حجت الاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان اظهار داشت: بحث گسترده و بسیار مفیدی در قرآن و روایات درباره شؤون مؤمن مطرح است.کسانی که این نشانه‌ها را داشته باشند مومنانی واقعی هستند. وی افزود: اسلام در معنویت هیچ فرقی بین زن و مرد فرق نمی‌گذارد و هر دو را هم وزن می‌داند.

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان: اسلام در معنویت هیچ فرقی بین زن و مرد نمی‌گذارد

حجت الاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان کارشناس امور دینی به مناسبت ایام فاطمیه به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: بحث گسترده و بسیار مفیدی در قرآن و روایات درباره شؤون مؤمن مطرح است.

وی درباره نشانه‌های مؤمن گفت: این نشانه‌ها درباره یک مؤمن واقعی مطرح است و در قرآن کریم نیز به این نشانه‌ها اشاره شده است؛ کسانی که این نشانه‌ها را داشته باشند مومنانی واقعی هستند.

انصاریان با بیان اینکه دین الهی دینی آسان و سهل است ابراز کرد: هیچکدام از برنامه‌های دین الهی طاقت فرسا نیست، خداوند در قرآن می‌فرماید من دین خودم را براساس گنجایش شما ارائه کردم و بیش از تاب و توانتان نیست بلکه زیر توان شما است.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: خداوند در قرآن می‌فرماید من با دین خودم راحتی شما را می‌خواهم؛ پروردگار رنج، مشقت و زحمت برای انسان نخواسته است. بنابراین این نشانه‌ها در تاب و توان همه انسان‌ها هست البته اگر انسان خیر و سعادت دنیا و آخرت خود را بخواهد. از این لازم است این نشانه‌ها در وجود آدمی طلوع کند.

وی با استناد به آیات الهی تصریح کرد: خداوند شش نشانه را ذکر کرده که همه این نشانه‌ها با هم تفاوت دارد برای مثال در سوره بقره اوصاف مؤمن بیان شده که در یکی از آیات قریب به پانزده نشانه ذکر شده است. در سوره آل عمران ده نشانه بیان می‌شود که با آن پانزده نشانه تفاوت دارد. همچنین ده نشانه نیز در سوره مومنون و چند نشانه در سوره فرقان و معارج است که اگر همه اینها را کنار هم قرار دهیم این اوصاف جامع می‌شود البته در میان این نشانه‌ها یک نشانه مالی است.

انصاریان ادامه داد: در این مباحث مالی طرح‌هایی ارائه نشده که چیزی از مال مردم باقی نماند و خدا بخشی از اموال مردم را به خود اختصاص داده است با اینکه خودش مالک همه آن است اما تاکید می‌کند این بخش اندک را استفاده نکنید حرام است و فرموده در کجا مصرف شود. در به مصرف رسیدن این بخش از مال فقیر، پدر و مادر، یتیم و … سهیم هست.

این کارشناس مذهبی بیان داشت: امام چهارم بعد از اینکه از کربلا برگشتند فرمودند آشپزخانه‌ها را فعال نکنید و ایشان با در آمد خودشان که از کشاورزی به دست می‌آوردند غذای بازگشتگان از کربلا را تأمین می‌کردند. به عقیده بنده پایه گذار نذری دادن در محرم امام سجاد هستند. این طعام دادن از باب نیاز و احتیاج نیست بلکه ذخیره آخرت و گشودن رحمت الهی به روی خویش است.

انصاریان گفت: پروردگار انسان مؤمن را به تنهایی بهشت نمی‌برد بلکه نزدیکان مومنش را نیز به همراه او به بهشت می‌برد. انسان می‌تواند نشانه‌های مؤمن را در وجود خود طلوع دهد و نداشته‌ها را به داشته تبدیل کند مانند حر ریاحی که صبح عاشورا دستش خالی از ثروت معنویات بود اما بعد از ظهر ثروتمندترین فرد در این حوزه محسوب می‌شد. ایشان وقتی با خدا پیوند خورد دستش پر از ارزشها شد.

انصاریان بیان داشت: اسلام در معنویت هیچ فرقی بین زن و مرد فرق نمی‌گذارد و هر دو را هم وزن می‌داند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.