یک پژوهشگر حوزه انرژی تاکید کرد: با وجود افزایش درآمدهای نفتی، ناترازی در انرژی موجب عدم النفع در تولید و صادرات و کاهش درآمدهای کشور شده است.

مصرف بالای انرژی، درآمدهای نفتی کشور را از بین برده است

به گزارش قدس آنلاین، سید احسان حسینی در یک برنامه رادیویی اظهار داشت: ناترازیِ اختلاف مصرف از تولید در حامل‌های مختلف انرژی ما را در تراز صفر یا ناترازی قرار داده که خسارات زیادی به اقتصاد کشور وارد آورده است.

وی با اشاره به اینکه ایران سومین تولیدکننده گاز دنیا و سومین تولیدکننده نفت اوپک است، افزود: با تولید ۸۵۰ میلیون مترمکعب در پیک مصرف، با ناترازی گازی حدود ۲۵۰ میلیون مترمکعب در روز مواجهیم که باعث می‌شود در فصل زمستان نیروگاه‌های کشور به سمت استفاده از سوخت مایع مثل گازوئیل و مازوت روی بیاوردند که هم آلودگی به مردم تحمیل می‌شود و هم منابع ارزآوری و صادرات را محدود می‌کند.

این پژوهشگر حوزه انرژی بیان کرد: طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در افق ۱۴۲۰ ناترازی انرژی به ۵۰۰ میلیون مترمکعب می‌رسد که نیمی از تولید کشور را در بر می‌گیرد.

حسینی فاصله میان تولید ۱۰۵ میلیون لیتری و مصرف ۱۲۰ لیتری بنزین را از طریق تهاتر، سوآپ یا افزایش کمیت و کاهش کیفیت تولید بنزین دانست و خاطرنشان کرد: ۳ میلیارد عدم النفع از این ناترازی و حداقل ۳ میلیاردی ارزآوری که از عدم صادرات ایجاد می‌شود، خسارت‌های اقتصادی بسیاری به کشور وارد شده است.

وی با اشاره به ناترازی برق، گاز و نفت، خاطرنشان کرد: طبق آمارها تولید و درآمدهای وزارت نفت افزایش یافته، است، در حالی که از ناترازی‌های انرژی، به همین میزان عدم النفع و کاهش درآمدهای دولت داریم.

این پژوهشگر حوزه انرژی گفت: حکمران با ترکیب سیاست‌های قیمتی و غیرقیمتی و اصلاح مسیرهای هوشمندانه در حل ناترازی انرژی باید برنامه جامعی را تدوین و طراحی کند و متولی همه این برنامه‌ها با مدیریت واحد در حد ریاست جمهور باشد تا بتوان بر چالش ناترازی انرژی فائق آمد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.