سد امیرکبیر یا همان سد کرج این روزها حال و روز خوشی ندارد و طبق بازدیدها از محل این سد، سطح آب به طرز عجیبی پایین رفته و در برخی نقاط این کاهش سطح آب به ۲۰ متر هم می‌رسد.

وضعیت اسفبار سد کرج/‌ سطح آب به طرز عجیبی پایین رفت است

به گزارش قدس آنلاین،  سد امیرکبیر یا همان سد کرج که بر روی رودخانه کرج در ۲۵ کیلومتری شمال شهر کرج و کنار جادهٔ چالوس احداث شده به عنوان یکی از منابع مهم تأمین آب شهر تهران ، این روزها حال و روز خوشی ندارد و طبق بازدید از محل این سد، سطح آب به طرز عجیبی پایین رفته و در برخی نقاط این کاهش سطح آب به ۲۰ متر هم می‌رسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز در آخرین اظهاراتش درباره وضعیت دخایر آبی سدهای این استان با اذعان به اینکه ‌کمبود آب فقط مختص استان البرز نیست و تمام دنیا، دیگر مانند گذشته دارای فراوانی آب نیستند و در برخی کشورها آب موضوعی سیاسی بوده است، گفته بود: ‌اگر در کشور در بخش آب سیاستگذاری جمعیتی وجود داشت مشکلات امروزی وجود نداشت و در حال حاضر به دلیل مشکلات به وجود آمده مجبوریم هزینه‌های چند ده برابری با هزینه‌های زیست محیطی نیز پرداخت کنیم.

در شرایط فعلی پیش‌بینی می‌شد امسال  در پی بحران آبی سال گذشته در بحث تامین آب شرب طبق صحبت‌های وزیر بدبینانه‌ترین حالت در نظر گرفته شد و با برنامه‌ریزی لازم تاکنون توانسته‌ایم بخشی از آب شرب را تامین کنیم.‌

میزان بارش‌های سال زراعی در سال جاری در البرز نسبت به میانگین بلندمدت کاهش ۵۰ درصدی داشته و از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ۵۹ میلی متر بارندگی در البرز ثبت شده است، ‌در حال حاضر سد طالقان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸ درصد تراز مثبت آبی داشته و میزان ذخایر آن ۱۶۸ میلیون متر مکعب  ‌است. همچنین میزان ذخایر کنونی آب سد کرج ۵۴ میلیون متر مکعب است که پارسال ۳۵ میلیون متر مکعب بود؛ آب شرب البرز افزون بر سدها، از ۷۰۰ حلقه چاه نیز تامین می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عوام ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    1 0
    با درود به مدیرعامل آب منطقه ای با درود به دلسوزان ایران زمین این نامه دردنامه ایست در این ایام زمستان بی بارش چرا در سال 1371 پس از حدود 30 سال ساخت سد کرج را لایروبی نکردید ؟؟؟؟ چرا در سال های قبل که هوا بهتر بود و بارش هم خوب بود به آینده آبی کشور نگاه نکردید ؟؟؟ سد کرج از مجهزترین سدهای کشور و در منطقه حساسی است چرا آن را رها کردید ؟ لایروبی سد از اهم کارها بود چرا تعلل کردید؟؟ یک کارشناس بی سوادی سال های پیش گفت سد کرج ارزش لایروبی ندارد و هزینه لایروبی آن بالاست، این چه استدلال غلط و دلیل ضد منافع ملیست ؟ شما بعنوان سازمانی مهم در باره ی آب نباید برای پر بودن سد کرج و دیگر سدها چشمتان به آسمان باشد. میدانید در حال حاضر سد کرج ، چندین متر لجن دارد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ این به نگهداری نیاز دارد. بترسید از آن روزی که در خیال خود سدها را به حال خود رها کنید و بگویید نیاز به لایروبی نیست چون هزینه زیاد دارد. نگویید هزینه دارد. گرچه حدود 30 سال از لایروبی سد گذشته و دیر شده اما باید به فکر بود. اگر سد کرج و دیگر سدها مانند لتیان را 20 سال پیش تمیز میکردید .