رییس سازمان فضایی ایران جزییاتی از شرایط پرتاب کپسول فضایی را اعلام کرد.

پرتاب کپسول‌های زیستی با جرم و حجم بالا در آینده نزدیک

به گزارش قدس آنلاین، حسن سالاریه در خصوص جزئیات بیشتر پرتاب کپسول زیستی به فضا گفت: تست زیر مداری از خانواده جدید کپسول زیستی دیروز عصر در پایگاه فضایی سمنان با موفقیت انجام شد به این ترتیب بخش‌های مختلف هریک از سیستم‌های مجموعه پرتابگر و کپسول مورد آزمون زیر مداری قرار گرفت. خروجی و داده‌های زیرسامانه‌های مختلف استخراج شد و به منظور ارتقای نسل‌های بعدی کپسول زیستی، نتایج حاصل از تست زیر مداری این کپسول زیستی تحلیل و بررسی می شود.

وی افزود: کپسول تا ارتفاع ۱۳۰ کیلومتر پرتاب شده و بعد از آن مسیر بازگشت به جو غلیظ را طی کرده است. به لحاظ فنی باید بخش‌های مختلف کپسول هر کدام شرایط شوک و شتاب، حرارتی، فشاری، دمایی و … را تحمل می‌کرد. در این تست اطلاعات مربوط به هر کدام از این شرایط در زیر سیستم‌های مربوطه برداشته شده است. بعد از فرود به زمین و بازیابی مجدد کپسول و برداشت اطلاعات ذخیره شده این اطلاعات بسیار ارزشمند بررسی شده‌ و بعد از اتمام ارزیابی‌ها، مبنای اصلاحات و تغییرات آتی قرار می‌گیرند.

رییس سازمان فضایی ایرانی گفت: ما در آینده نزدیک برنامه داریم این خانواده از کپسول را توسعه بیشتری دهیم و حجم و جرم را بالاتر ببریم و ویژگی‌های پایشی و کنترلی پیشرفته‌تری برای کپسول‌های زیستی ایرانی طراحی و اجرا کنیم.

وی با بیان اینکه این کپسول زیستی از نظر جرمی و حجمی در مقایسه با کپسول‌های قبلی متفاوت است و توانمندی و قابلیت بیشتری برای انتقال محموله‌های زیستی بزرگ‌تر دارد افزود: کپسول‌های گذشته ما یک محفظه استوانه کوچک بود اما جرم و حجم این کپسولی که تست شد افزایش قابل توجه چندین برابری نسبت به کپسول‌های قدیمی ما داشت. افزایش قابل توجه حجم کپسول شرایط نگهداشت فشار، دما و شرایط زیستی مناسب را با مشکل روبرو می‌کند که نخستین تست عملکردی آن در این پرتاب زیر مداری انجام گرفت.

سالاریه در خصوص نوع پرتابگر کپسول زیستی تصریح کرد: پرتابگر این کپسول بومی بود و با توجه به شرایط جدیدتری که این کپسول داشت و با توجه به اینکه کپسول‌های زیستی هر شتابی را نمی‌توانند تحمل کنند و باید در یک محدوده مناسبی باشد که محموله آسیب نبیند، پرتابگر آن هم به همان نسبت اصلاح شد و با تغییرات مهم همراه بود. به نوعی پرتابگر در برخی بخش‌ها به طور کامل از پایه طراحی شده است. به روز رسانی زیر سیستم‌های کنترلی و بازطراحی ایرودینامیکی مجموعه پرتابگر و کپسول و نیز ساخت زیرسیستم پیش رانش مخصوص پرتاب کپسول‌های زیستی در این پروژه به انجام رسید و با موفقیت تست شد.

وی در پایان گفت: شرایط زیست در فضا نیاز به مطالعات گسترده‌ای دارد و این حوزه از زمینه‌های مهم تحقیقاتی در دنیا و ایران است. به همین منظور کشور ایران نیز از اواسط دهه ۸۰ در این زمینه فعال بوده است. تحقیقات در این حوزه مدتی در ایران تقریباً متوقف بود و امسال با انجام این تست بسیار مهم مجدداً این حوزه مهم تحقیقاتی فعالیت خود را به لطف خدا از سر گرفت.

رییس سازمان فضایی افزود: در آینده نزدیک کپسول‌هایی با جرم و حجم بسیار بالاتر با قابلیت‌های پیشرفته‌تری در حوزه کنترل و پایش شرایط زیستی ساخته خواهد شد و متناسب با آنها پرتاگرهای مناسب نیز توسعه خواهند یافت.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.