رییس هیأت مدیره سندیکای صنایع کنسرو ایران گفت: کمبود ماهی تن و مشکلات موجود در واردات عامل افزایش قیمت کنسرو ماهی است.

چرا کنسرو ماهی گران است؟/ پاسخ رییس هیأت مدیره سندیکای صنایع کنسرو ایران به این پرسش

به گزارش قدس آنلاین، مسعود بختیاری در خصوص چالش های صنعت تن ماهی به خبرنگار قدس می گوید: این صنعت از یکسری محدودیت ها و چالش های عمومی رنج می برد از جمله تامین سرمایه در گردش که یکی از مهمترین چالش های صنعت کنسرو ماهی است یا مسایل و مشکلاتی که در حوزه های مختلف مثل تامین اجتماعی، مالیات و ... وجود دارد، همچنین، دستورالعمل هایی که از سوی وزارت خانه ها صادر می شود و واردکنندگان را دچار مشکل می کند، اما در بخش چالش های اختصاصی این صنعت می توان به کمبود ماهی تن اشاره کرد که ماده اصلی کنسرو ماهی است.

وی با اشاره به اینکه تامین ماهی تن یا از طریق صید داخل است یا واردات، اضافه می کند: متاسفانه صید داخل پاسخگوی نیاز داخلی ما نیست، بنابراین، عمده تامین ماهین تن را از طریق واردات داشته باشیم. 

رییس هیأت مدیره سندیکای صنایع کنسرو ایران بیان می کند: یکی از اقدامات مناسب برای رفع مشکلات موجود در واردات ماهی تن، اقدام به موقع بانک مرکزی است، زیرا وقتی بانک مرکزی به واردکنندگان در زمان مناسب و درست ارز لازم را تخصیص دهد، آنها با مشکلات مختلفی که معمولا در هنگام واردات با آن رو به رو هستند، دیگر مواجه نمی شوند.

بختیاری بااشاره به اینکه نبود ارز لازم و بهنگام برای واردات یکی از مشکلات واردکنندگان ماهی تن محسوب می شود، این موضوع را عامل مهم افزایش قیمت کنسرو ماهی دانست.

دستگاه هایی همچون سازمان دامپزشکی کشور و هرمزگان، گمرک و سازمان کشتیرانی از جمله ارگان هایی محسوب می شوند که به گفته رییس هیأت مدیره سندیکای صنایع کنسرو ایران محدودیت هایی را برای واردکنندگان ماهی تن در نظر و اجرا می کنند که به مشکلات این نوع از واردکنندگان اضافه می شود.

بختیاری معتقد است؛ در شرایطی که کشور ما در تحریم های بین المللی قرار دارد و در کل دنیا شرکت های کنسرو ماهی برای تامین ماهی تن به دلیل کمبود این نوع ماهی با یکدیگر مبارزه می کنند، لازم است در داخل کشور دستگاه های مرتبط، محدودیت ها و قوانینی که شرایط را برای واردات ماهی تن سخت می کند را رفع کنند.

او با بیان اینکه وجود این مشکلات سبب شده کنسرو ماهی با افزایش قیمت و قیمت های غیرواقعی در فروشگاه ها و سوپرها به فروش برسد، یادآور می شود: بار اصلی روی دوش مردم است که بسیاری از آنها امکان خرید کنسرو ماهی را ندارند.

رییس هیأت مدیره سندیکای صنایع کنسرو ایران تاکید می کند: در تمام کشورها دولت ها وظیفه تنظیم قیمت در بازار را دارند و این وظیفه را از طریق تسهیل بخشی در واردات و صادرات انجام می دهند، لذا این اقدام در کشور ما نیز قابلیت اجرا دارد.

بختیاری می افزاید: روش دیگر برای کاهش قیمت ۱۰ هزار تومانی کنسرو ماهی این است که این محصول مشمول معافیت مالیات بر ارزش افزوده شود که در این بخش، وزیر بهداشت با نامه ای به وزیر اقتصاد و دارایی درخواست داشته تا کنسرو ماهی هم در لیست کالاهای اساسی مشمول معافیت مالیات بر ارزش افزاوده قرار بگیرد که اگر این موضوع اجرا شود با کاهش ۱۰ هزار تومانی کنسرو ماهی رو به رو می شویم.

او می گوید: آمار دقیقی نداریم که چه میزان تولید و مصرف کنسرو ماهی کاهش یافته، اما با قاطعیت این آمار کاهش یافته است، علاوه بر این، در مقاطعی از سال مواردی پیش آمده که تولیدکننده کنسرو ماهی با تعطیلی رو به رو شده که مشکلات این بخش را افزایش داده است.

رییس هیأت مدیره سندیکای صنایع کنسرو ایران با اشاره به اینکه خوشبختانه کنسرو ماهی از لیست «کالاهای مشمول قیمت گذاری پیشینی» حذف شده است، تصریح می کند: با کمک سازمان های مرتبط این موضوع انجام شد که توانستیم قیمت کنسرو ماهی را طی ماه های اخیر حفظ کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    0 0
    چه میگی برای خودت شماخودمافیاهستید درعرض چندماه دویست درصدگران کردیدتن خارجی خیلی قیمت مناسبترهست
  • مهین ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
    0 0
    به جای این حرافی ها این را میگفتید که آیا قبلاً که تن ماهی ارزان تر بود، از کشورهای دیگر واردات میشد یا نه؟! مگر مصرف تن ماهی در چند سال اخیر چقدر افزایش یافته؟ مگر تولید ماهی تن در این چند سال چقدر کاهش یافته؟ وقتی به این اظهار نظرها نگاه میکنی با عقل جور در نمی آید که به یکباره این همه گران شده باشد. البته شایعاتی در مورد واگذاری انحصار صید ماهی تن در چابهار به کشور چین وجود دارد که مهمتر از همه باید در مورد آن توضیح داده می شد. این حرفها مشکل ما را حل نکرد.