بیشتر کرده زیرا هر نانوا ۴۰ کارت تهیه کرده و روزانه می‌کشد در حالی که به مردم می‌گویند نان تمام شده و سهمیه کم است. یارانه نان را به حساب مردم واریز کنید تا به مقدار نیاز خرید کنند و سالانه میلیاردها تومان دولت ضرر نکند».

فروش نان آزاد با آرد یارانه ای!

شهروند دیگر هم همین پیشنهاد را به دولت داشته و نوشته «بهترین کار برای دولت این است که یارانه نان را به حساب سرپرست خانوار واریز کند یا کارت خرید نان به مردم بدهد و در ادامه قیمت نان مثل سایر محصولات آزاد باشد. نانوا هم در همین مملکت زندگی می‌کند؛ مرغ، گوشت، برنج و روغن را از همین بازار خریداری می‌کند. تمام محصولات در چند سال اخیر گران شده از امور رفاهی گرفته تا خوراکی، کرایه مغازه‌ها که چند برابر شده است».

مخاطب دیگر هم نوشته «این طرح نانوایان را نابود کرد، مردم را فلج. آرد آزاد، نان آزاد و پرداخت یارانه به مردم».

یکی هم به جمعیت مهاجر در ایران اشاره کرده و نوشته «… نخست باید فکری به حال مهاجران غیرقانونی کرد. دوم، چرا قیمت نان در تابلویی نوشته نمی‌شود به اضافه شماره تلفن تا در صورت تخلف اعلام شود. همچنین بازرسان می‌توانند در کسوت مشتری روزانه از نانوایی‌ها سرکشی کنند تا تخلفی انجام نشود…».

شهروندی هم به قیمت آزاد آرد اشاره کرده و نوشته «هر کیسه آرد آزاد ۷۰۰ هزار تومان و نرخ یارانه‌ای آن مشخص است و در ادامه گفته می‌شود قاچاق آرد زیاد است»، دیگری ادامه داده «با این قیمت نمی‌صرفد آرد تبدیل به نان شود».

شهروندی نوشته «… چرا از دوربین هوشمند در نانوایی‌ها استفاده نمی‌شود یا نان را فقط با کارت ملی تحویل دهند».

مخاطب دیگر هم پیشنهاد واریز هزینه نان به حساب سرپرست خانوار داده که به اندازه مصرف هر نفر، نان سهمیه‌ای در نظر گرفته و پول آن واریز شود».

مخاطبی به گرانی کالاهای اساسی مانند گوشت قرمز، گوشت مرغ و لبنیات اشاره کرده و هزینه‌های خانوار برای کرایه خانه و تأمین مایحتاج فرزندان.

شهروندی هم با نگاه خوش‌بینانه به طرح هوشمندسازی کارت خوان‌ها عنوان کرده «دستگاه هوشمند شاید ۱۰۰ درصد عدالت را برقرار نکند ولی نسبت به قبل خیلی به عدالت نزدیک است اگر نانوایی خارج از دستگاه بخواهد نان بفروشد مردم نباید قبول کنند.»

یکی هم نوشته «نان باید به قیمت واقعی باشد؛ برای همه خوب است».

یکی از خوانندگان گزارش «دوئل نانواها و دولت» تاکید دارد «یارانه اگر برای مردم است مستقیماً به خود مردم که بالغ و عاقل هستند، داده شود و آنها را در خرید کالاهای اساسی که نان هم یکی از این اقلام است آزاد گذاشته شوند. آنگاه خواهید دید ریشه فساد از بین می‌رود. هر کس به اندازه نیاز نان خرید می‌کند و همه احساس رضایت خواهند کرد».

یکی هم به فساد در بین برخی بازرسان اشاره کرده که مبارزه اصولی و قطعی را زیر سوال برده است.

فروش نان آزاد با آرد یارانه ای!

دیگری هم خطاب به ما نوشته «وضعیت بدتر است. نانوا با وقت کشی روزی ۳ کیسه نان بیشتر پخت نمی‌کند در حالی که روزی ۸ کیسه سهمیه دریافت می‌کند. از زمانی که این کارت خوان‌های جدید آمده تخلفات چند برابر شده دولت با این کار راه تخلف را برای نانوایان هموار کرده است».

یکی هم آدرس داده که نانوایی سنگکی و بربری محله آنها نان کنجدی را به دو برابر قیمت می‌فروشند و «در دستگاه کارت خوان به جای یک نان، دو نان وارد می‌شود و عملاً آرد اضافی را می‌فروشند. من خودم شاهد فروش کیسه آرد یارانه‌ای بودم».

مخاطب دیگری که از نانوایان است عنوان کرده «وزن کیسه ۴۰ کیلویی برای نانوا از ۳۲ کیلو شروع می‌شود تا برسد به ۴۰ کیلو. زنگ زدیم کارخانه گفتیم کیسه آرد وزنش کمتر از ۴۰ کیلو است، می‌گویند کیسه‌هایی که ۴۰ کیلو نیستند بفرستید تا ۴۰ کیلویی بفرستیم…».

دیگری هم شاکی است «چرا یارانه نان را به خود مردم نمی‌دهند؟ واریز یارانه نان در کارتی که فقط امکان خرید نان داشته باشد که پرداخت مستقیم یارانه نان منجر به ابر تورم هم نشود؛ مفید است. در حوزه نان اقیانوسی از رانت نهفته است…».

یکی هم به گلایه نوشته «یک کیلو گندم ۳ نرخ دارد و به این می‌گویند توزیع رانت نه یارانه. با طرح‌هایی مانند هوشمندسازی درست نمی‌شود. دولت میلیاردها تومان ضرر کرده پس چرا این سیاست غلط را دوباره اجرا می‌کند».

شهروندی گفته «۸۰ درصد صف نانوایی‌ها در باقرشهر و کهریزک مهاجران افغان است. نفری ۵۰ تا نان می‌خرند. آیا تمام این مهاجران به شکل قانونی در کشور حضور دارند».

فروش نان آزاد با آرد یارانه ای!

یکی هم به گران فروشی نان‌ها به روش‌های مختلف اشاره کرده و نوشته «اکثر نانوایان کم فروشی دارند و یا به بهانه کنجد، سبوس، سبزیجات و… نان خارج از نوبت می‌فروشند. هیچ نانوایی نان ساده ندارد. به تازگی هم اکثریت نانواها با اسنپ همکاری می‌کنند و مردم باید ساعت‌ها در صف باشند تا نان کسانی که از اسنپ با قیمت بالا خرید نان دارند تأمین شود. باز هم می‌گویند ضرر می‌دهیم».

سخن پایانی

به طور قطع نمی‌توان یارانه نان را برداشت تا نرخ آرد واقعی شود. به نظر می‌رسد یا باید دستگاه‌های کارت خوان اصلاح و تکمیل تر شود و راه‌های تخلف از این طریق مسدود شود یا کارتی جداگانه برای یارانه نان تعریف و مبلغ به حساب افراد واریز شود. نان قوت غالب ایرانیان بوده و روزانه بین ۴۰ تا ۴۵ درصد انرژی آنها را تأمین می‌کند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    3 3
    کلا نانوایان با تخلف روزگار می گذارند این کارتخواتها هم قابل دور زدن است این وسط مردم ضرر می کنند ده روز پیش دوباره دولت از سامانه جدید رونمایی کرد خدا وکیلی ی دوری در سطح شهر بزنید ببیند چه خبر است نانوایهای بربری و سنکک با کنجدی و نان سبزیجات نان را چند برابر بفروش میرسانند و نانوایهای لواش که کنجدی ندارد با ۴۰ کارت عابر که در اختیار دارند تراکتشهای سوری ثبت می کنند وپخت نمی کنند در عوض آرد فروشی می کنند و مردم سرگردان چند عدد نان روزانه هستند اصرار دولت برای اجرای این طرح شکست خورد جای تعجب دارد آدم شک می کند نکند کس‌وکار دولت‌مردان نانوا باشند که این چنین هوای نانوایان را دارد!
    • ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
      4 1
      سلام بااین طرح نانوا را با خاک یکسان کردند کجا هوای نانوا رو دارند
    • کاسب ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
      1 1
      طبق آنالیز انجام شده هرکیسه آرد۱۰۰الی۱۱۰ عددنان بربری میشه اگریک واحد نانوایی ۸کیسه اردروتبدیل به نان بربری ساده کنه به نرخ۱۸۰۰تومان جمعا میشود۱۴۴۰۰۰۰یعنی دستمزد کارگرشو جبران نمی کنه تازه مخارج آرد مایه خمیر اجاره مغازه آب برق گاز بایدازجیب بذاره شما خودتو بگذارجای نانواآب از سرچشمه خرابه داداش یکم فکرکن؟
    • اسماعیل رضایی ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
      0 1
      با سلام چرا همه میگن نونواییآ کم کار میکنن و آرد میفروشن خب یکی بگه آرد رو به کی و به کجا میفروشن آخه بگید من نانواهم بدونم شاید بتونم همچین حرکتی بزنم😂😂😊
    • سهراب محمدی ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
      0 1
      اگر مطمئن هستی یه نانوایی بزن که سودش شما را درمان می کنی
  • ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
    5 1
    بایدیارانه آردبه خودمردم بدن شاندێکی نمیخوادنان بخوردپولش روبگیره مشکل ازخوددولت است
  • مردم ایران ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
    1 1
    بدون استثنا نداریم نانوایی تو کل کشور که خیانت درامانت نکنه واجحاف از هرنوع به ملت.....دیگه نداریم کاسب حبیب خدا توایران ....
  • ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
    3 0
    من یک نانوا هستم دولت سه ساله نرخ نداده ارد یارانه ای ۲۰درصد هزینه ما رو برطرف میکنه بقیه اش رو چیکار کنیم دولت داره در حق ما ظلم میکنه ماهم جزو این مردم هستیم زحمت میکشیم روزی ۱۲ساعت سرپا میمونیم بیشتر مغازه ها هم اجاره ای هستن صاحب مغازه هم که از یه قرونشون نمیگزرن خدا جای حق نشسته .سرمون رو فعلا باچندر غاز نون گرم کردن...
    • ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
      0 0
      آقایون زود قضاوت نکنین نانوا چیکار کنه اونم یه آدم تو این مملکت زندگی میکنه همه چی صد برابر شده جز نان بیاین حساب کنین بینین چجوری نانوا ضرر میکنه
  • وحید ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
    2 0
    من خودم یک نانوا هستم تا نان آزاد نشود مثل دیگر کالاها هم نانواباید دزدی کند به خاطر تامین مخارج ودستمزد پرسنل هم مشتری ومردم باید نان بی کیفیت ببرن وسرصف طولانی به ایستن ودولت هم حالا حالا باید ضرر بدهد
  • ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
    0 0
    اقا نون مفته بفهمین خواهشن
  • ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    1 0
    وقتی در ۵سال اخیر قیمت همه چیز ۱۰۰برابر می شود و فیمت نان ثابت بماند همین می شود
  • ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    3 0
    دروغگو دشمن خداست پنج انگشت مثل هم نیستند
  • علی ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    0 0
    چرا گیر دادید به نان همه ی نانواها زحمت کش هستن توی هر صنفی متخلف هست یارانه فکردی چقدر هست هی میگید بدن به مردم نانوا هم مثل بقیه مردم دارن با گرونی ها دسته پنج نرم میکنند از هر نانوایی دوست دارید بپرسید جای خودشون با یه کارمند عوض کنند میگن از خداشونه ایران یه کشور غنی وثروتمند هست خجالت بکشید با حرف های مفت دنبال جیره بندی هستید مثل قضیه بنزین سال ۹۸ گفتن جلوی قاچاق بگیریم مشگل مملکت بی ارزشی ریال هست مگه قبلا آرد آزاد نشد دوباره ریال بی ارزش شد همون آزاد شد سهمیه بندی بنزین مگه آزاد نشد ریال بی ارزش شد بنزین سهمیه بندی التماس تفکر
  • محمدی ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    0 0
    یارانه لازم نیست برداشته شود، به خود مردم داده شود، به شعور آنان توهین نشود.
  • Bn ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    0 0
    خوده دولت در نرخ نامه سال ۱۴۰۰ گفته این قیمت مربوط به سال ۱۴۰۰ میباشد پس از آن هیچ اعتباری ندارد الان سال ۱۴۰۲ میباشد ۳ سال گرون نشده نون بازرس میاد دنبال رشوه بازرس بهداشت رشوه بازرس ...رشوه و التماس دعا خودشون میگن باید خلاف باشه تا ماهم به نون و نوایی برسیم خلاف نیست حقمونه
  • جواد ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    0 0
    سلام تو شهر هایی بزرگ این مشکلات هست شهرستان ها اکثرا با این که مصرف نان بیشتر دارند بهتر شده بخصوص روستاها
  • مهدی ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    0 0
    ازاد کردن نان هم برای مردم خوب هم نانوا چون جلو ادمهای سود جو گرفتع خواهدشد الان زحمت کارگر بیجاره میکشه سودش صاحب ملک میبره به دلیل ارزان بودن ارد بهانه کردن سهمیه
  • پوررمضان ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    1 0
    بنده بعنوان بازرس صنفی درجواب اونهایی که گفتن سه سال نرخ نان تغییر نکرده .دولت هر شب به نسبت فروش روزانه نانوا چهل درصد پارانه نان به حساب صاحب پروانه نانوایی واریز میکنه.
  • ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    0 0
    ۳ ساله قیمت نان همان اما قیمت مواد اولیه ۱- خمیر مایه از کیلویی ۷هزار تومان به ۱۲۰ تومان ۲- نمک کیسه ۱۰ کیلویی ۸ هزار به ۹۰ هزار ۳- پول بیمه ۵ برابر بالا رفته ۴- پول گاز ۳ برابر ۵- پول برق ۵ برابر ۶- حقوق کارگران حداقل ۲ برابر و.... اما قیمت نان چون کالای استراتژیک ثابت بماند وقتی در تولید سودی نماند آن صنف به خودبخود رو فساد می رود تا پابرجا بماند نانوا دزد نیست قیمت نا عادلانه دزد است همین پودر ماشین لباسشویی از ۲۲.۶۰۰ به یک باره به ۴۲.۴۰۰ رسید این ها هزینه هایی است که با گران نشدن نان باعث فساد می‌شود چون نان در این میان له میشود
  • سعیدی ۰۶:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    0 0
    چند بار زنگ زدم ۱۲۴ کفتندچشم ولی هیج خبری نبود
  • ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    0 0
    آقایون نانوا فقط یک سووال از شما دارم اگر صرف نمیکنه پس چرا کرایه یک نانوایی داخل کوچه بن بست ۴۵ ملیون تومان است در جنوب تهران در بالای شهر میره رو ۸۰تا۱۰۰ملیون تومان کدام مغازه بجز نانوایی این کرایه را می تواند در بیاورد و به مالک بدهد تازه اگر نانوایی پیدا شود رو هوا اجاره میره
  • ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    1 0
    سلام یک نفر ازمن بیاد درباره نانوایی سوال کند تادقیق بگم درحق کی ظلم میشود دولت فقط برای صاحب نانوایی ها خوب کرده ازاین برآرد مجانی میگیرن ازاین طرف کیسه پانصدیاششصدتومن آزاد میفروشن یک اورگانی اگه ازمن سوال کنه میگم درحق کارگرچه ظلمی میشه وصاحب نانوایی چه سودی میبره
  • اشنا ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    0 0
    اگر نرخ نان برای نانوا صرف نمی کنه چرا کرایه مغازه نانوایی در تهران از کرایه مغازه در بازار هم بیشتر است .