رئیس کمیته آب مجلس شورای اسلامی گفت: آب یک مقوله بین رشته‌ای و بین سازمانی است و باید بپذیریم ریل گذاری در حوزه آب کشور غلط بوده و در حال اصلاح است. 

ریل‌گذاری حوزه آب غلط بوده است 

به گزارش قدس خراسان، امیر قلی جعفری بروجنی در بازدید از پروژه انتقال آب از هزار مسجد که صبح امروز صورت گرفت، در محل جایگذاری دستگاه حفاری خط انتقال آب هزار مسجد به تصفیه خانه شماره ۳ مشهد عنوان کرد: امروز آمده ایم تا از وضعیت خط لوله ای که  قراراست آب را از سه سد ساخته شده در هزار مسجد به مشهد انتقال دهد بازدید انجام دهیم تا بحرانی که کلان شهر مشهد و این قبله گاه ما را تهدید می کند را بررسی کنیم.

امیر قلی جعفری بروجنی  ادامه داد: به هر حال کمبود آب یک بحران مهم است و در این سفر که به درخواست ریاست مجلس شورای اسلامی انجام شده  قرار است از منابع آبی مرزی هزار مسجد  بازدید داشته باشیم و بعد از آن جلسه مشترکی  برای جمع بندی با ریاست مجلس شورای اسلامی برگزار کنیم.

 وی  تصریح کرد: یکی از فاکتورهای اصلی در آن جلسه مطرح می شود بحث اعتباری است و اگر این خط انتقال قرار است آب را از سدهای ساخته شده  و آماده بهره برداری به مشهد برساند به اعتبار نیاز دارد.

جعفری بروجنی به فرایند کل بازدید  اشاره کرد و گفت:در دهه گذشته  راه های تامین آب مشهد مورد غفلت قرار گرفته است و ما اول مسیر بازدید هستیم و قرار است کل مسیر انتقال هزار مسجد و سرخس و کارهای انجام شده و خط انتقال را ببینیم تا بتوانیم گزارش کاملی ارائه دهیم.

وی در پاسخ به خبرنگار قدس خراسان درباره بروزرسانی قوانین آب در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در برنامه هفتم توسعه که یک ماه قبل به شورای نگهبان ارسال شد هم برای حفاظت از منابع آب‌های زیر زمینی و هم برای آب های سطحی موارد خوبی آورده شده و خلأهای موجود تا ۹۸ درصد با هماهنگی دولت برطرف شده و امیدواریم مورد تصویب شورای نگهبان قرار بگیرد.

رئیس کمیته آب مجلس شورای اسلامی با اشاره به جزییات برنامه توسعه هفتم تصریح کرد: آب های مرزی و حفظ آن ها، چاه های غیرمجاز، چاه های مجاز با اضافه برداشت، آب بهای کشاورزی، وضعیت تامین آب صنعت و دیپلماسی آب از نکات مهم در برنامه توسعه هفتم است و تصمیمات خوبی در این زمینه اخذ شده است.

وی تأکید کرد: آب یک مقوله بین رشته ای و بین سازمانی است و مباحثی مانند امنیتی، اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی دارد و فراتر از وزارت نیرو است و باید ریل گذاری غلط در حوزه آب کشور مانند جانمایی غلط صنایع،  توسعه کشاورزی در محل های فاقد  ظرفیت و به طور کلی  الگوی توسعه غلط را بپذیریم که این ریل گذاری در حال اصلاح است.

نیاز مالی طرح انتقال آب از هزار مسجد به مشهد حدود ۶۰هزار میلیارد ریال است

معاون تلفیق و امور تنظیم‌گری شرکت مدیریت منابع آب ایران در جمع خبرنگاران  گفت:  انتقال آب از هزار مسجد به مشهد یکی از طرح‌هایی است که از دهه ۹۰ مطرح شده اما توجهی به آن نشد که در دو سال گذشته توجه خاصی به مسائل آب شرب مشهد و تامین آن برای افق‌های آتی ایجاد شده است.

علیرضا الماسوندی ادامه داد: در منطقه هزار مسجد آب مشترکی با ترکمنستان  وجود دارد  که بر اساس پروتکل‌ها پس از تامین نیاز خود منطقه در زمینه آب شرب و کشاورزی  مازاد سهم جمهوری اسلامی به تصفیه‌خانه شماره سه مشهد انتقال پیدا می کند.

معاون تلفیق و امور تنظیم‌گری شرکت مدیریت منابع آب ایران در تشریح خط انتقال آب هزار مسجد گفت: این خط انتقال حدود ۲۰۰ کیلومتر بوده و چهار ایستگاه پمپاژ در مسیر دارد. این پروژه یکی از پروژه‌های بسیار مهم مشهد است و از نظر منابع مالی نیازمند توجه خاص است.

الماسوندی ادامه داد: خوشبختانه این طرح جزء مصوبات دولت قرار گرفته و ماده ۲۳ آن اخذ شده است. مسائل زیست‌محیطی، اجتماعی و پدافند غیرعامل این طرح تایید شده و آبی مطمئن و سطحی است.

وی عنوان کرد: نیاز مالی طرح انتقال آب از هزار مسجد به مشهد حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار میلیارد ریال بوده و در صورت تامین این منابع این طرح دو ساله به اتمام می رسد و امیدواریم بتوانیم بخشی از نیازهای مالی موجود و آتی را توسط این طرح تامین کنیم.

الماسوندی  بیان کرد: اقدامات فعلی باید حدود ده سال گذشته انجام می‌شد اما دولت سیزدهم تمام تلاش و منابع خود را پای کار گذاشته تا عقب‌افتادگی‌هایی که بعضا مربوط به دو دهه گذشته است، جبران کند و در مرحله اول اجرای طرح انتقال آب از هزار مسجد به مشهد، حجم آب ورودی به مشهد ۳۰ میلیون متر مکعب برای مصرف شرب خواهد بود.

تهاتر نفت برای طرح های انتقال آب به مشهد

در ادامه این بازدید رئیس حوضه آبریز فلات مرکزی و حوضه‌های شرقی کشور درباره  تهاتر نفت برای تامین اعتبار طرح های انتقال آب به مشهد عنوان کرد: در سال گذشته تهاتر نفت برای طرح‌هایی که قرارگاه خاتم الانبیاء پیمانکار آن‌ها بود وجود داشت اما این موضوع در سال جاری در قانون بودجه پیش‌بینی نشده است اما ممکن است در سال آینده دوباره بحث تهاتر نفت مطرح شود و بخشی از ظرفیت های اعتباری طرح های انتقال آب از محل تهاتر نفت تامین شود.

علی پور احمد به اولویت های اصلی وزارت نیرو  اشاره کرد و گفت: یکی از اولویت‌های اصلی وزارت نیرو تامین آب شرب مشهد است و یکی از طرح‌های اضطراری و اولویت‌دار این شهر طرح انتقال آب از هزار مسجد به مشهد است.

وی افزود:  طرح‌های دیگری از جمله حفر چاه در اطراف مشهد و تامین آب شرب با تهاتر پساب از محل آب کشاورزی  از دیگر طرح‌های با اهمیت است که طی سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

رئیس حوضه آبریز فلات مرکزی و حوضه‌های شرقی کشور ادامه داد: سد شوریجه یکی دیگر از طرح‌های اولویت‌دار است که کل اعتبار آن از محل صندوق توسعه ملی  و با اذن مقام معظم رهبری تامین شده است. به این طرح حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان اختصاص داده شده و طبق برنامه خردادماه سال آینده این سد آبگیری  خواهد شد که  با اجرای این طرح حدود ۲۰ میلیون متر مکعب آب شرب برای مشهد تامین می شود.

پوراحمد تصریح کرد: مذاکره با ترکمنستان جهت استفاده نکردن از آب سد دوستی و ذخیره آن برای زمان پیک تابستان سال آینده از اقدامات دیگر و در حال انجام است و تمام پتانسیل‌های وزارت نیرو و سایر دستگاه‌های مرتبط به کار گرفته شده تا مانند تابستان سال جاری که قطعی آب نداشتیم، در سال آینده نیز قطعی آب نداشته باشیم.

صدور مجوز ماده ۲۳پس از ۱۳ ماه!

سرپرست آب منطقه‌ای خراسان رضوی پروژه هزار مسجد در گفتگو با خبرنگار ما گفت: یکی از طرح های میان مدت انتقال و تامین آب مشهد انتقال آب از هزار مسجد است و بخشی از طریق سرمایه گذار بخش خصوصی انجام می شود و پیمانکار اجرای تونل انتقال آب قرارگاه خاتم الانبیاء است.

محمدعلی نعمت نژاد به چالش های اصلی پروژه انتقال آب هزار مسجد به مشهد اشاره و عنوان کرد: تامین منابع مالی از چالش های اصلی این پروژه است که از طریق بخش خصوصی و وزارت نیرو در حال حال این مشکل هستیم و علت اصلی تاخیر در اجرای پروژه انتقال آب هزار مسجد به مشهد اخذ مجوزات لازم به ویژه ماده ۲۳ بود که امسال بعد از ١٣ماه  و پس از  تکمیل پاسخ های مد نظر در طرح به تایید سازمان برنامه و بودجه رسید و به آب منطقه ای  ابلاغ شد.

وی ادامه داد: اگر منابع مالی به موقع تامین شود طی دوسال آینده شاهد انتقال آب به مشهد خواهیم بود. درماده ۲۳ قید شده ۱۰ درصد تامین مالی انتقال آب هزار مسجد دولتی است و ۹۰ درصد آن باید با استفاده از منابع داخلی وزارت نیرو تامین ‌شود و یکی از گلایه های ما با توجه به ضرورت نیاز آب مشهد صدور مجوز ماده ۲۳ پس از ۱۳ماه است.

سرپرست آب منطقه‌ای خراسان رضوی با تشریح جزییات مالی انتقال آب از هزار مسجد تصریح کرد: قرار داد بخش تونل ۱۳۲۰ میلیارد تومان است که توسط قرارگاه خاتم الانبیاء انجام می شود و یک پروژه خط انتقال از خروجی پرتال تونل تا تصفیه خانه شماره ۳ ازمحل قرارداد  سرمایه گذاری پساب به صورت مشترک با شرکت آب و فاضلاب مشهد با سرمایه گذار  بخش خصوصی تامین می شود و اعتبار دولتی در این بخش نداریم و مابقی تامین مالی پروژه را باید تامین کنیم و باید گفت ۶۵درصد کل پروژه شامل ساخت سدها انجام شده و برای بقیه این پروژه نیاز به ۶۰هزار میلیارد ریال بودجه مالی است.

خبرنگار: طاهره فجرداودلی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.