۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
کد خبر: 943205

بازار نفت همچنان نسبت به تاثیر کاهش عرضه اوپک پلاس تردید دارد و از طرفی نگران بدتر شدن وضعیت تقاضا است، هربشکه نفت خام برنت ۷۷.۲۷ دلار شد.

 نفت برنت به بشکه‌ای ۷۷.۲ دلار رسید

به‌گزارش قدس آنلاین، قیمت نفت پس از تجربه چهار روز متوالی کاهشی، امروز نیز در پایین‌ترین رقم پنج ماه گذشته قرار دارد.

بازار همچنان نسبت به تاثیرگذار بودن کاهش عرضه اوپک پلاس تردید دارد و از طرفی نگران بدتر شدن وضعیت تقاضا به دلیل چشم‌انداز اقتصادی چین است. این عوامل سبب شده قیمت نفت دو شاخص متفاوت و یکی افزایشی و دیگری کاهشی باشد.

هر بشکه نفت برنت با هفت سنت افزایش ۷۷.۲۷ دلار و هر بشکه نفت خام آمریکا با سه سنت کاهش ۷۲.۲۹ دلار معامله شدند. هر دو شاخص نفتی در معاملات دیروز با کمترین رقم از ۶ جولای به کار خود پایان دادند.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام، اوپک و هم‌پیمانانش موسوم به اوپک پلاس در نشست ۳۰ نوامبر توافق کردند، تا به طور داوطلبانه حدود ۲.۲ میلیون بشکه در روز کاهش تولید را در سه ماه نخست ۲۰۲۴ انجام دهند. این رقم شامل کاهش تولید داوطلبانه ۱.۳ میلیون بشکه‌ای عربستان و روسیه نیز است.

سورو سارکار، سرپرست تیم بخش انرژی بانک DBS گفت،  تنها خبر مثبت در دو روز گذشته این بوده است که مقامات عربستان و روسیه اعلام کردند، کاهش تولید اوپک پلاس بسته به شرایط حاکم بر بازار می‌تواند در نیمه نخست سال ۲۰۲۴ تمدید یا تعمیق شود.

«به جز این، تحلیل مثبتی برای قیمت نفت در آینده نزدیک وجود ندارد.»

به گفته تحلیلگران، نگرانی در مورد گسترش درگیری رژیم صهیونیستی و غزه وایجاد اختلال در عرضه سبب شد تا قیمت نفت مقداری از کاهش قیمت ساعات اولیه معاملات را از دست بدهد.

پریانکا ساچدوا، تحلیلگر ارشد بازار فیلیپ نوا گفت: «به‌علاوه، ترس از تشدید احتمالی درگیری اسرائیل و حماس پس از اینکه آمریکا ایران را مسئول حمله به کشتی‌های آمریکایی دانست، دوباره به وجود آمده است.»

با این حال برخی تحلیلگران همچنان نوسانات نزولی را برای قیمت نفت پیش‌بینی می‌کنند.

لئون لی، تحلیلگر بازارهای سی‌ام‌سی در شانگهای می‌گوید: « ممکن است این تغییرات قیمتی فقط یک بازگشت کوتاه‌مدت بر اثر عوامل فنی بازار باشد و قدرت آن بسیار ضعیف است.»

وی افزود: «در حال حاضر، قیمت نفت وارد یک روند نزولی شده است. ما پیش از این نیز شاهد افزایش ذخایر نفت آمریکا بوده‌ایم و احتمالا قیمت نفت به زیر ۷۰ دلار در هر بشکه خواهد رسید.»

در عین حال، نگرانی در مورد سلامت اقتصادی چین که می‌تواند تقاضا برای سوخت را در دومین مصرف‌کننده بزرگ نفت جهان محدود کند، نیز وجود دارد و بر قیمت‌ها تاثیر گذاشته است.

موسسه مودیز در روز سه‌شنبه با اشاره به «افزایش ریسک‌های مربوط به کاهش ساختاری و مداوم رشد اقتصادی میان‌مدت و کوچک‌سازی پیوسته بخش املاک»، چشم‌انداز اعتباری A۱ چین را از با ثبات به منفی کاهش داد.

چین قرار است که آمارهای اولیه تجاری از جمله واردات نفت خام را در روز پنج‌شنبه منتشر کند.

از دیگر عواملی که بر قیمت نفت تاثیر داشت، ذخایر نفت خام و سوخت آمریکا بود که موسسه امریکن پترولیوم اعلام کرد، در هفته منتهی به یک دسامبر افزایش یافته است.

 آمار رسمی این ذخایر امروز از سوی وزارت انرژی آمریکا منتشر خواهد شد.

بر اساس امار این موسسه، ذخایر نفت خام ۵۹۴ هزار بشکه افزایش یافته است و ذخایر بنزین ۲.۸ میلیون بشکه و ذخایر فرآورده‌های نفتی نزدیک به ۱.۹ میلیون بشکه بیشتر شده است.

منبع: خبرگزاری ایلنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.