۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۳
کد خبر: 945989

یکصدودومین دربی پایتخت امروز حضور میهمانان ویژه و تکنولوژی تکامل یافته کمک داور ویدیویی برگزار خواهد شد.

یک دربی جذاب در عصر پائیزی با چهره های خاص

به گزارش قدس آنلاین، شمارش معکوس برای آغاز صد و دومین شهرآورد پایتخت بین سرخابی‌ها آغاز شده و ۲ رقیب دیرینه باید امروز در ورزشگاه آزادی مقابل چشمان هواداران مرد و زن قرار بگیرند. چیزی که این بازی را حساس کرده قطعاً جنبه فنی ۲ تیم نیست بلکه اتفاقات و حواشی بیرون از گود ۲ تیم همواره باعث شده که هواداران سرخابی این بازی را حیثیتی بدانند.

در ادامه گزارش به پیش بازی ۲ تیم قبل از شروع این دیدار خواهیم پرداخت:

استقلال - پرسپولیس؛ جنگ تمام عیار، بازگشت هاشمی‌نسب به دربی

‌تیم‌های پرسپولیس و استقلال امروز از ساعت ۱۶:۱۵ در ورزشگاه آزادی به مصاف یکدیگر می‌روند تا صدودومین دربی پایتخت را برگزار کنند. این بازی درحالی به امروز موکول شده که پیش از این قرار بود در هفته پنجم برگزار شود، اما بنا بر دلایلی به تعویق افتاد تا امروز دو تیم که اتفاقا هر دو در زمره مدعیان قهرمانی این دوره از لیگ برتر هستند، رودرروی هم بایستند.

پیش از این شایعه شده بود که برای نخستین بار از تکنولوژی کمک داور ویدئویی در دربی استفاده شود که این امر با اعلام افشاریان رئیس کمیته داوران محقق شد و به سبب آن موعود بنیادی‌فر به عنوان داور نخست و سعید قاسمی و علیرضا ایلدروم کمک‌های او خواهند بود. بیژن حیدری هم داور چهارم است و محمدرضا منصوری نیز به‌عنوان کمک‌داور ذخیره معرفی شده است.

این بازی برخلاف بسیاری از تقابل‌های پیشین که جنبه غیرفنی‌اش به فنون فوتبالی‌اش می‌چربید، از لحاظ فوتبالی حساس شده است. دلیل آن هم فاصله اندک دو تیم در بالای جدل است. پیش از برگزاری این بازی، استقلال با ۲۴ امتیاز صدرنشین لیگ است و پرسپولیس با ۴ امتیاز کمتر در رده چهارم ایستاده است. تفاوت در این است که پرسپولیس یک دیدار کمتر از استقلال دارد و اگر بتواند برنده بازی امروز شود، می‌تواند با احتساب برد احتمالی در دیگر دیدار معوقه‌اش، در جدول از استقلال پیشی بگیرد.

با وجود این، ولی محقق‌شدن چنین امری چندان ساده نخواهد بود. جواد نکونام و تیمش بی‌دلیل صدرنشین لیگ نیستند. آن‌ها تیمی منجسم نشان داده‌اند که شکست دادنشان کار دشواری است.

استقلال در ۲۷ تقابل گذشته مقابل پرسپولیس تنها موفق به کسب ۲ پیروزی شده است و از نگاهی دیگر ۵ سال و ۹ ماه از آخرین بُرد استقلال در وقت‌های قانونی مقابل پرسپولیس می‌گذرد، اما طی این سال‌ها استقلال ۲ بار موفق شده پرسپولیس را در جام حذفی شکست داده و حذف کند، اما از آنجایی که اگر بازی در وقت‌های اضافه یا ضربات پنالتی به نفع تیمی تمام شود از لحاظ قانونی بازی مساوی در آمار ثبت می‌شود، باعث شده سال‌های زیادی تیم استقلال از لحاظ آماری برنده نباشد.

این اولین باری است که دربی با حضور بانوان طرفدار دو تیم برگزار خواهد شد. اتفاقی که قطعاً جذابیت دربی را چند برابر خواهد کرد و از سوی دیگر چهره جنجالی دربی سال‌های دور دوباره برگشته و اینبار روی نیمکت در قامت مربی این بازی را به تماشا می‌نشیند.

بدون شک مهدی هاشمی‌نسب که طی چند سال گذشته که او به ورزشگاه آزادی آمده، با هواداران پرسپولیس و حتی اعضای کادر فنی این تیم به مشکل خورده، حالا که او قرار است اولین دربی‌اش را به عنوان مربی تجربه کند، قطعا باید منتظر یک روز جنجالی در ورزشگاه آزادی باشیم.

پرسپولیس در ۵ بازی گذشته خود که رنگ پیروزی را ندیده بود هفته گذشته موفق شد در بازی آخر مقابل هوادار به پیروزی برسد، حال با روحیه مضاعف به دنبال دومین پیروزی متوالی مقابل استقلال است و از سوی دیگر استقلال شرایط خوبی در جدول دارد و با ۴ امتیاز بیشتر از سرخ‌پوشان با ۲۴ امتیاز صدرنشین لیگ برتر است و پس از تساوی مقابل فولاد در بازی گذشته حال به دنبال مستحکم کردن شرایطشان در جدول هستند.

۳البته که همه می‌دانند شرایط چنین دیداری آن‌قدر متفاوت است که نشود با اتکا به هیچ عدد و رقمی، شانس برتری را به تیمی داد. پرسپولیس اگر می‌خواهد به صدر نزدیک‌تر شود و از رقابت برای قهرمانی بازنماند، چاره‌ای به غیر از کسب این ۳ امتیاز ندارد. استقلال هم اگر می‌خواهد طلسم چندین ساله‌اش مقابل پرسپولیس از بین برود و از طرفی حاشیه امنیت خوبی برای خودش بخرد، محکوم به پیروزی در این دیدار است؛ هرچند با توجه به جایگاه دو تیم در جدول، شاید استقلال از نتیجه مساوی در این دیدار هم راضی باشد.

این بازی غایبان مهم و تأثیرگذاری دارد، از نبود پورعلی گنجی و امیری و یاسین سلمانی برای سرخ پوشان تا نبود مرادمند برای استقلال که همگی به دلیل مصدومیت در این ربازی حضور ندارند، البته گفته می‌شود ایمان سلیمی که در بازی گذشته از ناحیه چشم مصدوم شده بود و گفته شده بود از ناحیه کشاله ران پا نیز دچار مصدومیت است در آخرین تمرین آبی‌ها شرکت کرد تا به شایعات غیبت در دربی پایان دهد.

برخلاف حساسیت‌های موجود که بخشی از آن در سطور بالا عنوان شد، بازی امروز می‌تواند خاص‌ترین دربی چهار دهه اخیر باشد. دلیلش این است که برای اولین بار بعد از سال‌ها قرار است هواداران بانوی دو تیم استقلال و پرسپولیس هم به ورزشگاه آمده و این بازی مهیج را از نزدیک تماشا کنند.

درست است که بانوان علاقه‌مند به فوتبال، در ادوار گذشته، به طرق مختلف، توانسته‌اند تعدادی از بازی‌های تیم‌های ملی و باشگاهی مورد علاقه‌شان، خاصه همین استقلال و پرسپولیس را از نزدیک تماشا کنند، ولی این برای اولین بار است که حساس‌ترین بازی باشگاهی در لیگ ایران قرار است با حضور آن‌ها برگزار شود و باید منتظر ماند و دید که این بازی تمام عیار و تکامل یافته، چه نتیجه‌ای در پایان ۹۰ دقیقه ثبت خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.