کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه طبق مصوبه ای محاسبه نرخ خرید گندم تضمینی محصولات کشاورزی استراتژیک از جمله گندم را بر اساس نرخ مرکز مبادله ارزی قرار داد.

تشریح مصوبه خرید گندم بر اساس نرخ مرکز مبادله

سیدمحمد جواد مویدیان کارشناس اقتصاد کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار قدس  می گوید که بر اساس این مصوبه نرخ خرید تضمینی محصولات استراتژیک کشاورزی از جمله گندم باید بر اساس نرخ ارز مرکز مبادله محاسبه شود. 

این کارشناس اقتصادی می گوید: در بحث برنامه هفتم نرخ مرکز مبادله بر این اساس است که اگر قرار شد نرخ خرید تضمینی مبتنی بر سه مورد نرخ تورم هزینه تولید و قیمت های اتی محصولات در فضای بین المل تعیین شود، عددی را که برای تسعیر این نرخ در نظر گرفته می شود بر اساس نرخ مرکز مبادله تعیین باشد. مثلا یک عددی را برای شش ماه آینده برای هر تن گندم به دلار تعیین کردیم، اگر بخواهیم بگوییم قیمت داخلی اش چند می شود؟ دو حالت دارد. یا ان عدد را باید ضرب در نرخ ارز ترجیحی ۴۲۰۰ یا ۲۸۵۰۰ یا هر عدد ترجیحی دیگری بکنیم یا ضرب در نرخ ارز بازار آزاد. حالا مرکز مبادله می خواهد به جای این کار نرخ ارز در یک بازار رقابتی شفاف و با نظارت دولت تعیین می شود. این حکم فقط منبع نرخ تسعیر ارز را مشخص می کند. این نرخ هر عددی تعیین بشود ربطی به نرخ نان ندارد.

نماینده مردم بردسیر و سیرجان مجلس نیز پیشتر گفته است: محاسبه قیمت تضمینی محصولات کشاورزی طبق نرخ ارز مرکز مبادله در برنامه هفتم به نفع کشاورز و مصرف کننده است.

شهباز حسن‌پور بیگلری درباره محاسبه قیمت تضمینی محصولات کشاورزی طبق نرخ ارز مرکز مبادله در برنامه هفتم با بیان اینکه در تمام دنیا قانون است که محصولات داخلی کشور باید مورد حمایت قرار گیرد، گفت: در رابطه با گندم و سایر کالاهای اساسی معتقدم باید به بالاترین قیمت از کشاورز خریداری شودتا کمترمتضرر شده و کشور نیز به سمت خودکفایی حرکت کند.

نماینده مردم بردسیر و سیرجان مجلس شورای اسلامی افزود: محاسبه قیمت تضمینی محصولات کشاورزی طبق نرخ ارز مرکز مبادله می‌تواند به ایجاد انگیزه کشاورز برای تولید کمک کند.

عضو کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی در مجلس ادامه داد: اگر بخواهیم بحث اقتصاد مقاومتی در کشور جاری و نهادینه شود، باید محصولات کشاورزی که کالاهای استراتژیک هم از آنها نام برده می شود از جمله گندم ، زعفران وسایر محصولات به گونه‌ای قیمت گذاری شوند که هیچ انگیزه‌ای برای صادرات و یا قاچاق این کالاها وجود نداشته باشد.

وی گفت: به واسطه این که قیمت گندم در بعضی کشورها بیشتر از ایران است، بخشی از گندم و آرد کشور قاچاق می‌شود. وظیفه دولت و مجلس است به گونه‌ای از کشاورزان حمایت کنند که آنان تشویق شوند تا در کنار افزایش تولید به کیفیت محصولات خود نیز توجه داشته باشند.

حسن‌پور بیگلری افزود: مردم لایق بهترین‌ها هستند به ویژه در زمینه تولید. تولید باید به عنوان یک اصل در دستور کار همه کارگزاران نظام قرار گیرد.

وی با تاکید براینکه برخی مدعی هستند این بند برنامه هفتم بازی با معیشت مردم است قابل قبول نیست ، گفت: درزمینه تامین معیشت مردم دولت موظف است با پرداخت یارانه از آنها حمایت کند باید توجه داشت اگر دولت می‌خواهد به مردم یارانه دهد، نباید از جیب کشاورز باشد و باید یارانه را از جیب خود به مصرف‌کننده دهد. در برنامه هفتم توسعه نیز هم آمده که اگر ضرر و زیانی متوجه کشاورز به‌دلیل سیاست‌های قیمتی شد، دولت این خسارات را باید جبران کند.

نماینده مردم در مجلس یازدهم در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند محاسبه قیمت محصولات کشاورزی با نرخ ارز مبادله کشاورزان را ذینفع گرانی دلار می کند؟ تاکید کرد: محصولات کشاورزی به ویژه کالاهای اساسی معمولاً توسط دولت و بر اساس ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی در سابق و در حال حاضر ۲۸۵۰۰ تومانی قیمت گذاری می‌شود که به واقع این امر باعث می‌شد تا کشاورز انگیزه کافی را برای تولید نداشته باشد.اما در برنامه هفتم توسعه مجلس دولت را مکلف کرده است تا محاسبه قیمت تضمینی محصولات کشاورزی طبق نرخ ارز مرکز مبادله صورت گیرد که این موضوع به نفع کشاورز و مصرف کننده خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.