عشق خداوند به سبک عشق زمینی‌ها نیست بلکه همه خیر را برای عاشق می‌خواهد. گاهی راه رسیدن به حقیقتی که معشوق برای عاشق می‌خواهد با آزمایش است. درحادثه کربلا چون عاشق عمق حادثه را می‌بیند که ظاهر آن بسیار تلخ اما باطن آن همچون معشوق شیرین است کاملاً به آن راضی است.

امام حسین (ع) با عشق به محبوب با بلا صبورانه برخورد کرد

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان در سخنانی با اشاره به اینکه محبت درست و نادرست موتور بسیار پرقدرتی است که انسان را به سوی محبوب خود به حرکت درمی‌آورد گفت: محب دنبال این است که به محبوب خود برسد به هر قیمت که باشد. در محبت مثبت که در ارتباط با محبوب و معشوق مثبت است، انسان همه داشته‌های خود را در طبق اخلاص قرار می‌دهد که به محبوب خود برسد.

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان اینکه شعیب عاشق پروردگار بود، عشق و معشوق هر دو مثبت بودند، عنوان کرد: معشوق مثبت نظر ویژه به عاشق مثبت دارد و در دنیا و آخرت بی دریغ حقایق ویژه ای را نصیب عاشق می‌کند.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه معشوقی چون پروردگار همه لذت‌های مادی حلال را برای عاشق خود فراهم می‌کند، اظهار کرد: عشق خداوند به سبک عشق زمینی‌ها نیست بلکه همه خیر را برای عاشق می‌خواهد. گاهی راه رسیدن به حقیقتی که معشوق برای عاشق می‌خواهد و انواع آزمایش مالی، آبرویی، بدنی، عملی و گاهی هم آزمایش جانی است. در حادثه کربلا چون عاشق عمق حادثه را می‌بیند که ظاهر آن بسیار تلخ اما باطن آن همچون معشوق شیرین است کاملاً به آن راضی است. امام حسین (ع) با کمال عشق به محبوب با بلاهای کربلا صبورانه برخورد کرد.

وی ادامه داد: هنگام شهادت امام حسین (ع) خداوند به ملک‌الموت فرمود تو جان او را نگیر خود من جان او را می‌گیرم، وقتی امام حسین (ع) به شهادت رسیدند و خداوند جان ایشان را گرفت به هفتاد هزار فرشته امر واجب کرد که بروید زمین حسین مرا زیارت کنید و برگردید، امام صادق (ع) می‌فرماید این هفتاد هزار نفر دیگر تا قیامت نوبتشان نمی‌شود که به زیارت امام حسین (ع) بروند چرا که هر شب هفتاد هزار نفر جدید از فرشتگان به زیارت امام حسین (ع) می‌روند.

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان اینکه معراج یعنی از زمین به عالم ملکوت رفتن، اظهار کرد: فرشتگان خیلی دوست داشتند مثل پیامبران به معراج بروند، خداوند فرمود که آنها از گودال قتلگاه امام حسین (ع) به معراج بروند، عشق مثبت در انسان سر از پا نمی‌شناسد که خود را به معشوق برساند. معشوق زمینی از دست رفتنی است. معشوق منفی ماندگار نیست، شعیب عاشق پروردگار بود آنقدر گریه کرد نابینا شد خداوند دوباره به او چشم داد. این امر چندین بار تکرار شد. در نهایت به خداوند فرمود من از فراق تو گریه می‌کنم.

وی بیان کرد: امام حسین پیمان خود را از ۷۲ نفر برداشتند که روز قیامت گرفتار نباشند یک نفر از آنها از امام حسین (ع) جدا نشدند این قدرت عشق است.

این کارشناس مذهبی در پایان خاطرنشان کرد: حضرت زهرا (س) می‌فرمایند من در دنیا سه معشوق دارم یکی نظر (یعنی نظر با عقل) به وجه پیامبر (ص)، که هر ارزشی در پیامبر (ص) وجود دارد به خود انتقال دهد. که حضرت زهرا (س) این کار را کردند. در شخصیت غیر مقام نبوت هم وزن پیامبر (ص) شدند. حضرت می‌فرمایند معشوق دوم من تلاوت قرآن است، تلاوت مرکب از فهمیدن و عمل کردن به قرآن است. معشوق سوم حضرت این است کخ آنچه در زندگی دارد در راه معشوق و پروردگار هزینه کند. آنچه در آن سه شب انفاق کردند از دسترنج حضرت زهرا (س) با ریسیدن پشم بود که به یتیم، اسیر و فقیر دادند. حضرت زهرا (س) در شب عروسی خود نیز لباسش را برای پروردگار خود انفاق کرد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.