صیادان اسکله صیادی رمین چابهار ضمن اظهار گلایه مندی مسئولان از استاندار سیستان و بلوچستان تقاضای استمداد و خواستار لایروبی این اسکله و اختصاص سهمیه سوخت به لنج ها و قایق هایشان شدند.

صیادان رمین گرفتار در ماسه و گِل

به گزارش قدس انلاین،دربندر  چابهار چندین اسکله صیادی وجود دارد که یکی از مهمترین اسکله ها، اسکله رمین می باشد. اسکله رمین از جمله جاذبه های گردشگری استان سیستان و بلوچستان در شهرستان چابهار به حساب می‌آید که به‌واسطه لنج ها و قایق‌های صیادی، صیادان و صید انواع ماهی‌ها و شاه‌میگو گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

روزانه صدها لنج و قایق در اسکله صیادی رﻣﻴﻦ چابهار لنگر می‌اندازند و از آنجا که بسیاری از آن‌ها به تجارت (صید ماهی) می‌پردازند، اسکله رمین از اهمیت اقتصادی زیادی برخوردار است. برخی از لنج ‌ها و قایق ها نیز تفریحی هستند و تعدادی برای صید ماهی و میگو استفاده می‌شوند. در کنار اسکله، سوله بزرگی وجود دارد که محل تخلیه، وزن‌کشی و بارگیری ماهی‌های صیدشده است.

اما متاسفانه چندین سال است که صیادان این اسکله با مشکل انباشته شدن ماسه و مسدود شدن دهانه ورودی این اسکله شده اند و نیاز مبرمی  به لایروبی دارد.

متاسفانه وعده های بی سر انجام برخی از مسوولان مربوطه موجبات گلایه مندی این صیادان را بر انگیخته است.

صیادان بندر رمین چابهار باز هم  باتاکید بر ضرورت لایروبی اسکله این شهرستان خواستار همکاری و مساعدت متولیان امر شدند آنها از خبرنگار قدس آنلاین خواستار گردیدند تا صدای این صیادان را به  گوش مسوولان کشوری و استانی برساند.

جمعی از صیادان اسکله رمین در گفتگو با خبرنگار ما افزودند : عدم لایروبی  اسکله رمین طی سال های گذشته موجب انباشته شدن ماسه و مسدود  شدن دهانه ورودی آن شده است.

آنها بیان داشتند : بسته شدن دهانه اسکله رمین  مشکلات زیادی از جمله فعالیت قایق های صیادی را نیز در فصل صید با مشکل روبرو کرده است.

این صیادان افزودند: یکسال قبل شرکتی اقدام به لایروبی بوسیله بیل میکانیکی نمود اما متاسفانه بعلت انجام نادرست لایروبی همچنان این مشکل پابرجاست و اگر چنانچه مسوولین ذیصلاح شهرستان، استان و کشور برای لایروبی اساسی  اسکله صیادی بندر رمین چاره اندیشی ننمایند ما صیادان بیکار و دیگر نمیتوانیم به صیادی بپردازیم.

لایروبی اساسی این اسکله هم اکنون یکی از خواسته های اصلی  صیادان این منطقه است.

IMG_۲۰۲۳۱۲۲۲_۲۱۱۸۵۲.jpg

عبدالکریم یکی از صیادان  اسکله  صیادی بندر رمین در گفتگویی با قدس آنلاین گفت : رمین یکی از بنادر صیادی مهم در شرق چابهار می باشد که داری صیادان زیادی  است و تامین‌کننده ی اصلی برای تقاضای بازار صید و صیادی استان و ایران به‌حساب می‌آید.

وی افزود : هم اکنون  اسکله صیادی رمین  نیاز فوری  به لایروبی اساسی دارد  ولی  مسوولان توجهی به این مهم ندارند.

برای استانی که آمارهای سازمان شیلات ایران گواهی می‌دهد  اسکله صیادی  بندر رمین که جزو مهمترین اسکله های  بندر چابهار، قطب شیلاتی ایران است و تامین کننده  بخشی از صید صنعتی و تجاری کشور به حساب می‌آید، به گل نشستن این بندر، زنجیره تامین و عرضه و تقاضا را مشکل‌دار می‌کند و بر معیشت و زندگی صیادانی که در این بندر زندگی می‌کنند، تاثیر می‌گذارد.

عبدالکریم می گوید : دهانه ورودی به حوضچه این  بندر مهم با گل مسدود شده و در جزر غیرقابل عبور برای شناورها می‌شود؛ تنها در هنگامه مد امکان تردد شناورها وجود دارد.

این صیاد محلی تصریح می‌کند: رزق و روزی صیادان  رمینی با به گل نشستن این اسکله به مخاطره افتاده است و انگار هیچ مسوولی نمی‌داند چه‌خبر است!! یا شاید برایشان مهم نیست؟

وی خاطرنشان می‌کند: چندین سال است با ورود گل و لای به حوضچه این بندر بارها  این مشکل را به متولیان امرگوش زد نموده ایم  متاسفانه فقط قول میدهند و از عمل خبری نیست.

با توجه به فعالیت صیادان در سال های اخیر و کارشناسی هایی که از بندر رمین صورت گرفته مشخص گردید که بندر رمین  دچار لای شده به گونه ای که لنج ها برای ورود و خروج با مشکل مواجه بودند بر همین اساس  ضرورت لایروبی بسیار حایز اهمیت است.

 لایروبی در اسکله های صیادی چابهار اکثرا برای عمیق سازی و خروج ماسه انجام می شود تا بدین سبب سهولت تردد قایق ها در ساحل بهتر انجام شود.

دریادلان  بندر رمین در انتظار سوخت

جمعی از صیادان بندر رمین ضمن اظهار گلایه از مسوولان افزودند : حدودا یکسال و اندی  می باشد که در انتظار اختصاص سهمیه سوخت به قایق هایمان هستیم متاسفانه تا به اکنون از سوی مسوولین هیچگونه اقدامی صورت نپذیرفته است و به ناچار برای رفتن به دریا یک گالن ۷۰ لیتری بنزین  را حدودا یک الی یک میلیون و پانصد هزار تومان بصورت آزاد خریداری می نماییم.

 سوخت بنزین قایق‌ها و لنج های صیادی مهمترین نیاز صیادان برای امرار معاش خانواده و همچنین تامین ماهی مورد نیاز مردم و تامین ماهی مورد نیاز کارخانه های فرآوری ماهی است که انتظار می‌رود مسئولان بدون وعده وعیدهای بی عمل به مشکل سوخت قایق ها و لنج های صیادان بندر رمین رسیدگی کنند.

استمداد صیادان بندر رمین چابهار از استاندار

صیادان بندر رمین از استاندار سیستان و بلوچستان دعوت نمودند تا به رمین سفر نموده تا از نزدیک شاهد مشکلات صیادان این بندر قرار بگیرند.

شماری از صیادان رمینی در گفتگویی با خبرنگار قدس آنلاین از استاندار مردمی و درد آشنای سیستان و بلوچستان دعوت نمودند تا سفری به رمین داشته باشند و قدم به این بندر بگذارند و از نزدیک شاهد مشکلات صیادان منطقه بوده آنها معتقدند مشکلات صیادان  دریادل  بندر رمین با سرانگشتان تدبیراستاندار محبوب و مردمی سیستان و بلوچستان گشوده خواهد شد و سرانجام صیادان منطقه طعم شیرین عدالت را خواهند چشید.

بندرصیادی رمین یکی از مراکز مهم صید ماهی در پنج کیلومتری شرق چابهار قرار دارد و در آن  حدودا بیش از ۵۰۰ فروند قایق ولنج مشغول به فعالیت هستند.

صیادان چابهاری در پایان بیان داشتند : صنعت صید و صیادی در زندگی بومیان سواحل چابهار تاثیر بسزایی دارد و باید با توجه به کاهش مشکلات صیادان در جهت افزایش صید در منطقه گام برداشت.

اسکله‌ رمین از جاهای دیدنی چابهار و یکی از سه اسکله‌ معروف صیادی بندر چابهار است در این اسکله فرصت گشت‌وگذار در ساحل و خرید ماهی تازه از ماهی‌فروشان را خواهید داشت. منظره حرکت و پهلوگیری انواع لنج‌های صیادی و تخلیه ماهیان صید شده نیز از جاذبه‌های تماشایی برای گردشگران هستند.

ساحل روستای رمین نیز مقصدی ایدئال برای موج‌سواری به شمار می‌رود و در سال‌های اخیر، چند رویداد موج‌سواری مهم در این منطقه برگزار شده است. همچنین در سفر به این منطقه می‌توانید از تماشای کوه‌های مریخی لذت ببرید و به تالاب لیپار در ۹ کیلومتری شرق روستای رمین سر بزنید.

صیادان بندر رمین از گردشگران اقصی نقاط کشور دعوت می نمایند تا سفری به این بندر داشته باشند.

خبرنگار: حسین سپاهی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جابر ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    0 0
    بله
  • جابر ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    0 0
    بله باید