رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی کردستان گفت: ۹۶ پروژه تحقیقاتی در بخش کشاورزی استان امسال در دست اجرا است.

اجرای ۹۶ پروژه تحقیقاتی کشاورزی در کردستان

به گزارش قدس انلاین، بایزید یوسفی اظهار کرد: به منظور رفع چالش ها و مشکلات این بخش تاثیرگذار در امنیت غذایی هر سال چندین پروژه تحقیقاتی توسط محققان این مرکز به اجرا درمی آید.

وی با اشاره به اینکه هر پروژه تحقیقاتی در بخش کشاورزی و منابع طبیعی استان ممکن است انجام آن چند سال طول بکشد، اضافه کرد: از ابتدای سال جاری اجرای ۹۶ پروژه تحقیقاتی در این مرکز توسط محققان و اعضای هیات علمی آغاز شده و این تعداد در سال گذشته ۱۰۶ پروژه بوده است.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی کردستان ادامه داد: ۵۱ مقاله توسط اعضای هیات علمی و محققان این مرکز در سال گذشته و ۵۷ مقاله هم در سال جاری تهیه و تدوین شده و در مجلات داخلی و خارجی هم منتشر شده است.

یوسفی بیان کرد: رشد تعداد مقالات و پروژه های تحقیقاتی در سال جاری نسبت به سال گذشته بیانگر افزایش فعالیت و بهبود شرایط و امکانات لازم برای محققان در این مرکز است.

وی یادآور شد: سه شماره مجله حبوبات، سه شماره از خبرنامه الکترونیکی مرکز تحقیقات با نام آبیدر و چاپ ویژه نامه بازتاب تات، ویژه نامه استان کردستان به مناسبت هفته پژوهش از دیگر فعالیت های مرکز تحقیقات کشاورزی استان در یک سال اخیر است.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی کردستان به دستاوردهای این مرکز اشاره و اظهار کرد: مهمترین دستاورد این مرکز در یک سال اخیر شامل حفاظت و نگهداری از کلکسیون ارقام توت فرنگی، انگور، گردو، گل محمدی و گیاهان دارویی، معرفی سه رقم جدید گندم و ۲ رقم جدید نخود و یک رقم جدید اسپرس و دستیابی به چهار ژنوتیپ هیبرید امیدبخش توت فرنگی است.

یوسفی ادامه داد: اصلاح سه ژنوتیپ جدید انگور، موفقیت در تولید بذور پرورشی غلات دیم و ارسال ارقام جدید به سایر استان‌ها، کشت موفقیت آمیز ۶ رقم انگور خارجی زودرس در کردستان و انجام مطالعات خاکشناسی و ارزیابی تناسب اراضی در سطح ۲هزار هکتار از اراضی استان از دیگر دستاوردهای مرکز تحقیقات کشاورزی استان است.

وی با اشاره به اینکه برای سومین سال متوالی دکتر امید رحمتی پژوهشگر مرکز تحقیقات کردستان در فهرست ۲ درصد دانشمندان پر استناد جهان قرار گرفت، بیان کرد: ثبت اختراع سیستم تقویت کننده رفتار زمستانگذرانی کلنی های زنبور عسل از دیگر افتخارات مرکز تحقیقات کشاورزی استان در یک سال گذشته است.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی کردستان ادامه داد: مرکز تحقیقات در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ در تولید هسته ها و پایه های بذری غلات با عبور از ۴۴۰ تن (قریب ۲.۵ برابر سال گذشته)، رکورد تاریخی تولید و عملکرد گندم دیم بیش از (۳/۳ تن در هکتار) را کسب کرده است.

مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی کردستان متشکل از چهار بخش شامل ۲ زیر بخش تحقیقاتی، یک واحد تحقیقاتی- اجرایی، ۲ واحد پشتیبانی و سه ایستگاه و ۲ پایگاه تحقیقاتی با گرایش‌های تخصصی مختلف در چهار چوب خط مشی و برنامه‌های سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی متولی امر تحقیق و پژوهش در زمینه کشاورزی، منابع طبیعی و علوم دامی است.

این مرکز با بهره‌گیری از ۱۲۰ نفر نیروی انسانی (۱۹ نفر عضو هیئت علمی، ۱۵ نفر محقق غیر هیئت علمی) به امر تحقیقات کاربردی در زمینه‌های تخصصی مربوطه اشتغال دارد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.