«اسکات ریتر» افسر سابق اطلاعاتی آمریکا در گزارشی نوشت: رژیم صهیونیستی با نادیده گرفتن قواعد اساسی «حقوق بشردوستانه بین‌المللی» خود را به عنوان یک نسل‌کش نمایان کرد .

افسر سابق اطلاعاتی آمریکا: اسرائیل شکست سیاسی و راهبردی در غزه را تجربه کرد

به گزارش قدس آنلاین، اسکات ریتر افسر سابق اطلاعاتی آمریکا و بازرس سابق سازمان ملل متحد برای نظارت بر امحای سلاح‌های کشتار جمعی در تحلیلی نوشت: حمله حماس علیه مواضع و شهرک‌های نظامی اسرائیل در هفتم اکتبر (۱۵ مهر)، واکنش نظامی گسترده‌ای را [از سوی رژیم صهیونیستی] به دنبال داشت. ۲ جنبه از این رابطه علت و معلولی به چشم می‌خورد:

اولین و شاید مهمترین دیدگاه این است که هدف و مقصود حماس این بود که اسرائیل غافلگیر شود و به طور تکانشی پاسخ دهد و دومین دیدگاه، عملکرد ضعیف نهادهای امنیتی رژیم صهیونیستی از جمله نیروی دفاعی (IDF) و اطلاعاتی اسرائیل است.

وی تصریح کرد: پس از حمله حماس نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی نه تنها در اقدام متقابل شکست خوردند، بلکه ناکامی ارتش اسرائیل در دفاع برابر حمله، تصور شکست‌ناپذیری و خطاناپذیری دستگاه نظامی و امنیتی [رژیم] اسرائیل را به طور جدی از بین برد.

افسر سابق اطلاعاتی آمریکا با بیان اینکه «این تنها آغاز شکست راهبردی اسرائیل از حماس بود»، تصریح کرد: صهیونیست‌ها اقدام به بسیج ۳۰۰ هزار نیروی ذخیره کردند که بیشتر آنها به جبهه غزه اعزام شدند. در حالی که این نیروها جمع شده بودند، نیروی هوایی اسرائیل سلسله عملیات بمباران زیرساخت‌های غیرنظامی غزه از جمله بیمارستان‌ها، مساجد، مدارس و اردوگاه‌های آوارگان را آغاز کرد که این اقدام مرگبار، جهان را شوکه کرد.

وی ادامه داد: اسرائیل با نادیده گرفتن قواعد اساسی «حقوق بشردوستانه بین‌المللی»، خود را به عنوان یک نسل‌کش نمایان کرد و همچنین باعث شد که اقداماتش علیه غزه به عنوان جنایات جنگی شناخته شود.

ریتر با تاکید بر اینکه «این موضوع جوهره اصلی پیروزی حماس است»، اظهار داشت: شکست سیاسی اسرائیل در صحنه جهانی که باعث شد همدلی‌ و همدردی‌های بین‌المللی به سرعت با مردم غزه و فلسطین همسو و از اسرائیل دور شود. با این حال از سال ۲۰۰۶، سیاست اسرائیل برای انجام عملیات نظامی بر اساس فرضیه مجازات دسته جمعی افراد غیرنظامی شناخته و ثابت شده است.

وی افزود: اما حتی زمانی که فشارهای بین‌المللی برای توقف حملات اسرائیل شروع شد، حماس به چیزی دست یافت که بسیاری از ناظران خارجی بر این باور بودند که غیر ممکن است، حماس در غزه با [رژیم] اسرائیل جنگید و خسارات جانی و مادی قابل توجهی به ارتش این رژیم وارد کرد.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی پس از اعلام اینکه اسرائیل هرگز با آتش‌بس یا مبادله اسیران با حماس موافقت نخواهد کرد، ناگهان تحت فشارهای بین‌المللی برای یک «مکث» ۶ روزه تسلیم شد و این توافق منجر به تحویل کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان فلسطینی و تبادل اسرا شد.

نویسنده این مطلب در ادامه عنوان می‌کند که از جمله دلایل اصلی این تصمیم رژیم صهیونیستی، فشار شدید آمریکا و متحدان اروپایی‌اش نیست، بلکه این واقعیت است که ارتش اسرائیل متحمل خساراتی جدی شد و روحیه سربازانش در حال فروپاشی بوده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.