وزیر بهداشت هدف از اجرای پویش سلامت را تکمیل پرونده سلامت الکترونیک و غربالگری دیابت و پرفشاری خون برای ارتقای برنامه سلامت خانواده عنوان کرد.

  با اجرای پویش سلامت می‌توان  از ۵۰۰ هزار مرگ پیشگیری کرد

بهرام عین‌الهی افزود: در این پویش تکمیل پرونده سلامت الکترونیک و غربالگری دیابت و پرفشاری خون برای ارتقای برنامه سلامت خانواده مورد توجه است و امیدواریم ۷۰ درصد مردم در این پویش مشارکت داشته باشند. با اجرای این پویش می‌توان از نیم میلیون مرگ بیماری‌های غیرواگیر و ۳۰ هزار مرگ ناشی از دیابت پیشگیری کرد.

وی ادامه داد: ۸۳ درصد از کل مرگ و میرهای بیمارستانی مربوط به بیماری‌های غیرواگیر است و سالانه ۳۰۰ هزار نفر به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی می‌میرند و ۳۲ درصد افراد بالای ۱۸ سال فشارخون بالا دارند و ۶۰ درصد نیز از فشارخون خود بی خبرند و ۳۰ هزار مرگ در سال به خاطر دیابت در کشور اتفاق می افتد که موارد مهمی است.

به گزارش معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا کنون  ۱۶ میلیون و ۲۲ هزار و ۱۷۲ نفر در «پویش ملی سلامت» در زمینه بیماری‌های پرفشاری خون و دیابت در سطح کشور، غربالگری شده‌ و از این تعداد  ۳۳۵ هزار و ۹۵۲ نفر تاکنون با احتمال ابتلا به پرفشاری خون شناسایی شده‌اند.

همچنین در ۲۴ ساعت گذشته ۸۴۳ هزار و ۷۰۹ نفر در این پویش غربالگری شدند که شناسایی تعداد ۱۴ هزار و ۶۸۱ نفر با احتمال پرفشاری خون و هشت هزار و ۱۰۰ نفر با احتمال دیابت در این زمینه را داشته‌ایم.

منظور از «احتمال دیابت» قند خون ۱۲۶ به بالا و منظور از «احتمال پرفشاری خون»، عدد ۱۴۰ روی ۹۰ میلیمتر جیوه (۱۴ روی ۹) به بالاست.

پویش ملی سلامت از ۲۰ آبان ۱۴۰۲ شروع شده و تا ۱۵ دی ادامه خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.