ناظر گمرکات استان و مدیرکل گمرک کرمانشاه گفت: صادرات کالاهای اظهاری گمرک خسروی در هشت ماه سپری شده از سال جاری از نظر ارزشی ۶۷ درصد و از نظر وزنی ۵۰ درصدی رشد داشته است.

رشد ۶۷ درصدی صادرات کالا از گمرک خسروی

به گزارش قدس انلاین، علی‌اصغر عباس زاده افزود: در هشت ماه سپری شده از سال جاری ۳۵۳ میلیون و ۲۷۰ هزار و ۲۹۴ دلار کالای صادراتی به وزن ۷۹۵ هزارو ۹۵۲ تُن در گمرک خسروی اظهار و تشریفات گمرکی آن توسط کارکنان این گمرک در کوتاه ترین زمان انجام شد.

وی عمده کالاهای صادراتی اظهاری در گمرک خسروی را کلینکر سیمان، سنگ آهن، کاشی، سنگ مرمریت، محصولات پلاستیکی، ظروف یک بار مصرف، میوه و تره بار عنوان کرد.

ناظر گمرکات استان و مدیرکل گمرک کرمانشاه در ادامه میزان صادرات کالاهای سایر گمرکات که از گمرک خسروی به کشور عراق ارسال شده را ۱۸۰ میلیون و ۸۷۴ هزارو ۳۴۷ دلار کالا به وزن ۴۳۷ هزارو ۵۴۴ تُن عنوان کرد.

عباس زاده اضافه کرد: میزان کالای صادراتی دیگر گمرکات کشور از طریق گمرک خسروی به مقصد عراق در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزش ۴۶ درصد و از حیث وزن ۴۹ درصد کاهش داشته است.

وی عمده کالاهای صادراتی عبوری از این گمرک را کاشی و سرامیک، سیمان سفید، تخم مرغ، کیک و بیسکویت، شیشه جام، لبنیات عنوان کرد.

ناظر گمرکات استان و مدیرکل گمرک کرمانشاه در مجموع حجم کالاهای صادراتی اظهاری و عبوری از طریق گمرک خسروی در هشت ماهه سال جاری را ۵۳۴ میلیون و ۱۴۴ هزارو ۶۴۱ دلار به وزن یک میلیون و ۲۳۳ هزارو ۴۹۶ تن عنوان کرد.

کرمانشاه ۲ مرز رسمی و ۵ بازارچه مرزی دارد

استان کرمانشاه در مجموع ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در امتداد این مرز ۲ مرز رسمی و پنج بازارچه مرسی فعال است و سالانه بیش از سه میلیارد دلار کالا از این مرزها به خارج از کشور صادر می‌شود.

شهرستان مرزی قصرشیرین با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت در غرب کرمانشاه، با عراق ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این ۲ مرز انجام می‌شود.

مرز خسروی در شهرستان مرزی قصرشیرین در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است که خسروی - منذریه مسیر اصلی به سمت جاده بغداد پایتخت کشور عراق و از این طریق به کشور سوریه و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

مرز رسمی خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.