مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان از برگزاری دومین جشنواره صنایع‌دستی با مشارکت بسیج هنرمندان در همدان خبر داد.

برگزاری دومین جشنواره صنایع‌دستی در همدان

به گزارش قدس آنلاین، محسن معصوم‌علیزاده بعد از ظهر امروز در نشست خبری در اداره‌کل میراث فرهنگی همدان اظهار کرد: صنایع دستی برگرفته از روح یک هنرمند از درون خود است که با خلاقیت محصولی را تولید می‌کند و وقتی به دست مصرف‌کننده می‌رسد، وابستگی ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه هنر صنایع‌دستی برگرفته از ذات یک هنرمند است افزود: صنایع‌دستی ریشه در تمدن ما دارد و باید تا می‌توانیم آن را تقویت کنیم زیرا جدای اینکه تاثیر در اقتصاد و اشتغال خانگی خواهد داشت باعث می‌شود اشتغال را در شهرها و خانواده‌ها به صورت گروهی با کمترین هزینه داشته باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان عنوان کرد: صنایع دستی صنعتی نیست که نیاز به کارگاه‌های بزرگ و سرمایه‌گذاری کلان داشته باشد بلکه با داشته‌ها و سرمایه اندک نیز می‌توان خلق هنر کرد.

وی از برگزاری دومین جشنواره صنایع‌دستی در استان خبر داد و گفت: این جشنواره در سراسر کشور از ۹ تا ۱۵ دی برگزار می‌شود که این جشنواره با هدف حمایت از هنر ماندگار و در راستای احیای هنرهای منسوخ شده و اتصال شبکه تولید به توزیع است.

 علیزاده با بیان اینکه سال گذشته اولین دوره این جشنواره در نهاوند برگزار شد و امسال در همدان برگزار می‌شود عنوان کرد: این جشنواره که به شکل نمایشگاه صنایع‌دستی است، در مجتمع شهید آوینی برپا بوده و از ساعت ۱۵ تا ۱۹ میزبان بازدیدکنندگان است.
 
وی با بیان اینکه تاکنون ۲۳ نفر در این جشنواره شرکت کرده‌اند افزود: این هنرمندان در ۱۱ رشته تراش سنگ‌های قیمتی، کاشی هفت رنگ، نقاشی روی سفال، پته دوزی، قلاب بافی، نقاشی روی شیشه، معرق چوب، سراجی سنتی، صنایع چوبی، زیورآلات سنتی و عروسک بافی اعلام آمادگی کرده‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی گردشگری همدان با بیان اینکه این آثار نمایشگاهی در کمیته داوران بررسی و ارزیابی می‌شوند خاطرنشان کرد: در بین هنرمندان به نفرات اول تا سوم جوایزی اهدا می‌شود و نفرات برتر در جشنواره کشوری شرکت کرده و رقابت خواهند کرد.

وی با بیان اینکه صنایع دستی در استان ۳۳ کارگاه را به خود اختصاص داده است عنوان کرد: ۴۵ هزار نفر در این کارگاه‌ها مشغول به کار هستند که توانایی بسیاری در صنایع دستی دارند.

علیزاده با بیان اینکه استان دارای دو شهر جهانی لالجین در سفال و ملایر در مبل و منبت و شهر ملی مبل و منبت گلریز تویسرکان است گفت: دو روستای 
اشترمل و داویجان نیز در صنایع‌دستی حرف برای گفتن دارند.

وی از صدور ۲ هزار و ۸۵۰ مجوز و تمدید پروانه انفرادی و ۶۸۰ مورد مجوز کارگاهی در سال جاری خبر داد و افزود: آموزش پاشنه‌ آشیل صنایع‌دستی است و هرچه آموزش زیاد باشد هنرمندان ما نیز خلاق‌تر خواهند بود و در برندسازی و شناسایی و معرفی آثار به بازار می‌توانند موفق باشند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان با بیان اینکه باید نیاز جامعه را هنرمندان صنایع دستی بشناسند افزود: حضور در نمایشگاه نیز مهم است در این راستا هفتمین نمایشگاه ملی صنایع دستی در استان همدان برگزار شد که همدان جزو ۱۰ استان برگزیده نمایشگاه بود.

وی با بیان اینکه ۶۳ هنرمند در ۱۴ نمایشگاه شرکت کردند و هنرمندان در کشورهای خارجی ایتالیا، ترکیه و عمان نیز شرکت کردند که شرکت در نمایشگاه خارجی اولویت است افزود: امیدواریم در ارمنستان نیز نمایشگاه صنایع‌ دستی را داشته و برنامه اقوام نیز داشته باشیم و هنرمندان شرکت کنند.

علیزاده با بیان اینکه بازارچه‌های صنایع‌ دستی اولویت ریاست جمهوری است بیان کرد: استاندار همدان نیز دستور برپایی بازارچه‌های دائمی و موقت را داده‌اند که قرار است در همدان، نهاوند و ملایر تشکیل شود.

وی با بیان اینکه ۱۹ بازارچه موقت تابستانی نیز پیش‌بینی شده است افزود: یک‌هزار و ۹۷۴ هنرمند در نمایشگاه‌ها به ارائه محصولات پرداخته‌اند.

رئیس بسیج هنرمندان استان همدان نیز گفت: دومین نمایشگاه صنایع‌دستی بسیج هنرمندان با همکاری میراث فرهنگی برگزار می‌شود.

آقابیگی با بیان اینکه هدف از این جشنواره این است که کسانی که هنردوست هستند ولی زمینه برای آنها فراهم نیست بتوانند به این مهم دست یافته و باعث سربلندی باشند گفت: در شهرهای مختلف این زمینه را داریم که هر سال در یک شهر باشد که امسال در همدان است و سال قبل در نهاوند بود.

وی با بیان اینکه انجمن صنایع دستی بسیج را داریم و خوشحالیم با این انجمن می‌توانیم در صنایع دستی سهمی داشته باشیم افزود: امیدواریم با میراث فرهنگی بتوانیم مشارکت خوبی داشته باشیم.

رئیس بسیج هنرمندان سپاه انصارالحسین(ع) همدان گفت: سال قبل ۳ هزار کارگاه در زمینه صنایع‌دستی در استان افتتاح کردیم که ۴۰۰ کارگاه در ملایر بود و کمک‌های ما در بسیج تسهیلاتی بود که بلندمدت و قرض‌الحسنه در اختیار کارآفرینان قرار گرفت.

وی گفت: در زمینه بازاریابی نیز سال گذشته کارهای خوبی انجام شد و به کمک بسیج سازندگی سپاه توانستم خیلی از افراد را که در منازل کارگاه‌هایی را کار می‌کردند امروز تبدیل به شغل دائمی کنیم.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.