خبرگزاری آسوشیتدپرس با ارائه تحلیلی از شرایط حاکم بر کنگره ایالات متحده در واپسین هفته‌های سال ۲۰۲۳ که در دستیابی به اهدافی داخلی و سیاست‌های خارجی همچون حمایت از اوکراین ناکام مانده، کنگره آمریکا را ناکام و ازهم پاشیده عنوان کرد.

کنگره آمریکا در پایان ۲۰۲۳؛ ناکام و از هم ‌پاشیده

به گزارش قدس آنلاین، در ادامه این گزارش آسوشیتدپرس آمده است: در حالی‌که تعطیلات سال جدید میلادی مجلس سنای آمریکا آغاز شده است، سناتور مایکل بنت رو به مجلس تقریبا خالی خواستار حمایت ۲ برابری کنگره از اوکراین شد. این سومین بار در ماه‌های اخیر است که نمایندگان دموکرات ایالت کلرادو با هدف تشویق قانون‌گذاران برای تصویب ده‌ها میلیارد دلار کمک تسلیحاتی و اقتصادی به اوکراین، در مجلس سنا فعالیت می کردند.

گفته می شود بنت در یک سخنرانی احساسی یک ساعته از سناتورها خواست که جنگ تقریبا ۲ ساله اوکراین را اقتدارگرایی علیه دموکراسی ببینند و تاکید کرد که پیامدهای توقف حمایت از ارسال کمک به اوکراین را در نظر بگیرند. اما تعطیلات کنگره آغاز شده و این نهاد قانونگذار تا ۲ هفته دیگر شروع به کار نمی کند و این در حالی است که ادامه کمک ها برای اوکراین تقریبا به پایان رسیده است.

از سوی دیگر، دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در حال برنامه ریزی برای ارسال یک بسته دیگر پیش از سال جدید است، اما تاکید کرده که این آخرین بسته خواهد بود مگر آنکه کنگره بودجه بیشتری را تصویب کند.

در ماه های اخیر و همزمان با اعلام نامزدی دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا برای شرکت در انتخابات آتی ریاست جمهوری، قانون‌گذاران جمهوری‌خواه حامی وی به‌طور فزاینده‌ای موضعی مشکوک نسبت به دخالت واشنگتن در خارج از کشور، به‌ویژه در مورد کمک به اوکراین اتخاذ کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، در این میان حمایت از اوکراین در اتحادیه اروپا به خطر افتاده است؛ جایی که هر ماه ۱.۵ میلیارد یورو (۱.۶ میلیارد دلار) به این کشور ارسال می کرد. تداوم حمایت از اوکراین به عنوان یکی از معدود اهداف کنگره آمریکا در هاله ای از ابهام است و سرنوشت نزدیک به ۶۱ میلیارد دلار بودجه به مذاکرات سیاسی در مورد سیاست های مرزی و مهاجرتی گره خورده است.

در مجلس سنا، بسته کمکی ۱۱۰ میلیارد دلاری برای تقویت دفاع از اوکراین، اسرائیل و تایوان همچنان چشم انتظار تصمیم‌گیری است و در این میان چاک شومر رهبر اکثریت سنا هفته گذشته به خبرنگاران گفت: اگر از متحد خود در اوکراین حمایت نکنیم، تاریخ تکرار خواهد شد.

از طرف دیگر میچ مک‌کانل رهبر جمهوری‌خواهان سنا، در سخنرانی پایان سال خود گفت: از لحاظ تاریخی، این یک زمان چالشی است؛ از تگزاس تا جنوب شرق آسیا و از دریای سیاه تا دریای سرخ، برای حفاظت از منافع آمریکا، متحدان و مردم خودمان عمل کنیم.

وی به عنوان یکی از حامیان اصلی کمک به اوکراین، ماه ها تلاش کرده تا در حزب خود از اوکراین حمایت کند. اما پس از رد بسته کمک نظامی و غیرنظامی ۶ میلیارد دلاری برای اوکراین در ماه اکتبر، مک کانل به مقامات ارشد کاخ سفید اعلام کرد که هرگونه بودجه باید با تغییرات سیاست مرزی همراه شود.

از طرف دیگر، مذاکره کنندگان سنا باید هم سیاست انفجاری مرزی و هم یکی از پیچیده‌ترین حوزه های قانون آمریکا را دنبال کنند. در این بین مک کانل احساس کرد مجبور است بر فوریت رسیدگی مقامات دولتی به این موضوع تاکید و ضرب الاجلی برای دستیابی به توافق مرزی در زمان مناسب تعیین کند تا توافق پیش از پایان سال در مفاد قانونی پیش نویس شود.

اما راهبرد کاخ سفید برای گنجاندن اولویت‌های جمهوری‌خواهان مانند کمک به [رژیم] اسرائیل و امنیت مرزها در این بسته، چندین موضوع را برای دموکرات‌ها ایجاد کرده است. قانونگذاران مترقی که از لشکرکشی اسرائیل به غزه که منجر به شهادت هزاران غیرنظامی شده، انتقاد می کنند، خواستار در نظر گرفتن شرایط بشردوستانه برای پول اسرائیل شده اند. و دموکرات‌های لاتین تبار در سنا و مجلس نمایندگان نیز از محدودیت‌های درخواست پناهندگی انتقاد کرده‌اند.

آسوشیتدپرس یادآوری می کند که هر بسته همچنین با فقدان اطمینان عمیق در مجلس نمایندگان مواجه است، جایی که مایک جانسون، رئیس جمهوری خواه، کنترل ضعیفی بر اتاق تقسیم شده نزدیک دارد. جانسون قبل از اینکه در ماه اکتبر رئیس مجلس شود، بارها به کمک به اوکراین رای منفی داده بود، اما با ارائه حمایت از ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین و گفتن اینکه می خواهد راهی برای تایید این کمک ها پیدا کند، بسیاری را شگفت زده کرده است.

اما متحدان ترامپ در مجلس نمایندگان بارها تلاش کرده‌اند که از ارسال کمک‌های بیشتر آمریکا به اوکراین جلوگیری کنند. و مارجوری تیلور گرین، نماینده نزدیک به رئیس‌جمهوری سابق، گفت که اصرار جمهوری‌خواهان بر تغییر سیاست‌های مرزی اشتباه است، زیرا این امر می‌تواند به دولت بایدن نوعی پیروزی در مسیر مبارزات انتخاباتی بدهد.

آسوشیتدپرس می افزاید: در حالی که سناتورها واشنگتن را ترک می کردند، همچنان به دنبال این بودند که به اوکراینی ها اطمینان دهند که کمک آمریکا در راه است. کارمندان کاخ سفید و مذاکرات سنا برنامه ریزی کردند تا برای ۲ هفته آینده روی تهیه پیش نویس قانون مرزی کار کنند، به این امید که پس از بازگشت کنگره آماده اقدام باشد.

شومر به این خبرگزاری گفته است که امیدوارم، اما هنوز تا آنجا پیش نخواهم رفت که بگویم مطمئن هستم. او به دنبال اعمال فشار بر جمهوری خواهان بود و گفت که آنها باید آماده سازش باشند. با این حال، سناتور راجر ویکر، یک جمهوری خواه می سی سی پی که از حامیان اوکراین است، ابراز اطمینان کرد که کنگره اقدام خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.