علی رغم ایجاد صف های طولانی در مقابل نانوایی های مشهد در شرایط قرمز کرونایی اما مسئولان همچنان در خواب خرگوشی برای رفع این مساله بوده و حاضر به پاسخگویی در این باره نیستند.

 خواب خرگوشی مسئولان مشهد در موضوع نان

به گزارش قدس آنلاین، طی هفته های اخیر یکی از مواردی که توجه مردم را به خود جلب کرده است و احتمالا شما نیز ان را تجربه کرده اید  شلوغی بیش از اندازه صف های نانوایی علی رغم شرایط کرونایی موجود می باشد. از طرفی شلوغی صف ها تنها مساله نانوایی های مشهد نمی باشد بلکه کیفیت نان پخت شده در برخی از نانوایی ها نیز بسیار افت کرده و همچنین اندازه آنها نیز روز به روز در حال آب شدن می باشد.

درباره علت این صف های پر طول  ودراز موارد مختلفی از جانب مسئولان و همچنین اتحادیه نانوایان مطرح می شود به طوری که خزاعی، سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی دلیل اصلی این صف ها را حضور افرادی از روستاهای اطراف مشهد به صورت تیمی برای خرید نان برای استفاده دام با توجه به گرانی نهاده های دامی عنوان می کند.

وی  دلیل دیگر نابسامانی در این زمینه را اختلاف شدید بین نرخ آرد یارانه ای با نرخ آرد آزاد در بازار می داند ، به طوری که هر کیسه آرد یارانه ای ۳۵ هزار تومان و هر کیسه آرد نیمه یارانه ای ۶۰ هزار تومان به دست نانوا می رسد، اما همین کیسه آرد تا ۲۴۰ هزار تومان در بازار فروش می رود.

اما رییس اتحادیه صنف نانوایان مشهد نظر دیگری دارد و معتقد است که به دلیل گرانی اغلب کالاها، مردم برای تامین نیاز غذایی خود، خرید نان را افزایش داده اند تا بتوانند آن را جایگزین برخی اقلام کنند که دیگر توان خریدش را ندارند، از این رو  تقاضا برای خرید نان زیاد شده است.

کشتگر همچنین اجرای طرح برکت را  باعث کسر سهمیه آرد برخی از نانوایی ها دانست که سبب کاهش پخت نان در یک محله و تشکیل صفهای طولانی در مقابل نانوایی را به همراه داشته است.

وی  دیگر دلیل ازدحام مردم در مقابل نانوایی ها را عدم تغییر نرخ مصوب نان و افزایش هزینه های تولید آن دانسته و می گوید: از فروردین سال گذشته تقاضای اصلاح نرخ نان مطرح بوده اما هنوز به سرانجام نرسیده است، کارگران تخصصی این صنف با دستمزد ۸۰ هزار تومانی کار نمی کنند، خیلی از کارگران این صنف را ترک کرده اند، از سوی دیگر قیمت مواد اولیه نان به شدت افزایش یافته به طوری که فقط کیسه خمیرمایه ۵۰۰ هزار تومان شده است، این موضوع قیمت تمام شده تولید را افزایش داده و نانوا را ناگزیر به کاهش تولید یا نیمه تعطیل کردن مغازه اش می کند.

در مقابل اما متولیان حوزه تامین آرد می گویند که آرد برای صنف نانوایان به اندازه کافی وجود دارد و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد، چنانکه نوری مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که آیا نانوایان مشهدی با کمبود آرد مواجهند؟   به صراحت گفته است: هیچ کمبود آردی در شبکه نداریم و نانوایی ها هیچ مشکلی برای تامین آرد مورد نیاز خود ندارند.

حسینی، رییس انجمن صنفی کارخانجات آرد استانهای خراسان نیز بر این باور است که مشکل اصلی در این زمینه این است که در سطح خراسان رضوی ماهانه ۲۰ هزار تن گندم در قالب آرد کیلویی ۹۰۰ تومان بین نانوایان نیمه یارانه ای یا آزادپز توزیع می شود، از سوی دیگر دولت گندم را از کشاورز به نرخ هر کیلو ۵ هزار تومان خریداری می کند در حالی که هر کیلو گندم با هزینه حمل و نقل و سایر هزینه های جانبی ۶ هزار و ۵۰۰ تومان تمام می شود.

وی مدعی است  در این حوزه هم کارخانه های آردبر و هم نانوایان تخلف می کنند.   حواله آرد ۹۰۰ تومانی برای نانوایی آزادپز تبدیل به کیسه آرد ۲۱۰ هزار تومانی شده و سر از واحد صنعتی درمی آورد، یعنی آرد دولتی از شبکه خارج می شود.

حسینی نیاز  بخش های صنف و صنعت خراسان رضوی را ماهانه ۱۵ هزار تن گندم برآورد می کند اما سهمیه ای که شرکت غله به این بخش ها اختصاص داده تنها ۲ هزار و ۳۰۰ تن است، از این رو  ۱۳ هزار تن نیاز دیگری که در این زمینه وجود دارد از طریق فروش غیرمجاز آرد توسط نانوایی ها به این مراکز تامین می شود.

اشرفی ، معاون اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز چندی پیش در این باره به  قدس آنلاین گفت:  قیمت نان در سطح استان در حال حاضر تغییر نکرده و مطابق با قیمت تعیین شده طی دو سال گذشته و درج شده در نانوایی های سطح استان است، بنابراین  هر گونه گران فروشی درباره نان تخلف می باشد و مورد پیگیری قانونی قرار خواهد گرفت و  ازمردم استان نیز تقاضا داریم اگر با مواردی از این تخلف مواجه شدند از طریق تماس با سامانه های نظارتی  نظیر ۱۲۴گزارش نمایند.  

وی افزود: افزایش قیمت نان یک موضوع کشوری است و تاکنون نیز مجوزی درباره تغییر قیمت آن به استان اعلام نشده است.

در این باره دیروز با فرماندار مشهد تماس گرفته و دلایل این مسئله را جویا شدم که وی پاسخگویی در این باره را به ساعت ۵بعد ظهر شنبه موکول کرد اما علی رغم تماس های مکرر حاضر به پاسخگویی نشد.

همچنین غفوری مقدم، معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی  که طبق گفته های اشرفی ، مامور پیگیری موضوع آرد و نان از تهران و تعیین  حیطه اختیارات استان درباره قیمت نان شده است  تا بر اساس نظرات  کارشناسی شده  و طرح آن در کارگروه گندم، آرد و نان خراسان رضوی ، قیمت نان بر اساس مولفه های هزینه ای جدید تعیین شود نیز حاضر به پاسخگویی در این باره نشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.