رئیس اداره بیماری‌های غیر واگیردار وزارت بهداشت اعلام کرد : بالغ بر ۵۰ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال ما دارای اضافه وزن هستند.

۵۰ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال ایران اضافه وزن دارند

کوروش اعتماد با اشاره به آمار مربوط به دیابت افزود : در کشور ما بالغ بر ۷ میلیون نفر مبتلا به دیابت بوده و تنها ۳.۵ میلیون نفر از بیماری خود مطلع هستند و از بین آنها تنها ۲.۵ میلیون نفر پرونده سلامت الکترونیک دارند.

رئیس اداره بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت گفت: لذا قدم اول ما این است که همه افراد از بیماری خود مطلع شده و برای خود پرونده الکترونیک تشکیل دهند.

وی افزود: تشکیل پرونده الکترونیک سبب پیگیری مداوم بیمار از سمت ما و ارائه خدمات پزشکی رایگان می‌شود.

رئیس اداره بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت ابراز کرد: متاسفانه بالغ بر ۶۰ درصد افراد دیابتی به واسطه عدم برخورداری از پرونده الکترونیک، بیماری خود را به درستی کنترل نمی‌کنند. با کنترل و انجام مراقبت‌های لازم عوارض دیابت کنترل شده و افراد در مسیر سلامتی قرار می‌گیرند.
اعتماد اظهار داشت: در طی این پویش ما ۱۲ میلیون فردی که در مرحله پیش دیابتی هستند را شناسایی کرده و با تدابیر لازم از مبتلا شدن ۳۰ درصد آن‌ها به دیابت جلوگیری می‌کنیم.

اعتماد تصریح کرد: فعالیت ما در این زمینه تنها مختص به زمان پویش نیست و بعد از آن نیز به صورت مداوم ادامه خواهد داشت. در واقع تشخیص زودرس دیابت و فشار خون به صورت رایگان در مراکز سلامت سطح یک از وظایف حاکمیتی است که باید به آن پرداخته شود.

اعتماد در مورد مهم‌ترین عوامل ابتلا به بیماری‌ دیابت گفت: سه متغیر اصلی از جمله کم تحرکی، مصرف دخانیات و مصرف غذای سالم در ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر دار از جمله دیابت و فشار خون نقش دارند. بالغ بر ۵۰ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال ما دارای اضافه وزن هستند.

رئیس اداره بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت خاطرنشان کرد:مصرف بیش از حد نمک تا ۹ گرم در روز به جای ۵ گرم نیز از دیگر عوامل تاثیرگذار در ابتلا به این بیماری‌هاست.

وی گفت: ما شواهدی را در داخل کشور داریم که در مناطقی که کنترل صورت گرفته، بهبود در پی آن حاصل شده و حتی طول عمر مردم بیشتر شده است. لذا ما در درست بودن انجام کار هیچ شکی نداریم.

اعتماد متذکر شد: تنها باید مطالبه‌گری و مشارکت از طرف مردم بیشتر شود و افراد مراقب سلامتی خود باشند. مردم اگر سلامتی خود را از ما مطالبه کنند، ما با انگیزه بیشتر، امکانات بهتری را فراهم خواهیم کرد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.