یک کارشناس صهیونیست با اشاره به سفرهای متعدد مقام‌های آمریکایی به سرزمین‌های اشغالی نوشت که سطح حمایت‌ آمریکا از رژیم صهیونیستی در جنگ غزه بی‌سابقه است.

کارشناس صهیونیست: سطح پشتیبانی آمریکا از تل‌آویو بی‌سابقه است

به گزارش قدس آنلاین روزنامه الاخبار لبنان در گزارشی با اشاره به حمایت بی‌دریغ آمریکا از رژیم صهیونیستی در جنگ غزه نوشت که آمریکایی‌ها نه تنها پل هوایی بین آمریکا و سرزمین‌های اشغالی ایجاد کردند، بلکه قطار هوایی سیاسی نیز با هدف پر کردن خلاهای ناشی از مدیریت جنگ در پیش گرفته‌اند. این موضوع را «ایتان جلبواع» کارشناس مسائل آمریکا در دانشگاه صهیونیستی بارایلان و پژوهشگر ارشد آکادمی استراتژی و امنیت قدس مورد توجه قرار داده و به سفرهای متعدد مقام‌های رسمی آمریکایی به سرزمین‌های اشغالی شامل سفر «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه و «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی و «لوید آستون» وزیر دفاع آمریکا به همراه ژنرال «چارلز براون» رئیس ستاد ارتش‌های آمریکا و «ویلیام برنز» رئیس سرویس جاسوسی مرکزی آمریکا اشاره کرد که با همراهی «دیوید بارنیاع» رئیس موساد به دنبال ایجاد تحرک در توافق تبادل اسرا بین رژیم صهیونیستی و جنبش حماس هستند.

جلبواع در این زمینه می‌افزاید که حضور گسترده آمریکا در جنگ کنونی که اسرائیل دنبال می‌کند، بی‌سابقه است؛ چرا که جنگ کنونی نیز جنگی بی‌سابقه است و اسرائیل تاکنون وارد چنین جنگ ترکیبی و مستمری نشده بود که اهداف و تاثیرات و پیامدهای آن تمام منطقه و جهان را در برگیرد.

این کارشناس صهیونیست می‌افزاید که مسوولان آمریکایی وارد منطقه شده‌اند تا به گزارش‌های مفصلی که در خصوص تحولات میدانی ارائه می‌شود، گوش دهند و برنامه‌های نظامی و سیاسی برای آینده جنگ را جویا شوند. آنها همچنین به منطقه آمده‌اند تا مشورت‌های لازم را ارائه کرده و اطمینان حاصل کنند که سیاستمداران اسرائیلی همچنان عملکردی بر اساس منافع آنها دارند.

وی با اشاره به اینکه آمریکا زمان مشخصی برای پایان دادن به جنگ غزه تعیین نکرده، اما اوستن می‌خواهد بداند اسرائیل چه زمانی می‌تواند از شدت کنونی جنگ به مرحله‌ای با شدت پایین‌تر انتقال پیدا کند، گفت که آمریکا امیدوار است این مرحله فرا برسد.

این کارشناس مسائل راهبردی رژیم صهیونیستی با اشاره به طرح آمریکا و رژیم صهیونیستی برای زمان بعد از جنگ گفت که دو طرف توافق دارند که تل‌آویو نباید حاکمیت خود را در نوار غزه ایجاد کند، علاوه بر اینکه حماس نباید در حاکمیت آینده‌ای که بعد از جنگ ایجاد می‌شود، نقش داشته باشد. دولت آمریکا معتقد است که تشکیلات خودگردان باید بعد از ایجاد برخی تغییرات در ساختار و مدیریت خود، حاکمیت غزه را در دست بگیرد؛ اما نتانیاهو با این موضوع مخالف است که این مخالفت نیز بیشتر بنا به دلایل انتخاباتی است.

جلبواع به تحرکات حزب‌الله لبنان در شمال سرزمین‌های اشغالی نیز اشاره و تاکید کرد که مسوولان دولتی آمریکا این بار زمان بیشتری به تحرکات حزب‌الله در شمال و تحرکات نیروهای مردمی یمن در تنگه باب‌المندب ضد کشتی‌های صهیونیستی اختصاص دادند. وی در عین حال گفت که آمریکا نگران است هر نوع واکنش به حملات یمنی‌ها منجر به گسترده‌تر شدن دامنه جنگ ضد کشورهای حاشیه خلیج فارس شود.

آمریکایی‌ها در ابتدا ناو هواپیمابر آیزنهاور و کشتی‌های همراه آن را به همراه ناو شکن‌های دیگر به خلیج فارس منتقل کردند تا شاید بازدارندگی در برابر دولت یمن و نیروهای مردمی آن ایجاد کنند، اما این اقدام کافی نبود. در ادامه آمریکا ائتلاف چند ملیتی برای مقابله با اقدامات دولت یمن در باب المندب ایجاد کرده که در مورد تاثیرگذاری آن نیز تردیدهای زیادی مطرح است.

جلبواع در این زمینه می‌گوید که معلوم نیست که ائتلاف مذکور برای همراهی با کشتی‌های تجاری و تامین حفاظت لازم برای آنها اقدام خواهند کرد یا اینکه حملات مجازات گونه‌ای ضد دولت مردمی یمن خواهند داشت؟

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.