حمیدی مقدم گفت: امسال در هفدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» شاهد فیلم‌های متفاوتی خواهید بود و مطالبه‌گری، حق خواهی، مبارزه با فساد، خسته نشدن، سخت‌کوشی در حوزه محیط زیست و... را در فیلم‌های امسال می‌بینیم.

امسال شاهد آثار مطالبه‌گر خواهید بود/ درباره مناطق بحرانی اطرافمان فیلم‌های عمیق نداریم

به گزارش قدس آنلاین، نشست خبری هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند سینما حقیقت با حضور محمد حمیدی مقدم دبیر جشنواره، محدثه واعظی‌پور مدیر روابط عمومی مرکز گسترش و جمعی از اصحاب رسانه‌ در سالن حقیقت برگزار شد.

حمیدی مقدم در ابتدای این نشست با گرامیداشت نام و یاد مردم غزه در این روزهای سخت ابراز امیدواری کرد که دوربین‌ها این لحظات را ثبت کنند و این‌ مظلومیت را به مردم‌جهان نشان دهند.

حضور ۶۰ بانوی فیلمساز

وی در ادامه افزود: این دوره سال متفاوتی را گذراندیم و شاهد رشد استقبال و ‌متقاضی در حوزه مستند بودیم. در حالی که با توجه به وقایع اخیر در کشور فکر می‌کردیم ساخت مستند فروکش کند اما با توجه به آمار حدود ۶۴۰ فیلم متقاضی بودند که این رقم بیش از ۴ سال گذشته بود و پیش از آن بیشترین آمار متعلق به ‌سال ۹۸ با ۷۱۰ فیلم بود. از سوی دیگر در این دوره شاهد رشد درخواست رسانه‌ها هم بودیم. امسال شاهد حضور قابل توجه متقاضیان برای شرکت در جشنواره بودیم و ۶۰ فیلمساز خانم داشتیم و ۳۸۰ فیلمساز هم از استان‌ها متقاضی حضور در جشنواره شده بودند که در مجموع ۲۰ استان در جشنواره امسال حضور دارند.

وی در ادامه با اشاره به تفاوت های این دوره با سال گذشته و تاکید بر حضور مشاوران گفت: همانطور که می دانید ما از هیئت‌های انتخاب گذشتیم و از سال گذشته گعده‌های مشاوران کنار دبیر نظرات خودشان را می‌گفتند. امسال ۱۰ مشاور در کنار دبیر و مجموعاً ۲۵ مشاور داشتیم که برای انتخاب فیلم‌ها حضور داشتند که رای خود را می دادند و طبیعتاً آرا تکثر بیشتری داشت و به یک جمع آکادمیک نزدیک تر شده بود.

تنوع موضوعی قابل توجه در آثار جشنواره

حمیدی مقدم ادامه داد: نکته جالب دیگر گوناگونی و رنگ آمیزی بسیار خوبی است که در ترکیب فیلم‌های مسابقه ملی، آوینی و بخش‌های مختلف وجود دارد. همچنین امسال ما تنوع مضمونی بسیار خوبی داریم که شامل ۲۶ فیلم اجتماعی، ۱۹ فیلم مقاومت، انقلاب و دفاع مقدس، ۱۸ فیلم پرتره، ۱۱ فیلم سیاسی، ۳ فیلم حیات وحش، ۹ فیلم زیست محیطی، ۹ فیلم تاریخی و میراث فرهنگی، ۳ فیلم اقتصاد و کارآفرینی، ۳ فیلم ورزشی، ۶ فیلم با موضوع جمعیت و ۲ فیلم با موضوع آب در جشنواره حضور دارند.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: امسال جشنواره ای متنوع و متکثر داریم و یک نوزایی محتوایی و دگرگونی در ساختار و محتوا و کشف چهره‌های جدید داریم که در کنار فیلمسازان پیشکسوت و قدیمی که زینت هر جشنواره‌ای هستند، حضور خواهند داشت.

حمیدی مقدم ادامه داد: توجه ما به ۲ موضوع آب و جمعیت بود و پیش‌بینی ما این بود که شاید امسال تولید فیلم در این زمینه کم باشد و فیلم‌هایی از تولیدات خود مرکز وارد جشنواره شدند، اما دیدیم که استقبال خوبی هم بود. همچنان این موضوعات از هدف‌های مهم‌ جشنواره خواهند بود.

برپایی سه بزرگداشت

دبیر هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران بیان کرد: ما امسال ۳ بزرگداشت ویژه برای مرحوم مرتضی پورصمدی، اصغر بختیاری و مهرداد زاهدیان برگزار خواهیم کرد و جشنواره با فیلم مستند «تاراز» از فرهاد ورهرام با نام و یاد فیلمبردار این فیلم مرتضی پورصمدی افتتاح می‌شود و افتتاحیه ما به ایشان تقدیم‌ می‌شود و در ادامه آثار و پلان‌های دیده نشده‌ای را در افتتاحیه خواهیم دید.

وی درباره محل برگزاری این رویداد متذکر شد: برپایی جشنواره در پردیس سینماملت یک اتفاق موقت بود اما در نهایت به این نتیجه رسیدیم که چارسو فضای بهتری برای این برگزاری این رویداد است. امسال همچون سال ۹۸ رزرو بلیت با کارت‌های صادر شده را خواهیم داشت. با ای تیکت و سینماتیکت امکان رزرو بلیت هم هست. تلاش می‌کنیم آرای تماشاگران دوباره به جشنواره برگردد که این موضوع با همکاری انجمن تهیه کنندگان سینمای مستند و سامانه هاشور انجام می‌شود تا آرا با صحت و سلامت اخذ شود.

جشنواره «سینماحقیقت»؛ مهم‌ترین درگاه سینمای مستند

حمیدی مقدم درباره سینماگرانی که سال گذشته بیانیه امضا کردند، تصریح کرد: جشنواره دوره شانزدهم رویداد عجیبی بود. هدف ما این بود که جشنواره «سینماحقیقت» به عنوان مهم‌ترین درگاه سینمای مستند باید پرقدرت به کار خود ادامه دهد و ما از این حواشی گذشتیم. امسال مرکز با ۵۱ فیلم در جشنواره حضور دارد و نگاه باز و وسیعی به همه فیلم‌ها داریم. اکثر دوستان سال گذشته هنوز با مرکز در ارتباط هستند زیرا درهای مرکز به سمت حرف دغدغه‌مند باز است و از سال گذشته نیز قراردادهایی با دوستانی داشتیم که سال گذشته در جشنواره نبودند. نگاه ما اکنون همدلانه و مشفقانه است.  همچنین همکاران من حرکت زیبایی انجام دادند و شخصا برای برخی از افراد پیشکسوت و شناخته شده مستند، کارت دعوت بردند.

وی در ادامه درباره پذیرش فیلم‌ های با محوریت اتفاقات سال اخیر گفت: یکی دو فیلم درباره وقایع سال گذشته داریم اما فیلم شاخصی در این حوزه ندیدیم. البته ما استقبال می‌کنیم که فیلم‌های عادلانه ای ساخته شوند و یکی از مطالبات ما ساختن فیلم هایی درباره وقایع اجتماعی پیرامون است اما فکر می کنم اگر قرار است اثری با این محوریت هم ساخته شود احتمالا سال آینده به جشنواره برسد. با این حال همین جا از دوستان امنیتی می خواهم سعه صدر بیشتری داشته باشند. شاید فیلم هایی هم ساخته شده اما به جشنواره داده نشده و فکر می کنم باید این سعه صدر برای این فیلم ها ایجاد شود. اینها نقدهای مهمی است و باید شاهدش باشیم.

امسال شاهد آثار مطالبه‌گر خواهید بود/درباره مناطق بحرانی اطرافمان فیلم‌های عمیق نداریم

در مناطق بحرانی نزدیک خودمان فیلم‌هایی با قدرت و موشکافانه نداریم

حمیدی‌مقدم درباره بخش فیلم‌هایی با موضوع غزه اظهار کرد: در این بخش فیلم های خوبی به دستمان رسید که اشک های غزه، نوار غزه، و .. از این آثار است. در این بخش یک نگاه تحلیلی بر مستند بحران خواهیم داشت و دو پنل ویژه هم در نظر گرفتیم. شاید یکی از مشکلات ما در این حوزه این باشد که ما حتی در مناطق بحرانی نزدیک خودمان فیلم‌هایی با قدرت و موشکافانه نداریم و این یک فقدان است. در واقع فیلم‌های ما گذرا و گزارشی است پس ما درباره موضوع غزه عمدتا فیلم‌هایی از سایر کشورها برگزیدیم.

وی در ادامه افزود: ما امسال کارگاهی در پنل غزه داریم. ما فیلم «اشک‌های غزه» که توسط ویبکه لوکه برگ ساخته شده است را داریم که اجازه ورود به غزه را نداشته است، بنابراین او دوربینی تهیه می‌کند و به طرق مختلف به خانواده‌های غزه می‌رساند و ما شاهد یک اثر شاهکار هستیم.

امسال هم اکران آنلاین خواهیم داشت

دبیر جشنواره درباره اکران آنلاین فیلم ها یادآور شد: به دلیل شرایطی که کرونا تحمیل کرده بود اکران آنلاین یک اتفاق مکمل برای جشنواره محسوب می شد اما همانطور که شما هم می دانید جشنواره یعنی حضور فیزیکی، تجمع، گفت‌وگو و تعامل که این کنار هم بودن ها به خاطر تهدید کرونا مدتی حذف و باعث شد در حوزه اکران آنلاین ورود کنیم و اتفاقاً در آن پیشتاز باشیم. این اتفاق برای ما آورده‌ای داشت که ما را شگفت زده کرد مثلاً در دورافتاده‌ترین نقاط هم بچه‌ها به تماشای فیلم‌ها می‌نشستند و این برای ما جذابیت داشت‌.

وی در ادامه افزود: امسال نمی‌خواستیم نمایش آنلاین داشته باشیم اما مورد فشار دوستان فیلمساز قرار گرفتیم ضمن اینکه کمپانی‌ها هم به ما می‌گفتند مستندها باید دیده شود و امسال هم نمایش فیلم به صورت آنلاین داریم اما این امر به صورت اختیاری است و البته امتیازی هم برای آنها داریم یعنی فیلمسازانی که علاقه به نمایش آنلاین فیلم خود دارند برای حق پخش فیلمشان هزینه می‌دهیم. علاوه بر این امکانی را برای دوستان رسانه ای فراهم کردیم که اگر احیاناً تماشای فیلمی را از دست دادند می توانند در کتابخانه ویدیویی آن را تماشا کنند.

حمیدی‌مقدم درباره بخش شهید آوینی و تاثیرات این بخش طی این سال ها گفت: از یک دوره‌ای جایزه آوینی وارد فاز اصلی شد. دوستان ما در سینمای دفاع مقدس و مقاومت گله داشتند و می‌گفتند آثار ما در مرتبه دوم وارد جشنواره می‌شوند اما برای ما این بخش یک بخش مهم بود. از سال گذشته سختگیری ها بیشتر شد و و به ۱۲ فیلم رسیدیم که جذاب بودند اما امسال دامنه بخش آوینی بازتر شده و این را گفتیم که فیلم‌های مطالبه گر، عدالت خواه و ... هم می توانند دارد این بخش می‌شوند.

سینمای مستند وارد یک دوره تحولی شده است

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی بیان کرد: امسال در هفدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» شاهد فیلم‌های متفاوتی خواهید بود. سینمای مستند ما وارد یک دوره تحولی شده است. مهم‌تریم بخش ما برای روایت آنچه که هستیم، فیلم‌ مستند است و مطالبه‌گری، حق خواهی، مبارزه با فساد، خسته نشدن، سخت‌کوشی در حوزه محیط زیست و... را در فیلم‌های امسال می‌بینیم.

وی افزود: برخی تهدیدها سینمای مستند را از یک درگاهی عبور داده است و ما وارد یک کشف در استان‌ها شده‌ایم و در استان‌ها شاهد روایت‌های ناب و دست نخورده هستیم. این نکته وجود دارد که ما به اندازه توان خودمان سعی کردیم از این سینما حراست کنیم و نگاه مختلف را وارد جشنواره کنیم. امسال همچنین منتخب فیلم‌های جشنواره «سینماحقیقت» در ۶، ۷ و ۸ دی ماه در ۱۰ شهر و سینماهای منتخب گروه سینمایی هنر و تجربه نمایش داده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.