به گزارش قدس آنلاین، این روزها خبرهایی در خصوص صنعت خودرو منتشر شد که نشان از شکلگیری شرایط حمایتی بنیادی شاخص این صنعت داشت. همین امر سبب شد تا برخی سهامداران حقیقی در جریان معاملات اخیر بازار سرمایه، با خروج از سهمهای پالایشی، وارد سهمهای خودرویی شوند.
بازار سهام معاملات امروز را نیز احتمالاً با اقبال کدهای حقیقی به نمادهای خودرویی آغاز خواهد کرد که میتواند تا انتهای معاملات تداوم داشته باشد.
آن طور که توکلی کاشی، کارشناس ارشد بازار سرمایه میگوید در ۱۰ سال گذشته شاهد اخبار اینچنینی که منجر به رشد سهام خودروییها در بازار سرمایه شده است، بودهایم اما با اطمینان نمیتوان نسبت به تداوم این موضوع و این اخبار صحبت کرد. به گفته وی، شرکتهای خودروسازی با سود پیشنهادی وزارت صمت میتوانند محصولات خود را به فروش برسانند و به طور طبیعی موجب سودآوری سهام شرکتهای خود شده و در چند سال میتوانند زیان انباشه سالهای گذشته خود را پوشش دهند و این رشد قیمتها در بازار سرمایه موضوع غیرقابل باور نبوده و کاملا منطقی است .
تغییر رویکرد صمت از تولید به خودروسازی مونتاژی
سید امیرحسین حسینی، کارشناس خودرو در گفتوگو با خبرنگار قدس میگوید: با شروع وزارت آقای علیآبادی رویکرد وزارت صمت از افزایش تولید به افزایش کمیت واردات و رونق خودروسازی مونتاژی تغییر پیدا کرد.
وی تأکید میکند: این تغییر رویکرد وزارت صمت خودش را در آمارهای روز خودرو نشان میدهد، یعنی برخلاف عملکرد پنج ماهه اردیبهشت تا شهریور۱۴۰۲ که تورم خرید وسایل نقلیه منفی بوده و رو به ارزانی میرفته و بهشدت ثبات و کاهش قیمت را پیش رو داشتیم، از مهرماه سیگنالهای افزایش قیمت به بازار تزریق میشود.
سقوط منفی ۸درصد تولید خودرو در آذرماه
کارشناس خودرو ادامه میدهد: سه ماه متوالی از مهر و آبان و آذر تورم ماهانه خرید وسایل نقلیه مثبت و همزمان وضعیت تولید خودرو هم با افت جدی مواجه میشود به طوری که در آبان۱۴۰۲ نسبت به آبان۱۴۰۱ منفی ۴درصد و در آذرماه منفی ۸درصد رشد تولید خودرو داشتیم که متأسفانه شاهد سقوط جدی تولید هستیم. در تولید وسایل حملونقل عمومی شاهد عددی مثل منفی ۷۷درصد هستیم یعنی کمتر از ۲۰ تا ۳۰ عدد اتوبوس در کشور تولید شده است در حالی که ما در اوج نیاز به خودروهای حملونقل عمومی هستیم.
توقف تولید ۱۰ خودرو اصلی سبد خودرویی مردم
حسینی تصریح میکند: در این بازه زمانی چندماهه تولید ۱۰ خودرو اصلی سبد خودرویی مردم یعنی کوییک، تیبا، ساینا، سمند، پژو۲۰۶ و غیره متوقف میشود و حدود ۸۰ هزار خودرو کمتر نسبت به مدت مشابه از این جنس خودروهای ارزانقیمت زیر ۳۰۰ میلیون تومان تولید میشود. از طرفی حدود ۱۰۰ هزار عدد به تولید خودرو مونتاژی بخش خصوصی اضافه میشود و یک فروش ۸۶درصدی را نسبت به سال گذشته دارد.
این وضعیت در تولید چه ماجرایی را رقم میزند؟ تقریباً ۷۰درصد متقاضیان خودرو با این سیاست از بازار حذف میشوند. در عین حال خودروهای وارداتی و مونتاژی با نرم قیمتی بیش از یک میلیارد تومان هستند که فقط متناسب با قدرت خرید یک تا ۵درصد مردم در کشور ماست.
این کارشناس خودرو میافزاید: از طرف دیگر خیلی مهم و حیاتی است رشد شاخص خودرو و قطعات ما در بورس منفی ۲۸درصد شده و به شدت افت کرده است یعنی ما تولید خودروهای با عمق داخلیسازی بیش از ۹۰درصد را با خودروهای عمق داخلیسازی زیر ۳۰درصد جایگزین کردیم.
وی ادامه میدهد: در حالی که تولید کشور را راکد کرده و خواباندهایم، بازار خودرو این سیگنالها را دریافت کرده و ملتهب شده است. برخی با اهداف خاص اخبار را منتشر میکنند تا از این آب گلآلود ماهی خویش را بگیرند و خودروها را به قیمت ۵درصد زیر بازار بفروشند. در کنار افت تولید و سیگنالهای دریافت شده، دوباره یک شوک تورمی جدی به بازار خودرو منتقل میشود و خودرو را گران میکند.
بدترین نوع فروش خودرو؛ ۵درصد حاشیه بازار
کارشناس خودرو تأکید میکند: این نوع فروش خودرو به قیمت ۵درصد حاشیه بازار بدترین شکل فروش و از سازوکار بورس کالا هم بسیار مضرتر است. از آنجایی که خودروساز در کشور ما انحصارگر است این موجب میشود خودروساز بتواند به راحتی بازار را تنظیم کند و با تنظیمگری قیمت را رو به جلو ببرد که باید بیتردید متوقف شود.
به گفته وی، فروش به قیمت حاشیه بازار برای وقتی است که عرضه شما بیش از تقاضا بوده و بازار تنظیم شده باشد و هیجانهای وارده نیز تخلیه شده باشد وگرنه به سفتهبازی و دلالی دامن میزند و نتیجه دیگری ندارد.
حسینی خاطرنشان کرد: هدفگذاری وزارت صمت باید در سال جدید تولید خودرو باشد. این هدفگذاری در سال ۱۴۰۲ حدود ۲میلیون و۱۰۰هزار خودرو بوده است که اکنون پس از گذشت ۹ ماه از سال حتی به یک میلیون خودرو هم نرسیدهایم. یعنی ۶۰درصد از برنامه عقب هستیم و اگر خوشبینانه خودروسازان با سقف ظرفیتشان تولید کنند درنهایت به یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودرو خواهیم رسید. اینها موجب میشود ما آسیب جدی از این وضعیت ببینیم.
جبران زیان انباشته و سود خودروسازان با فروش به قیمت بازار
محمدرضا فلفلانی، کارشناس بازار سرمایه در گفتوگو با قدس میگوید: فروش درمجموع ۱۲۰هزار خودرو ۵درصد زیر قیمت بازار آزاد موجب شد در دو روز اخیر اقبال سهامداران بازار سرمایه کشور به سهام این دو شرکت بیشتر شود. اتفاقهایی که پس از این خبر افتاد در وهله نخست این بود که اقبال سهامداران به سهام این دو شرکت افزایش پیدا کرد. در وهله دوم این بود که در بازار خودرو (بازار فیزیکی) دلالان یک تنشی را ایجاد کردند و هنوز معلوم نیست بازار به کدام سمت قرار است حرکت کند که این کاملاً مبتنی بر تأیید یا تکذیب این شایعه خواهد بود.
وی افزود: اما از طرف دیگر آن چیزی که به لحاظ بنیادی در این دو شرکت مدنظر است اینکه هر دو این شرکتها یعنی ایرانخودرو و سایپا در سالهای اخیر زیان انباشته زیادی دارند که نزدیک شدن قیمت فروش به قیمت بازار منجر به این خواهد شد یک تعادلی به مرور در صورتهای مالی اینها ایجاد شود.از طرف دیگر این زیان انباشته دو خودروساز بزرگ موجب شده تعداد زیادی از قطعهسازان هم در یک فضای نامطلوب قرار بگیرند. نقدینگی قطعهسازان این روزها به شکل چشمگیری کاهش پیدا کرده و مطالباتشان از این دو خودروساز بزرگ افزایش یافته است. بنابراین این نوع فروش، یعنی فروش خودرو توسط این دو خودروساز با قیمت نزدیک به قیمت حاشیه بازار سبب میشود برخی از این مشکلاتی که عرض کردم برای خودروسازان مرتفع شود.
نظر شما