امروز سالروز تأسیس کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد است. کانون‌هایی که نزدیک به سه دهه از عمرشان می‌گذرد و حالا به شبکه‌ای منسجم در کل کشور تبدیل شده‌اند. کانون‌های برای جذب هنرمندانه نوجوانان و جوانان به سمت فعالیت‌های مسجدی با ابزاری مانند سرود، تئاتر، موسیقی و...

مسجد تراز انقلاب به اعتلای فرهنگ و هنر جامعه کمک می‌کند

حجت‌الاسلام دکتر حبیب‌رضا ارزانی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری کشور در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین از این کانون‌ها و مؤلفه‌های مسجد تراز انقلاب سخن گفته است که در ادامه می‌خوانید.

حجت‌الاسلام ارزانی در ابتدا با بیان اینکه با قالب‌های موجود می‌توان در کانون‌های فرهنگی هنری، جوانان و نوجوانان بسیاری را جذب مساجد کرد، می‌گوید: در سال‌های ابتدایی تأسیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، یعنی حدود سال 1371 تنها چند صد کانون وجود داشت اما به تدریج و از قانون توسعه ششم به بعد، مسأله هر مسجد یک کانون مطرح شد و اکنون بعد از گذشت حدود سه دهه فعالیت، آمار کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور بر اساس آنچه در سامانه بچه‌های مسجد ثبت شده به 25 هزار و 993 کانون می‌رسد البته اینطور نیست که همگی بسیار فعال باشند. مهم این است که شبکه بچه‌های مسجد، در دل مساجد پا گرفته و هر روز استوارتر از قبل می‌شود.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری کشور اضافه می‌کند: شخصی که وارد مسجد می‌شود اعتقاد، باور و ایمان به خدا دارد و ارزش‌های دینی و اخلاقی در او شکل گرفته است. شاکله شخصیتی، دینی و اسلامی او مهیاست و نیازمند به مهارت‌ در حوزه فرهنگ و هنر است. به نظر من شبکه کانون‌های فرهنگی هنری مسجد با ظرفیت عظیمی که مسجد به عنوان خانه خدا دارد، می‌تواند به ایجاد تحول عظیم در حوزه فرهنگ و هنر جامعه کمک کند.

او به اقدامات انجام شده نیز اشاره کرده و بیان می‌کند: در این کانون‌ها شبکه به معنای واقعی شکل گرفته است. تمام کانون‌ها در سامانه عضو هستند، ارتباط با امامان جماعات برقرار و حفظ شده و شورای فرهنگی محلات در دل مساجدی که کانون دارند شکل گرفته است. در این کانون‌های دوازده مدل فعالیت در عرصه فرهنگ شامل نور، دانش، کتاب، همدلی و رسانه؛ در بخش هنر سرود، نمایش، فیلم، ترنج و قلم و در عرصه نوآوری کارآفرینی و فن‌آوری تعریف و طبق آن عمل می‌شود.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور می‌شود: این اقدامات در راستای شبکه سازی بچه‌های مسجد و حوزه‌های تخصصی است که در آن‌ها فعالیت می‌کنند لذا اگر کانونی در سیستان سرود تمرین و تولید می‌‎کند، سرود او به همان اندازه دیده می‌شود که یک کانون در تهران سرود تولید می‌کند. یا به کارهای نمایشی و هنری روستاییان و عشایر به میزان سایر کانون‌ها دیده و امتیاز داده می‌شود.

دکتر ارزانی بر لزوم توزیع و بهره‌وری عادلانه تاکید کرده و می‌گوید: در گذشته سرانه‌ مساجد، مبلغی بود که بین تمام کانون‌ها مساوی توزیع می‌شد اما اکنون با الگوگیری از تعبیر نورانی امیرالمؤمنین(ع) در عهدنامه مالک اشتر که فرمود «هرگز نباید انسان‌های نیکوکار و بدکار در نزد زمامدار یکسان باشند، زیرا که این عمل موجب می‌شود نیکوکار در کار نیک خود بی‌رغبت، و بدکار در کار بد خود تشویق شود» این شیوه تغییر کرده است. به همین دلیل سیستم رتبه‌بندی راه‌اندازی و در قالب امتیاز کارهای انجام شده، رقابت مؤمنانه شکل گرفته است. به طور نمونه امسال به دلیل کرونا مساجد ماه‌هایی تعطیل بودند و حتی اکنون که باز شده، بسیاری افراد ترس حضور در این مکان دارند ولی در همین فضای محدود اما مؤمنانه مسجدی حدود 400هزار نفر آموزش دیده‌اند. یعنی در دوره آموزشی خاصی شرکت کرده، آزمون داده و در آن آزمون موفق شده‌اند.

او به طرح «ایران قوی در گام دوم انقلاب اسلامی» نیز اشاره کرده و تشریح می‌کند: این طرح با ایجاد بستر مشارکت و نقش آفرینی، رقابت سالم، تولید و اشتراک محتوا، هماهنگی و انسجام فعالیت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، تلاش کرد در راستای تقویت مؤلفه‌های استحکام فرهنگی نظام اسلامی بر محور مسجد گام بردارد. این طرح چهار محور قرآن و سیره اهل بیت(ع)، مسجد و گام دوم انقلاب اسلامی، پیشرفت و امید به آینده و مقاومت و عزت ایران اسلامی را شامل می‌شد که استقبال بسیار خوبی از آن را شاهد بودیم.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری کشور در توضیح مسجد تراز انقلاب نیز اظهار می‌کند: مساجد در چند سطح تعریف می‌شود. یکی از آن‌ها مسجد تراز محلی که آن را محل اجتماع مؤمنانه و محل اجتماع مؤمنان می‌دانیم. این مسجد فقط مصلی و محل اقامه نماز نیست البته اقامه نماز هم در این مسجد صورت می‌گیرد اما به جهت اینکه اساس کار معنویت است و سجده عالی‌ترین مقام رسیدن به حضرت معبود است اسمش مسجد شده است. در آیه 18 سوره توبه خداوند فرموده است تنها کسانی حق دارند مساجد خدا را تعمیر کنند که به خدا و روز واپسین ایمان آورده و نماز برپاداشته و زکات داده و جز از خدا بیم نداشته‌اند. اگر این اجتماع مؤمنانه صورت گرفت در آن صورت فعالیت‌های فرهنگی، هنری، حضور مردم و... همه و همه شکل الهی به خود می‌گیرد.

حجت‌الاسلام ارزانی در پایان تاکید می‌کند: اگر بخواهیم به سمت اعتلای فرهنگ یا شناسایی آسیب دیدگان محلی و اجتماعی و... پیش رویم بهترین فضا و مکان مسجد است. مسجد محوری و ارتباط مسجد با آحاد محله نیازمند شناسایی دقیق و ارتباطی منسجم است که در این حوزه امامان جماعت، مدیران مسئول کانون، هیئت امنا و تمام ارکان مسجد نیاز به مهارت‌ها و آموزش‌هایی دارند. در مسجد تراز در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، هنری و... شاخص‌های تعریف شده است اما از جهت فرهنگ و هنر که وظیفه ذاتی کانون‌هاست مسجدی تراز انقلاب است که بتواند با استفاده از ابزار فرهنگ و هنر به اعتلای فرهنگ و هنر جامعه کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.