طولانی‌ترین بازار مسقف کشور برای دومین بار در طی کمتر از دو سال دچار آتش‌سوزی شد، اتفاقی که این مجموعه را تهدید و در صورت تکرار موجب از بین رفتن این اثر تاریخی خواهد شد.

باز هم آتش‌سوزی در بازار تاریخی زنجان + عکس

به گزارش قدس آنلاین، بعد از گذشت حدود یک سال و ۵ ماه از آتش‌سوزی بازار تاریخی زنجان، آتش بار دیگر طولانی‌ترین بازار مسقف کشور را در برگرفت، آتشی که به گفته مدیرکل میراث‌فرهنگی خسارتی به بافت تاریخی آن وارد نکرده است.

این بار آتش‌سوزی در مغازه قفل فروشی در بازار بالای زنجان به دلیل روشن بودن بخاری‌برقی رخ داد و خساراتی را وارد کرد.

در آتش‌سوزی قبلی و در ۵ مرداد ۱۴۰۱ به گفته مجید امیر فضلی، رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زنجان دو مغازه فرش‌فروشی و یک مغازه لوازم‌خانگی دچار آتش‌سوزی شده بودند که با حضور نیروهای این سازمان از ایستگاه یک و ۴ خاموش شد.

به گفته فضلی میزان سوختگی‌ها در این مغازه‌ها در حدود ۳۰ درصد بود و بر اثر این آتش سقف یکی از مغازه‌ها نیز فروریخته بود.

باز هم آتش‌سوزی در بازار تاریخی زنجان + عکس

پس از این آتش‌سوزی سید سعید صفوی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان گفته بود که بافت تاریخی بازار آسیبی ندیده است و حریق در اتاق جدیدالاحداث بوده که مربوط به بافت اصلی بازار تاریخی نیست.

آتش‌سوزی دوباره در بازار تاریخی زنجان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان این بار هم با اشاره به آتش‌سوزی دوشنبه‌شب در بازار تاریخی اظهار داشته است که آتش‌سوزی در مغازه قفل فروشی در بازار بالا به دلیل روشن بودن بخاری‌برقی اتفاق افتاده است.

باز هم آتش‌سوزی در بازار تاریخی زنجان + عکس

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان با اشاره به اینکه حادثه آتش‌سوزی توسط حجره‌دار مجاور که در مغازه بود به آتش‌نشانی اطلاع‌رسانی و خوشبختانه آتش مهار شده است، گفته است: در این حادثه هیچ آسیبی به بافت تاریخی بازار وارد نشده و نیروهای آتش‌نشانی از دو ایستگاه در قالب ۴ اکیپ عملیاتی و ۴ خودرو سنگین و نیمه‌سنگین در محل آتش‌سوزی حاضر شده بودند که با سرعت عمل نیروهای عملیاتی از سرایت آتش به مغازه‌های مجاور و بازار جلوگیری شد. 

بازار زنجان طولانی‌ترین بازار سرپوشیده ایران است و نه‌تنها از لحاظ تجاری، بلکه از نظر معماری نیز اهمیت زیادی دارد و کاملاً از سبک معماری دوره قاجاریه پیروی کرده است.

باز هم آتش‌سوزی در بازار تاریخی زنجان + عکس

گفتنی است، در بارش‌های ۲۹ تیرماه سال جاری نیز آب ناشی باران وارد بازار تاریخی زنجان شده بود که مشکلاتی را برای حجره‌داران و شهروندان به وجود آورده بود.

در بارش ۲۹ تیرماه ۱۴۰۲ بازار بالا، تیمچه چهار دربی (دورت قاپیلی تیمچه) لوله‌گذاری پشت بام که باید صورت می‌گرفت و ناودانی که باید آب را هدایت می‌کرد به درستی اتفاق نیفتاده بود و همین موضوع باعث بروز مشکلاتی در این زمینه شده بود.

به نظر می‌رسد افزایش آتش‌سوزی‌ها و حوادثی همچون ورود آب باران در بازار زنجان نشان‌دهنده، بی‌توجهی از سوی متولیان و فعالان به این اثر تاریخی و منحصربه‌فرد در کشور است که اگر این روند ادامه داشته باشد خطراتی را برای این مجموعه تاریخی در پی خواهد داشت که شاید این خسارات دیگر جبران‌پذیر نباشد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.