دبیر کارگروه قرآنی و فرهنگی اعتاب مقدسه گفت: این نشست سه دستور جلسه دیگر هم داشت. حجت‌الاسلام‌ والمسلمین میریان، مدیر مرکز قرآن آستان قدس رضوی، گزارشی آماری از فازهای اجرا شده طرح ارائه کرد؛ طرحی که از ۱۶ تیرماه ۱۴۰۰ اجرای آن آغاز شده است. وی از مشارکت ۶۵ هزار و ۳۵۴ نفر در این طرح خبر داد.

مشارکت بیش از ۶۵ هزار نفر در «من قرآن را دوست دارم»

معتز آقایی، دبیر کارگروه قرآنی و فرهنگی اعتاب مقدسه در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا گفت: پنجاه‌ونهمین نشست این کارگروه این هفته به میزبانی سازمان دارالقرآن‌ الکریم و با حضور نمایندگانی از آستان قدس رضوی، آستانه مقدسه حضرت معصومه(س)، آستان مقدس احمد بن موسی(ع)، آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع)، سازمان اوقاف و امور خیریه و سازمان دارالقرآن‌ الکریم برگزار شد.

مدیرکل امور قرآنی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) ادامه داد: در این نشست، حسین خرازی، مدیرکل ارتباطات و تبلیغات آستان عبدالعظیم(ع) که مسئولیت پیگیری مصوبات هفت کارگروه اعتاب مقدسه را به عهده دارد، اخباری از برگزاری جلسات کمیته نمایندگان این کارگروه را به اطلاع اعضا رساند که از آن جمله تأکید بر موضوع جهاد تبیین است  که نشر و گسترش آن، مورد مطالبه مقام معظم رهبری است.

آقایی تصریح کرد: همچنین صحبت از تعامل با یکی از پیام‌رسان‌های داخلی است که در جلسات گذشته با حضور اعضای بعثه مقام معظم رهبری و حضور مدیرعامل یکی از این پیام‌رسان‌ها تفاهم‌هایی صورت گرفت تا از این ظرفیت برای اطلاع‌رسانی بیشتر طرح استفاده شود. به ویژه آن که محتوای طرح‌های کارگروه از جمله طرح «من قرآن را دوست دارم» در چهار فاز پیگیری می‌شود، و اینگونه به موقع از طریق این پیام‌رسان در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد.

دبیر کارگروه قرآنی و فرهنگی اعتاب مقدسه گفت: این نشست سه دستور جلسه دیگر هم داشت. حجت‌الاسلام‌ والمسلمین میریان، مدیر مرکز قرآن آستان قدس رضوی، گزارشی آماری از فازهای اجرا شده طرح ارائه کرد؛ طرحی که از ۱۶ تیرماه ۱۴۰۰ اجرای آن آغاز شده است و در چهار فاز آموزش روخوانی و روان‌خوانی، تجویدالصلاة، مفاهیم و تفسیر و آموزش حفظ قرآن در حال پیگیری است و مدیر مرکز قرآن آستان قدس از مشارکت ۶۵ هزار و ۳۵۴ نفر در این طرح خبر داد که از این تعداد، ۱۳ هزار و ۷۲ نفر موفق به دریافت گواهینامه قبولی و گذراندن هر یک از فازهای چهارگانه آن شدند.

مدیرکل امور قرآنی ستان حضرت عبدالعظیم(ع) تأکید کرد: از جمله نکات جالب توجه در مورد طرح «من قرآن را دوست دارم» علاقه‌مندی دیگر کشورهای اسلامی به مشارکت در این طرح است که بنا به گفته مدیر مرکز قرآن آستان قدس رضوی ۲۹ کشور اسلامی در قالب هزار و ۲۱۷ نفر در فازهای مختلف آن شرکت کردند که سهم کشور افغانستان از باقی کشورها بیشتر بوده است.

وی افزود: از دیگر مواردی که در این نشست مطرح شد، رونمایی از کتابت قرآن کریم از سوی ۲۹ تن از بانوان خوشنویس بود که موفق به نگارش قرآن به خط نسخ فارسی شدند و مقرر شد این نسخه، پنجشنبه هفته جاری در شبستان حضرت فاطمه زهرا(س) آستانه مقدسه حضرت معصومه(س)، رونمایی شود.

آقایی گفت: از دیگر مصوبات این نشست برگزاری جلسات جهاد تبیین در بقاع متبرکه کشور است که در تاریخ‌های ۱۳ دی، ۲۲ بهمن و یکی از روزهای اسفندماه سال جاری برگزار شود و از جمله دیگر اخبار مطرح شده در این نشست، برگزاری سومین دوره آموزش کتابت قرآن به نسخ فارسی بود که قرار است حرم مطهر احمد بن موسی(شاهچراغ) در شیراز میزبان آن باشد. ضمن آن که حرم شاهچراغ برگزاری جلسات بازخوانی تفسیرالمیزان علامه فقید طباطبایی و برگزاری محافل قرآنی ویژه بانوان و محافل حفظ قرآن کریم را برای اقشار گوناگون در دستور کار قرار داده است.

وی اظهار کرد: حفظ موضوعی قرآن از جمله دیگر تأکیدات مقام معظم رهبری به ویژه در جلسات قرآن معظم‌له در سال ۵۳ در مشهد مقدس بوده است و از آنجا که ماه رمضان امسال با ایام عید نوروز مقارن شده است و لذا برگزاری کلاس‌های ویژه حفظ موضوعی قرآن در مؤسسات به دلیل تعطیلی میسر نیست، لذا مقرر شد تا این کلاس‌ها در قالب محافل ترتیل‌خوانی قرآن، که معمولاً بقاع متبرکه میزبان آن هستند، برگزار شود.

آقایی در پایان گفت: زیرساخت‌های اجرای این دوره‌های حفظ موضوعی در حال آماده‌سازی است و این طرح «قرآن را زندگی کنیم» نام گرفته است. از آنجا که حفظ ترتیبی ممکن است برای خیلی از مردم میسر نباشد، در قالب این طرح در ایام ماه رمضان، حفظ ۳۰ آیه، که بیشتر به مسائل عقیدتی اشاره دارند، مورد نظر است.

وی در پایان گفت: شصتمین نشست کارگروه قرآنی و فرهنگی اعتاب مقدسه، ۱۴ بهمن به میزبانی آستانه مقدسه حضرت معصومه(س) برپا خواهد شد.

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.