سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه تاریخ گواهی داده که رقص بر روی خونهای ریخته شده بی‌گناه از جمله دختر کاپشن صورتی با گوشواره‌های قلبی ثمره‌ای جز رسوایی دست جنایت کاران و عیان سازی دست حق طلبان نخواهد داشت، تأکید کرد: به مردم اطمینان می‌دهیم مسببین این حادثه به اشد مجازات برسند.

رقصندگان بر خون شهدای کرمان به اشد مجازات خواهند رسید/ بررسی راهکارهای شکایت جمعی کشورهای اسلامی از آمریکا

قدس آنلاین: مسعود ستایشی در نشیت خبری امروز خود با بیان اینکه رژیم صهیونیستی که خود پدر ترور و چرخه سلب امنیت در منطقه است با راه‌اندازی گروهک های تروریستی آموزش دیده گمان می‌کند با تجهیز حصار امنیتی پیرامون خود می‌تواند تنفسی مدید داشته باشد اما طوفان الاقصی نشان داد اضمحلال این رژیم تسریع شده است زیرا این عهد الهی است که خون‌های به ناحق ریخته شده بی پاسخ نمی‌ماند و خود خدا منتقم آن است. عوامل جنایت کرمان هم به زودی عقوبت آنرا خواهند کشید.

وی خاطرنشان کرد: تاریخ هم گواهی داده که رقص بر روی خونهای ریخته شده بی‌گناه از جمله دختر کاپشن صورتی با گوشواره‌های قلبی ثمره‌ای جز رسوایی دست جنایت کاران و عیان سازی دست حق طلبان نخواهد داشت.

سخنگوی دستگاه قضا با تسلیت مجدد حمله عوامل داعشی وابسته به رژیم صهیونیستی، گفت: اعلام می‌کنم که دستگاه عدلیه با دستور ویژه به سرانجام  رساندن پرونده حادثه کرمان را دنبال می‌کند و ضابطین در حال تحقیقات تکمیلی هستند و عوامل متعددی از این جنایت بازداشت یا در مرحله شناسایی قرار گرفته‌اند.

وی با قدردانی از تلاشها و زحمات سربازان گمنام امام زمان در تامر حقیق، شناسایی و برخورد با عوامل پشت صحنه این جنایت که با تلاش خود نقاط تاریکی از این حادثه را روشن کرده اند، تأکید کرد:  این اطمینان را به مردم می‌دهیم که با اشد مجازات با مسببین این حادثه برخورد قانونی و عبرت آمیز صورت خواهد گرفت.

ستایشی همچنین با قدردانی و تقدیر از عملیات موشکی سپاه علیه مقر تروریست ها و حامیانشان در کردستان عراق، تصریح کرد: علاوه بر ابعاد سیاسی و امنیتی این عملیات بزرگ موشکی، تاثیرات آنرا در حوزه اقتدار ملی خواهیم دید.

وی  با ابراز تأسف و تأثر از حملات آمریکا و انگلیس علیه مردم یمن، مبارزان یمنی و دولت نجات ملی را قهرمانان مبارزه با رژیم صهیونیستی عنوان کرد که در حال دیکته کردن موازنه مقاومت و قدرت میدان مقاومت به اسرائیل و آمریکا هستند و گفت: در حال دیکته قدرت میدانی و موازنه مقاومت به اسرائیل و آمریکا هستیم. واقعیت میدان آن است که دولت غاصب صهیونیستی هیچ جایی در آینده سیاسی منطقه ندارد.

تلاش برای شکایت جمعی کشورهای اسلامی از آمریکا بخاطر نسل کشی

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین دریاره امکان حقوق شکایت از دولت آمریکا به دیوان بین المللی دادگستری به دلیل مشارکت در جنایات جنگی و نسل کشی در غزه، با اشاره به برخی موانع حقوقی و قانونی به دلیل تحفظ آمریکا در پیوستن به کنوانسیون منع و مقابله با نسل‌کشی و منوط بودن طرح دعوا علیه این کشور به رضایت طرفین دعوا، اظهار داشت: با این حال معاونت امور بین‌الملل قوه که دبیری ستاد حقوق بشر را بر عهده دارد با حداکثر توان در حال بررسی راهکارهای حقوقی و قانونی برای هم افزایی با کشورهای اسلامی در این زمینه اس ت و اهتمام ویژه‌ای دارند تا در اجماعی همه جانبه از طریق قانونی موارد نقض حقوق بشر را که توسط دولت تروریستی آمریکا در غزه رخ داده در محاکم بین الملی به جد پیگیری کنند و به سرانجام برسانند. 

ستایشی افوزد: پیگیری این موضوع از مسیر ظرفیت و صلاحیت  دیوان بین‌المللی کیفری(ICG) هم در حال بررسی است.

پرونده شهید علی وردی در مرحله انشای رأی

وی درباره آخرین وضعیت پرونده شهید آرمان علی‌وردی هم با بیان اینکه جلسات رسیدگی و دادگاه این پرونده به پایان رسیده، گفت: قضات محترم در شعبه ۱۳ کیفری یک در حال انشای رای و اتخاذ تصمیم نهایی هستند.

سخنگوی دستگاه قضا افزود: اتهام متهمین محاربه، مشارکت در قتل و اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی است.

پیش نویس اصلاح قانون جرایم رایانه ای روی میز رئیس قوه 

وی درباره اقدامات دستگاه قضا در زمینه حفاظت از اطلاعات مهم رمدم پس ا ماجرا هک شدن دیتای اسنپ فود و اینکه  آیا قوانین موجود در این زمینه کافی هستند یا اینکه نیاز به تصویب قوانین جدید وجود دارد؟ گفت: حفاظت از اطلاعات خصوصی و سامانه دولتی و خدمات عمومی حایزاهمیت است و باید توجه ویژه ای داشت زیرا از مصادیق حقوق عمومی است. دستگاه قضایی تقویت نظارت قضایی را انجام داده و این امر از طریق دادستانی کل کشور و سازمان بازرسی نسبت به حسن اجرای قوانین کشوری و مقررات جاری و رعایت دقیق امنیت سایبری و مسایل مرتبط با این‌موضوع در دستگاه های اجرایی در فضایی مجازی،پیگیری می شود.

وی افزود: علاوه بر افزایش این نظارت ها در برخی کاستی ها و خلاهای قانونی را داریم که بابد بشناسیم و احصا کنیم و کارهای خوبی در این زمینه شده است.

ستایشی گفت: خبر خوبی را بدهم که مربوط به امروز است و پیش نویس اصلاح قانون جرایم رایانه ای در حفاظت از داده ها و سامانه های حیاتی و حساس و مهم تهیه شده است و این پیش نویس امروز تقدیم ریاست قوه قضاییه شد و پس از تصویب ایشان سیر مراحل تصویب را طی می‌کند.

وی افزود: یکی از ویژگی های خاص این لایحه این است با حمایت از داده ها بصورت ویژه به آن پرداختیم و ان شالله بعد از تصویب خواهید دید که چه اثرات خوبی در حوزه فناوری اطلاعات دارد.

این مقام قضائی در خصوص آخرین وضعیت پرونده حسین فریدون خاطرنشان کرد: این فرد در حال تحمل کیفر حبس است و پرونده مفتوح کیفری ندارد.

تشدید مجازات روزگیری و سرقت موبایل

ستایشی رابطه با مطالبه عمومی برای تشدید مجازات زورگیران خیابانی و سارقین در پی افزایش این جرایم خشن، گفت: همانگونه که رئیس  قوه قضاییه نیز چندین بار تذکر داده‌، درست است که قوانین ما نسبت به میزان مال مسروقه رتبه‌بندی شده است و برخی از انواع سرقت‌ها در زمره کاهش مجازات قرار گرفته‌اند اما م الوصف هر گونه ارتکاب این جرائم منجر به خدشه به امنیت روانی مردم و از بین رفتن حس اعتماد و امنیت و آسایش آنان می‌شود که این حس قابل رقم گذاری و تعیین سطح نیست.

وی افزود: به عبارت دیگر ممکن است که حجم سرقت رقم بالایی را شامل نشود اما آثار تبعی آن به مراتب بیش از یک سرقت خرد اذهان عمومی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و لذا قوه قضاییه مکلف به رسیدگی جدی در مورد جرائم خشن و زورگیری است.

سخنگو قوه قضاییه خاطرنشان کرد: تشدید مجازات زورگیران خیابانی و سارقین موبایل از طریق ستاد کل کنترل مجرمین حرفه‌ای زیر نظر معاونت پیگیری حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور در دست بررسی است

وی درباره آخرین وضعیت پرونده مدیران سابق بورس گفت: پرونده‌ای در خصوص  ۶ نفر از مدیران وقت در بورس   در شعبه ۶ بازپرسی مجتمع ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی تشکیل شده و اتهاماتشان تفهیم‌ شده و در خصوص نامبردگان قرار قانونی صادر و پرونده متضمن کیفرخواست به دادگاه کیفری ۲ مجتمع ویژه رسیدگی  به جرایم اقتصادی ارسال شده است  و ۳ جلسه دادرسی در رابطه با پرونده تشکیل شده و جلسه بعدی ۲۴ بهمن سال جاری است.

ستایشی افزود: این پرونده یک قسمت دیگر دارد که مفتوح و مربوط به کارگزاران بورس است و  در شعبه بازپرسی مطرح است و با سرعت مورد رسیدگی قرار می گیرد تا سریعا به  سمع و نظر مردم برسد.

وی در پاسخ به این پرسش که در مورد برخی مجازات‌های خاص این سوال مطرح می‌شد که آیا امکان تعیین مجازات جایگزین وجود ندارد که هم جنبه انسانی در ان رعایت شود و هم جنبه دینی آن مخدوش نشود، به طور مثال برای مجازات شلاق و قطع انگشت این سوال وجود دارد؟ گفت: مجازت قطع انگشت، تنها در سرقت‌هایی اعمال می‌شود که دارای شرایط بسیار خاصی است. باید تمام شرایط موضوع ماده ۲۶۸ قانون مجازات اسلامی را داشته باشد که ۱۴ شرط نیز دارد که این شروط باید محقق شوند. اینگونه نیست که درباره سرقت‌های خرد، موضوع قطع انگشتان اعمال شود.

سخنگوی دستگاه قضا با طرح این سوال که آیا جرایمی داریم که مستوجب مجازات سنگین و سخت است؟، گفت: بله، اگر نگاهی به قانون مبارزه با اخلالگران نظام اقتصادی کشور و یا تشدید مجازات مرتکبان اختلاس، ارتشا و کلاهبرداری داشته باشیم به این نقطه می‌رسیم که قانونگذار برای کسانی که مرتکب اخلالگری اقتصادی در سطح کلان می‌شود مجازات‌های سنگینی را در نظر گرفته است. البته باید توجه کنیم، مجازات‌ها باید متناسب با جرم مرتکبه باشند.

تفهیم تهام یک متهم پرونده شرکت تامین رضوی

سخنگوی عدلیه درباره آخرین وضعیت پرونده مدیرعامل شرکت مدیریت زنجیره تامین رضوی هم با بیان اینکه  این پرونده در ناحیه ۳۲ دادسرای عمومی و انقلاب تهران در حال رسیدگی است. به دلیل وجود پرونده دیگری در ناحیه ۲۸ دادسرای عمومی و انقلاب تهران، قرار رسیدگی توامان برای دو پرونده صادر شده و این پرونده به شعبه به ناحیه ۲۸ ارسال می‌شود و در مرحله رسیدگی مقدماتی است.

ستایشی تاکید کرد: این پرونده متهمان متعددی دارد که مطابق قانون احضار شدند. شاکی پرونده جهت ادای توضیحاتی برابر مقررات دعوت شده است. یکی از متهمان این پرونده که در یکی از بانک‌های عامل مسئولیتی داشته است، تفهیم اتهام شده و قرار قانونی صادر شده است و هم اکنون با تودیع قرار وثیقه آزاد است. هر دو پرونده در ناحیه ۲۸ بوده در حال رسیدگی است و در وقت مقتضی اطلاع رسانی لازم انجام می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.