۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۷
کد خبر: 950170

رئیس سازمان برنامه و بودجه و وبدجه گفت پیشنهاد افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده برای تامین منابع ترمیم حقوق بازنشستگان پس از رد کلیات بودجه توسط مجلس به لایحه دولت اضافه شد، اما تأثیر تورمی آن در حد ۶ صدم درصد برآورد شده است.

افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده را در اصلاحیه بودجه اضافه کردیم

قدس آنلاین، داوود منظور در حاشیه جلسه هیئت دولت در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین درباره اینکه سازمان برنامه و بودجه برآوردی از میزان تأثیر تورمی افزایش مالیات بر ارزش افزوده در بودجه به ۱۰ درصد داشته؟ گفت: طبق برآوردی که ما داریم هر یک درصد افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده با توجه به اینکه حداقل ۴۰ درصد  اقتصاد از این مالیات معاف است حداکثر ۶ دهم درصد خواهد بود .

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره انتقاد از روش دولت برای تامین منبع ترمیم بودجه بازنشستگان از طریق بالابردن مالیات و تأمین حقوق بازنشتگان از جیب مردم، تصریح کرد: ما برای افزایش حقوق بازنشستگان، نیاز به منبع پایدار داریم و با منابع ناپایدار نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم چون این افزایش حقوق در سالهای بعد هم تکرار می‌شود.

وی افزود: لذا منبع پایداری که به ذهن ما می‌رسد، افزایش ۱درصدی مالیات بر افزایش افزوده است و البته  باید ببسینیم که مجلس اینرا می‌پذیرد یا نه؟

وی در پاسخ به این سوال که دولت بعد از رد کلیات بودجه ۱۴۰۳ این پیشنهاد را به متن بودجه اضافه کرد؟ گفتک بله این پیشنهاد یکی از تغییراتی بود که ما به بودجه اضافه کردیم.

پیش از این علی بهادری جهرمی گفته بود پیشنهاد افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده در لایحه اولیه دولت وجود داشته و تنها محل مصرف آن تغییر کرده است.

دولت اراده‌ای برای کاهش یارانه بگیران ندارد

رئیس سازمان برنامه وبودجه همچنین در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت یارانه‌بگیران گفت: طی سه سال گذشته این حکم بوده و بنابراین پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان قطعا به‌روزرسانی می‌شود و متناسب با آن و بر اساس آزمون وسع ممکن است برخی افراد جابه‌جا شوند.

وی در پاسخ به این سوال که وقتی اعتبار خرید را بردید بالا تعداد یارانه بگیران کم می‌شود، گفت: این به آزمون وسع برمی‌گردد الان اراده‌ای در دولت برای کاهش تعداد یارانه‌بگیران وجود ندارد منابع را پیش‌بینی کردیم بر اساس اطلاعات جدید، اگر پایگاه رفاه از کسی اطلاعاتی به دست بیاورد ممکن است افرادی که قبلا جزو یارانه‌بگیران بودند با اطلاعات جدید دیگر مشمول نباشند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به این سوال که یعنی در سال ۱۴۰۳ به میزان ۷۱ میلیون یارانه‌بگیر خواهیم داشت، گفت: تعداد را آزمون وسع تعیین می‌کند الان هیچ عددی ندارم به شما بگویم. باید اجازه دهید دوستان ما در سازمان هدفمندی و وزارت رفاه آمار را به روزرسانی کنند و بر اساس آن بعدا تصمیم‌گیری شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره تصمیم شورای قیمت‌گذاری در مورد قیمت محصولات کشاورزی و علت اعلام نشدن قیمت‌ها گفت: برای تعیین قیمت تضمینی ۴ روش در خود قانون پیش‌بینی شده است، یکی از آن روش‌ها روش قیمت تمام شده تولید است. روش قیمت تمام شده قاعدتا مرجع رسیدگی به قیمت تمام شده‌اش باید مشخص شده باشد. یعنی اینکه ادعا کنیم قیمت تمام شده عدد مشخصی است، باید در مرجع مربوطه برود که سازمان حمایت از مصرف‌کننده است و آنها باید بررسی کنند و قیمت تمام شده را تایید کنند. ولی روش تعیین قیمت فقط قیمت‌تمام شده نیست و سه روش دیگر هم وجود دارد بر اساس آن سه روش دیگر عملا کمیسیون قیمت‌گذاری، می‌تواند قیمت را نهایی کند.

فقط اجرت طلا مشمول مالیات بر ارزش افزوده است

منظور درباره مالیات خرید و فروش طلا و انقاد برخی طلافروشان در روزهای اخیر، عنوان کرد: اتفاقی نیفتاده است قانون ارزش افزوده در مورد خرید و فروش طلا سال ۱۴۰۰ تصویب شده بعد از آن هم تغییر جدیدی انجام نشده است خود طلا مشمول مالیات ارزش افزوده نیست فقط اجرت ساخت طلا مشمول مالیات ارزش افزوده است.

وی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود ارز لازم برای واردات خودرو نداریم، گفت: صحبتی که من کردم اصلا ناظر به اینکه تخصیص ارز به واردات خودرو بدهیم یا ندهیم نبود. عرض کردم که ما برای اینکه دقت پیش‌بینی‌های بودجه‌ای را بالا ببریم باید ببینیم آیا میزان وارداتی که قرار است انجام شود و میزان ارزی که باید تخصیص پیدا کند، چه مقدار است و بر اساس ادله مستند می‌آییم عوارض ورودی خودرو را تعیین می‌کنیم این عوارض بخشی از درآمد دولت می‌شود. لذا برای اینکه دچار کسری بودجه نشویم، تاکید کردم دقت پیش‌بینی‌ها را بالا ببریم یکی از درآمدهای ما همان عوارض حاصل از واردات خودرو است.

منظور در پاسخ به اینکه آیا در تامین ارز واردات خودرو مشکلی نداریم، گفت: در این مورد بانک مرکزی باید تصمیم بگیرد و ستادی که عملا ثبت سفارش انجام می‌دهد و تامین ارز می‌کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.