قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با تقدیر از تلاش‌های صورت گرفته و تشکیل کارگروه امام رضا(ع) در وزارت امور خارجه گفت: باید با هم‌افزایی همه متولیان، از ظرفیت‌های این کارگروه برای تقویت دیپلماسی زیارت استفاده کرد.

ضرورت تقویت دیپلماسی زیارت با استفاده از ظرفیت‌های کارگروه امام رضا(ع) در وزارت خارجه

به گزارش قدس آنلاین، با تشکیل کارگروه امام رضا(ع) در وزارت امور خارجه، تلاش‌ها برای تسهیل تشرف زائران غیرایرانی به مشهد مقدس نظام‌مند شده و جلسات مشترک مربوط به آن در حال برگزاری است.
در همین راستا صبح امروز اولین جلسه این کارگروه با حضور مسئولان وزارت امور خارجه، آستان قدس رضوی و استانداری خراسام رضوی برگزار شد.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در این جلسه‌ اظهار کرد: سالانه زائران مسلمان و حتی غیرمسلمان از اقصی نقاط دنیا به این بارگاه منور مشرف می‌شوند که برای میزبانی از آنها، رواق‌های اختصاصی و برنامه‌هایی به زبان های عربی، اردو و ... پیش‌بینی شده است.

مصطفی فیضی افزود: با وجود اینکه سالانه چند میلیون زائر غیرایرانی به حرم مطهر رضوی مشرف می‌شوند اما جمعیتی که می‌تواند مخاطب ما باشد بسیار بیش از این تعداد است و باید برای این موضوع برنامه داشت.

فیضی تصریح کرد: به دنبال تشکیل کارگروه امام رضا(ع) در وزارت خارجه و جلسه مشترک تولیت معزز آستان قدس رضوی و وزیر محترم امور خارجه اقداماتی از سوی این وزارتخانه انجام شده است که نشانگر آن است که وارد عمل شده‌اند و منتظر مقدمات اداری نیستند و این مهم تکلیف من و همکارانم را نیز سنگین‌تر کرده است.

وی افزود: مخاطبان غیرایرانی ما بیشتر شیعیان افغانستان، پاکستان، آذربایجان و کشورهای عرب زبان هستند.

نیازمند احصاء دقیق مشکلات زائران خارجی هستیم
فیضی با اشاره به اهمیت احصاء دقیق مشکلات زائران خارجی تصریح کرد: پیشنهاد بنده این است با حضور وزیر محترم امور خارجه کشورمان، سرکنسول‌های کشورهای هدف، نشستی در حرم مطهر رضوی برگزار شود تا به طور مستقیم سوالات و مشکلات آنها احصا و برای رفع آن چاره‌اندیشی شود. قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی ضمن اعلام آمادگی در برگزاری جلسات آتی این کارگروه گفت: باید تحولی در حوزه زیارت ایجاد کنیم و این کار نیاز به هم‌افزایی مسئولان استانی و ملی دارد.

تلاش برای تقویت حکمرانی ایران در دیپلماسی زیارت
معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه نیز ضمن ابراز خرسندی از شکل‌گیری این کارگروه نقش وزارت خارجه برای استفاده بهینه کشور از ظرفیت‌های مشهد مقدس و حرم مطهر رضوی، گفت: این کارگروه با هدف ارتقا حکمرانی جمهوری در عرصه دیپلماسی زیارت با بهره‌گیری از حرم مطهر رضوی تشکیل شده است و در واقع اعتقاد ما این است بارگاه منور رضوی می‌تواند بسیاری از گره‌ها و مشکلات ما در حوزه سیاست خارجی را حل کند.
علیرضا بیگدلی افزود: با توجه به اهمیت و جایگاه کارگروه امام رضا(ع) در وزارت امور خارجه، پنج نفر از مدیران وزارتخانه از جمله مدیر کل کنسولی و مسئول امور ایرانیان خارج از کشور، جزو اعضا کارگروه زیارت هستند و می‌توانیم با شبکه‌سازی هوشمندانه سُفرا و دیپلمات‌ها به تمامی اهداف تعریف شده برای کارگروه امام رضا(ع) دست یابیم.
وی با تشریح اهداف و ماموریت‌های این کارگروه تصریح کرد: ارتقاء ظرفیت‌های وزارت خارجه در نشر معارف رضوی، تسهیل و ارزان کردن سفر زائران خارجی به مشهد، کمک به تقویت فعالیت‌های بین‌المللی آستان قدس رضوی، پیگیری امور محوله در شورای عالی زیارت، تشکیل کمیسیون زائران خارجی، تقویت دیپلماسی زیارت با تکیه بر حرم مطهر رضوی، ایجاد پیوند رسمی دولت‌ها و کشورها با حرم مطهر و همچنین جلب مشارکت جهانیان در برای فعالیتهای جاری از جمله ماموریت‌هایی است باید برای تحقق آن تلاش کرد.

سند عملیاتی زیارت تدوین شود
معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استاندار خراسان رضوی نیز در این جلسه پیشنهاداتی مطرح کرد و گفت: سند عملیاتی زیارت باید به سرعت تدوین شود و هر آنچه که در حوزه امام رضا(ع)، زیارت و عرصه دیپلماسی است تصویب و پیگیری شود و کارگروه زیارت مسئولیت راهبری آن را بر عهده گیرد. حجت‌الاسلام و المسلمین حجت گنابادی‌نژاد، همچنین بر اهمیت محوریت داشتن موضوع زائر و زیارت، تاکید کرد خواستار تقویت این نگاه شد.

امید به پیگیری و اجرایی شدن طرح‌ها
معاون امور بین‌الملل آستان قدس رضوی نیز در حاشیه این جلسه اظهار کرد: این کارگروه اهتمام ویژه‌ای نسبت به پیگیری مسائل مربوط به تسهیل سفر زائران خارجی از مبدا تا مقصد و از مقصد تا مبدا دارد و امیدواریم با هم‌افزایی هر چه بیشتر همه دستگاه‌ها و با توجه به نقشی که هر یک از آنها بر عهده دارند، بهترین و شایسته‌ترین خدمات برای زائران و مهمانان علی بن موسی الرضا(ع) ارائه شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی فقیه اسفندیاری با اشاره به طرحهای پیشنهاد شده در این جلسه افزود: امیدواریم در جلسات آتی این کارگروه، طرح‌ها و پیشنهادات مطرح شده به صورت عملیاتی دنبال شود تا بتوانیم اهداف مهمی که مد نظر است را محقق کرده و شرایط را برای افزایش تشرف زائران خارجی تسهیل کنیم.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.