جلسه دیگری از سلسله جلسات اخلاق عمومی با عنوان «شرح دعای هشتم صحیفه سجادیه» و شرح عبارت «اللهم انّی اعوذ بک من ... ضعف الصبر» در مسجد حوزه علمیه قائم چیذر برگزار شد.

راز شیعه واقعی از نظر امام باقر(ع)؛ طاعت خداوند، پرهیز از معصیت

آیت‌ الله هاشمی علیا در ادامه بحث «صبر در طاعات و معاصی» به بیان نکات دیگری در این زمینه پرداخت. ایشان در بیان ارزش طاعات و عبادات به روایتی نقل شده در بحارالانوار از نبی مکرم اسلام(ص) اشاره کرد که فرمودند: «اَلرَّکْعَتانِ فی جَوْفِ اللَّیْلِ اَحَبُّ اِلَی اللّه ِ مِنَ الدُّنْیا وَ ما فیها؛ دو رکعت نماز در دل شب، نزد خدا از دنیا و آنچه در آن است، محبوب تر است.» البته تمام طاعات و بندگی های انسان باید مقید به شرطی باشد که آن اخلاص است؛ چراکه بهترین طاعت اگر به قصد غیر خدا انجام شود، هیچ ارزشی ندارد. امام سجاد(ع) در مناجات خود به درگاه الهی عرضه می‌دارد: «وَ اجْعَلْ جِهادَنا فیکَ وَ هَمَّنا فی طاعَتِکَ وَ أخْلِصْ نِیّاتِنا فی مُعامَلَتِکَ؛ جهاد ما را در راه خود قرار ده و کوشش ما را مصروف طاعت خود گردان و در معامله با خودت نیّت‌هایمان را خالص کن.»

این استاد اخلاق با استناد به روایتی نقل شده در کافی از امام باقر(ع) خطاب به جابر اشاره کرده در بیان نقش طاعت خداوند و پرهیز از معصیت او در شیعه حقیقی اهل بیت(علیهم السلام) و نجات اخروی بشر می‌گوید: حضرت فرمود «سوگند به خدا! شیعه ما نیست مگر کسی که تقوای الهی داشته باشد و از او اطاعت کند. ای جابر! شیعیان، شناخته نمی‌شوند مگر به تواضع و فروتنی و امانتداری و زیاد یاد خدا کردن و روزه و نماز و نیکی به پدر و مادر و تعهد نسبت به همسایگان فقیر و زمینگیر و مقروض و یتیمان و راستگویی و تلاوت قرآن و بازداشتن زبان از گفت و گوی در مورد مردم، جز در مورد نیکی آنها. آنان، در همه کارها، امین اطرافیان شان هستند». بسیارند کسانی که ادعای دوستی ایشان را می‌کنند اما در عمل مرتکب انواع گناهان می‌شوند و اصرار بر گناه دارند. طبق فرمایش امام باقر(ع) شیعه کسی است که تقوای الهی داشته باشد و او را اطاعت کند. چنین کسی واقعاً دوست ائمه(علیهم السلام) است و در غیر این صورت، دشمن آنان محسوب شده، دچار عذاب و حسرت ابدی خواهد شد.

آیت الله هاشمی با اشاره به این مطلب که دنیا محل امتحان انسان است و شرط قبولی در این امتحان طاعت الهی است، فرمود: هرچه آدمی در طاعات از جهت کمی و کیفی بهتر و عالی تر باشد، نمره قبولی او بالاتر خواهد بود. خداوند روش و سنتی برای انسان‌ها قرار داده و آن این است که انسان در دنیا خودش را بسازد. همان طور که طالب علم را پس از مدتی امتحان می کنند تا ببینند قابلیت بالاتر رفتن و عنایت بیشتر را دارد یا خیر، این عالَم هم کلاس تکامل بشر است؛ بشری که ناقص آفریده شده و باید به کمال برسد. در راستای تحقّق این امر، او باید بروز دهد که آیا می خواهد الهی زندگی کند یا شیطانی؟ بنابراین انسان باید قدر نعمتهای الهی را بداند و یکی از بزرگترین نعمتهای خداوند همین دستورات اوست که نردبان کمال انسان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.