سخنگوی سپاه پاسداران گفت: چیزی که ما را به اینده این کشور و مردم امیدوار میکرد ضریب هوشی و تشخیص بالای مردم و تفکیک خائن از خادم است. تشییع جنازه‌ه‌ی بزرگ حاج قاسم در شهرهای مختلف برای کسانی که زبان رسانه را میفهمند پیام بزرگی داشت.

تشییع پیکر باشکوه حاج قاسم یک پیام رسانه‌ای بود

به گزارش قدس خراسان، صبح روز چهارشنبه ۱۳ دی ماه، همزمان با ولادت حضرت زهرا(س) و چهارمین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی، دومین نشست از سلسله نشست‌های انتقال تجارب در حوزه بین الملل با عنوان «رسانه و مقاومت» در مشهد برگزار شد.

شهردار مشهد مقدس در ابتدای این نشست بیان کرد: این روزها رسانه‌های غرب سعی دارند اخبار مقاومت را  بایکوت کنند اما قطعا این اتفاق نمی‌افتد؛ چراکه رسانه‌های مقاومت نیز فعال است. در حوزه مقاومت رسانه باید طوری فعال باشد که مثل جبهه مقاومت اثرگذار باشد و نیاز به کاری جهادگونه دارد تا روز به روز جبهه مقاومت قوی‌تر شود.

محمدرضا قلندرشریف گفت: ما یک جبهه مقاومت داخلی نیز در این ایام داریم، ایام انتخابات نزدیک است و این موضوع نیز امروزه جزو جبهه مقاومت محسوب می‌شود. رسانه در این موضوع باید روشنگری، تبیین و اگاه سازی کند. خط مقدم رسانه در حال حاضر انتخابات است و باید برای پرشور برگزار شدن آن تلاش کنیم.

شهادت حاج قاسم روح تازه‌ای به انقلاب اسلامی دمید

پس از آن سخنگو و مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز به عنوان یکی از مهمانان ویژه این نشست مطرح کرد: تصویر واقعی ما بسیار قدرتمندتر از تصویر مجازی ما و تصویر مجازی دشمن قدرتر از تصویر حقیقی آن است. همه همت و تلاش ترکیبی دشمن با ابزار رسانه در سه محور علیه ما خلاصه می‌شود. اول آنکه می‌خواهد به جامعه ما القا کند که شما از انقلاب اسلامی پشیمان هستید و انقلاب دستاوردی برای شما نداشته است. تلاش می‌کند بگوید شرایط شما بسیار بحرانی است، درحالی که همه جا شرایط عالی است و فقط شما مشکل دارید. در محور سوم نیز تلاش دارد بگوید هیچ امیدی به اینده نداشته باشید.

سردار رمضان شریف گفت: من اعتقاد دارم که اگر بخواهیم خبرنگاران ورزیده و اهل رسانه خوبی برای انقلاب باشیم، باید در این سه حوزه فعال باشیم و تلاش کنیم تا دشمن نتواند این موضوع را به صورت جدی در اذهان عمومی و جامعه تثبیت کند.

وی با تاکید بر اینکه از جمعیت حال حاضر کشور ما حدود ۵۰ میلیون نفر انقلاب و دفاع مقدس را ندیده‌اند گفت: دشمن از این خلاء استفاده می‌کند و تصویری غیرواقعی از انقلاب و نظام متبادر می‌کند. به برکت خون شهدا و اخلاص فرزندان این سرزمین دشمن تاکنون موفق نبوده و منکر این نیستیم که گام‌هایی هم برداشته اما نتوانسته به آن چه هدفش بوده دست پیدا کند.

سردار شریف با اشاره به مکتب و راه حاج قاسم گفت: من در دوران دفاع مقدس در محضر ایشان بودم و همواره فک می‌کردم چرا خدا عمر بیشتری به‌ حاج قاسم داد درحالی که او همرزم همت و باکری و زین‌الدین بود و عرصه‌های خطر برای همه آن‌ها برابر بود. به این پاسخ رسیدم که خداوند اراده کرده بود این جمعیت ۵۰ میلیونی که چهره سردارانی چون همت و باکری را ندیده بودند با یکی از آن‌ها اشنا شوند. جوان ما که دوران انقلاب و دفع مقدس را ندیده با یک چهره شاخص که مورد احترام دوست و دشمن است، آشنا می‌شود.

وی افزود: حاج قاسم به هر میزان که شناخته تر می‌شد تواضعش نیز بیشتر میشد. مکتب حاج قاسم پر از درس و عبرت است. در کشور ما وقتی یک نفر به شهرت میرسد همه منتظر کاندایدا شدن او در انتخابات هستند،  اما سردار سلیمانی یک ماه مانده به شهادت به من گفت که در یک مورد نیازی  به تماس و هماهنگی با من ندارید و به محض شنیدن باید تکذیبش کنید، و آن هم خبر کاندید شدن من در انتخابات است . حاج قاسم گفت که من به همین کاری که انجام میدهم افتخار میکنم و هرگز ذهنم را درگیر نمیکنم که عکس مرا چاپ کنند تا مردم به من رای بدهند. این است عظمت خداوند و عنایت خدا به یک انسان مومن و امروز می‌بینیم تمام کشور ما و منطقه پر از عکس و چهره اوست.

وی با اشاره به تلاش همه جانبه دشمن برای تخریب چهره شهید سلیمانی گفت: چیزی که ما را به اینده این کشور و مردم امیدوار میکرد ضریب هوشی و تشخیص بالای مردم و تفکیک خائن از خادم است. تشییع جنازه‌ه‌ی بزرگ حاج قاسم در شهرهای مختلف برای کسانی که زبان رسانه را میفهمند پیام بزرگی داشت. شهادت حاج قاسم یک بار دیگر تمام ارمان های انقلاب و اهداف امام(ره) را زنده کرد. شهادت حاج قاسم روح جدیدی در کالبد انقلاب دمید.

سخنگوی سپاه پاسداران گفت: درچهارمین سالگرد شهادت سردار ناظر بر رویارویی فلسطین و رژیم صهیونیستی هستیم. رژیم صهیونیستی عمری  تلاش کرد تا بگوید ما غیرقابل  شکستیم اما در طوفان الاقصی ضربه‌ای به آن ها وارد شد که حالا حالا ها باید به آن فکر کنند.

وی به عناصر برترساز انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: تا زمانی که این عناصر مدنظر ما باشد پبروزی از ان ماست. فرهنگ دینی مبتنی بر قران کریم و فرهنگ اهل بیت که اساس رفتار و اقدام ماست، داشتن رهبرانی حکیم، فقیه و اگاه و ملت ایران و توده مردم صرف نظر از قوم و مذهب بزرگترین داشته‌ ما هستند و تا زمانی که این عناصر رایج است ما هرگز شکست نمیخوریم و ناامید نمی‌شویم.

سردار شریف به موضوع انتخابات نیز اشاره کرد و گفت: باید همه دلخوری ها را کنار بگذاریم و به پاس خون شهیدان و سربلندی ملت ایران و پشتیبانی از رهبر، بر سر صندوق رای حاضر شویم و با مشارکت بالا یکبار دیگر تیغ دشمنان را کند کنیم. قطعا پیروز میدان کسانی هستند که به وظیفه شرعی خود عمل می‌کنند.

هرکسی نمی‌تواند خبرنگار جنگ شود

پس از آن یک خبرنگار حوزه مقاومت نیز در این نشست تخصصی مطرح کرد: در نبرد نابرابر رسانه‌ای در زمان جنگ سوریه، چاره ای جز دفاع نداشتیم. تیرماه سال ۹۱ دمشق در محاصره کامل بود و دشمن از چهارسو حمله می‌کرد و حلقه محاصره تنگ‌تر میشد و ما در وسط دمشق همچنان کار رسانه‌ای میکردیم. در دفتر مشغول رصد رسانه ها بودم که تلفن زنگ خورد و نفر دوم صداوسیما در آن دوران تماس گرفت و گفت از دمشق فرار کن، شهر سقوط کرده! گفتم من وسط دمشق هستم، کی می‌گوید دمشق سقوط کرده؟ گفت الجزیره و العربیه. این مثالی بود که شلیک رسانه را ببینید که تا کجا می‌رود.

حسن شمشادی گفت: الجزیره مدام اعلام میکرد که هفت منطقه دمشق سقوط کرده و از شاهدان عینی سخن می‌گفت. همان موقع ما دوربین بدست گرفتیم، ۵ منطقه را به تصویر کشیدیم که زندگی عادی مردم جریان داشت. پس از آن خط خبری الجزیره و العربیه تغییر یافت و از سقوط دمشق به اینجا رسید که دمشق در محاصره است.

وی درخصوص شرایط خاص خبرنگاری در جنگ و بحران گفت: شاید همه بتوانند خبرنگار شوند اما همه نمی‌توانند خبرنگار بحران شوند. و در بین خبرنگاران بحران هم همه نمی‌توانند خبرنگار جنگ شوند. برای خبرنگاری در بحران و جنگ، نیاز به اموزش‌هایی است و افراد انقدر الک بشوند که تنها شایسته‌های واقعی بمانند.

شمشادیان افزود: از جمله الزامات یک خبرنگار بحران و جنگ این است که امادگی جسمی و روحی داشته باشد. مطالعات منطقه‌ای سیاسی و نظامی داشته باشد. باید بتواند ساعت‌ها گرسنگی، تشنگی و پیاده روی در شرایط سخت را تحمل کند. باید بتواند در منطقه زیر گلوله سریع بدود. من خبرنگار بحران و جنگ اعزامی در سوریه داشتم که با اولین شلیک و انفجار چهارستون بدنش می‌لرزید. او شرایط خبرنگاری جنگ را نداشت. یک خبرنگار جنگ به لحاظ روحی باید امادگی دیدن اجساد را داشته باشد. باید بداند بعد از انفجار، شاید لازم باشد روی اجساد گام بردارد، بدون آنکه در ظاهر متاثر شود، باید بتواند فیلم و مصاحبه بگیرد و خودش را کنترل کند.

روایت اول در رسانه تعیین کننده است

یک مستندساز عرصه بین‌الملل نیز که دیگر مهمان این نشست بود مطرح کرد: روایت اول در موضوع رسانه تعیین کننده زمین بازی است. چرا در زمان جنگ سوریه کسی باور نمی‌کرد دمشق سقوط نکرده است، چون روایت اول را آن‌ها ارائه میدادند. اگر در غزه ۱۰۰شهید خبرنگار داریم و اب از اب تکان نمی‌خورد، اما ایران محکوم میشود به محدودیت خبرنگار و رسانه، به همین خاطر است.

سهیل کریمی گفت: در رسانه، نیروی ما جرات و شجاعت دارد و در دل حادثه می‌رود، اما پشت نیرو خالی می‌شود و از او حمایت نمی‌کنند. برای اینکه بتوانیم ابتکار عمل را در دست بگیریم، مایه اول آن جراتمندی است. اتش به اختیار بودن شرط اصلی است. باید روایت را در دست بگیریم.

وی تاکید کرد: در هر موضوعی باید پیوست رسانه داشته باشیم اما خود رسانه باید حتما پیوست لجستیک داشته باشد. باید دورنمای ما از فعالیت در رسانه این باشد که تکلیفی روی دوش ماست و باید به هدفی متعالی برسیم. رسانه ابزار است نه هدف و امیدوارم که همه ما با نگاهی متعالی جلو برویم و بتوانیم قله‌های فتح نشده را فتح کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.