رییس ستاد هماهنگی کانون‌های ‌فرهنگی‌ـ‌هنری مساجد با تاکید بر این‌که باید نرم‌افزار مدیریتی جدیدی را در مساجد حاکم کنیم،گفت: ایجاد نرم‌افزار مدیریتی جدید در مساجد به این معنی است که باید تفکر گذشته حاکم بر اداره مسجد اصلاح شود.اگر گفتمان را در مسجد اصلاح کنیم مسجد برای نوجوانان و جوانان جذاب خواهد شد

با اصلاح گفتمان مدیریتی، مساجد برای جوانان جذاب خواهد شد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین کمال خداداده در نشست خبری تبیین اهداف و سیاست‌گذاری کانون‌های فرهنگی_‌هنری مساجد که امروز ۱۲ آذر ۱۴۰۲ در سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان برگزار شد اظهار کرد: کانون‌های ‌فرهنگی‌ـ‌هنری مساجد کشور به صورت مستمر در هر ماه نزدیک به ۱۲ سرود ملی تولید می‌کنند. ۹۰ درصد سرودهای ملی که در صدا و سیما پخش می‌شوند کار کانون‌های ‌فرهنگی‌ـ‌هنری مساجد کشور است.

وی با تاکید بر این‌که باید نرم‌افزار مدیریتی جدیدی را در مساجد حاکم کنیم، گفت: ایجاد نرم‌افزار مدیریتی جدید در مساجد به این معنی است که باید تفکر گذشته حاکم بر اداره مسجد اصلاح شود. اگر گفتمان را در مسجد اصلاح کنیم مسجد برای نوجوانان و جوانان بسیاری جذاب خواهد شد. بنابراین در عرصه مدیریت مساجد با توجه به فضای امروزی و نسل جدید گفتمان، ادبیات، چیدمان، استقبال و بدرقه را در مسجد لازم است اصلاح کنیم.

خداداده با بیان این‌که کانون‌های  ‌فرهنگی‌ـ‌هنری مساجد عرصه خدمت و خدمت‌گزاری به مساجد است، خاطرنشان کرد: مسجد واژه‌ای بسیار مقدس است و ذهنیت مردم نسبت به مسجد همواره محلی برای امنیت، آرامش، ذکر و تسبیح خداوند و تاثیرپذیری از مکانی معنوی است که کارهای سیاسی، اجتماعی و امنیتی نیز در آن شکل می‌گیرد.

وی با بیان این‌که مساجد تمدن‌ساز بوده و هستند، اضافه کرد: در نظام توحیدی این پایگاه اجتماعی همیشه نقش‌آفرین بوده و هست و خداوند تبارک و تعالی شرافتی را در مسجد قرار داده است؛ چنانکه هر انسانی با دلی پاک و با اخلاص در این زمین، عرصه و پهنه قدم بگذارد زمینه هدایت او فراهم می‌شود.

خداداده با اشاره به این‌که مجاهدان عالم خود را مدیون تربیت توحیدی می‌دانند، بیان کرد: اگر از ارکان اصلی تربیت توحیدی مسجد را حذف کنیم قطع به یقین بخش بزرگی از کارهای تربیتی و فرهنگی ما لنگ می‌ماند.

او با بیان این‌که خوزستان وطن همه ایرانیان است تاکید کرد: خوزستان فقط متعلق به اهالی خوزستان نیست بلکه متعلق تمام مردم کشور است زیرا تمام مردم ایران برای وجب به وجب خاک این استان جنگیدند.

رییس ستاد هماهنگی کانون‌های  ‌فرهنگی‌ـ‌هنری مساجد کشور با بیان این‌که آستانه تمدنی برای ایرانیان همیشه خوزستان بوده است، خاطرنشان کرد: ارتباط ما با کشورهای مختلف در استان خوزستان نه تنها اقتصادی بلکه ارتباطی تمدنی و فرهنگی بوده است.

وی یادآور شد: تمام مردم ایران زمین هم از حیث فرهنگی و هم از حیث تمامیت ارضی مدیون تک‌تک افراد و خانواده‌های عزیز خوزستانی هستند چراکه همواره مردم خوزستان برای اعتلای فرهنگ کشور زحمت کشیده‌اند.

وی با بیان این‌که در حوزه ساختاری مساجد مشکلی وجود ندارد زیرا مسجد متشکل از مردم است در عین حال تصریح کرد: امروزه معضل این عرصه این است که در مساجد فاقد نرم‌افزار مدیریتی جدید هستیم.

خداداده تاکید کرد: در ستاد هماهنگی کانون‌های  ‌فرهنگی‌ـ‌هنری مساجد کشور سعی بر این است که رویدادهای مختلفی را در مساجد با زبان هنرهای مختلف از جمله اجرای سرود، تئاتر، نویسندگی و... شکل دهیم.

براساس این گزارش همچنین مجید منادی مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در این نشست، بیان کرد: مسجد مرکز و مقر اصلی فرهنگ، هنر و تمدن اسلامی است.

وی با بیان این‌که پایه و مبنا خوزستان فرهنگ است، اضافه کرد: مبنای استان خوزستان مبنایی فرهنگی، انقلابی و دینی است‌.

منادی با بیان این‌که استان خوزستان در رویدادهای فرهنگی همواره پیشگام بوده است نیز گفت: همین موضوع و ظرفیت و نام بزرگ خوزستان در تمام کشور مسوولیت‌های ما را به عنوان متولیان امور سخت و سنگین می‌کند.

وی همچنین با اشاره به این‌که ظرفیت‌های طبیعی استان خوزستان بی‌شمار هستند، خاطرنشان کرد: خوزستان افزون بر مواهب طبیعی و خدادادی مهد تمدن ایران زمین، دروازه ورود تشیع به کشور، پایتخت دفاع مقدس و معراج شهدای ما است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.