کارشناس حوزه زنان و خانواده آموزش‌های قبل از ازدواج زوجین را لازم و ضروری دانست و تاکید کرد: آموزش‌ها و مهارت‌های زندگی باید در مراحل پیش از ازدواج و دوران تحصیل نیز گنجانده شود.

 آموزش مهارت‌های زندگی در دوران تحصیل ضروری است

بتول گلزاری گفت: بسیاری از مشکلاتی که امروزه در خانواده ها و در بین زوج های جوان مشاهده می کنیم ناشی از نبود آگاهی و عدم دریافت آموزش های لازم است.

وی افزود: برای مثال یکی از مواردی که بانوان از فرزندآوری هراس دارند برای این است که موضوع مادری به آنها آموزش داده نشده و آنانبا وجود اینکه مادری یک امر فطری است اما مهارت های آن را بلد نیستند و برای همین مادری از نظر آنان امری سخت تلقی می شود.

گلزاری با بیان اینکه عده ای از بانوان نیز به این علت که فکر می‌کنند وقتی فرزند به دنیا بیاید توجه همسر به آنها کم می شود از فرزندآوری سر باز می‌زنند، اظهار داشت: زنان به این موضوع می اندیشند که ممکن است همسرشان به فرزند بیشتر از مادر توجه کند؛ اینکه این موضوع درست است یا خیر، باید در آموزش هایی که به مردان داده می شود، مطرح شود، باید قبل از ازدواج یا حتی در دوران تحصیل این موارد به پسری که می خواهد در آینده مسئولیت خانواده را بر عهده بگیرد، آموزش داده شود.

کارشناس حوزه زنان و خانواده با بیان اینکه حدود چهار سال است که آموزش هایی از جمله آموزش‌های روانشناسی، احکام، مباحث اخلاق اسلامی و حقوق برای زوجین پیش از ازدواج اجباری شده است، تاکید کرد: این آموزش ها برای افرادی است که می خواهند ازدواج کنند و در زمان حضور آقا و خانم برای آزمایش خون به آنها ارائه می شود اما این آموزش ها هم اگرچه لازم وضروری است اما کافی نیست.

وی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت برای ارائه این آموزش ها باید همکاری و هم افزایی داشته باشند؛ اظهار داشت: زمانی که زوج های جوان برای مشاوره به ما مراجعه می کنند متوجه می شویم که بسیاری از اختلاف نظرها ناشی از نداشتن آگاهی است و با اندک آموزش این افراد می توانند از بروز بسیاری اختلافات جلوگیری کرده و زندگی شاد و هدفمندی را تجربه کنند.

گلزاری با اشاره به اینکه بسیاری از مراجعان ما افرادی بودند که در سایر کشورها از جمله سوئد و کانادا زندگی می کردند، خاطر نشان کرد: این افراد اذعان می کنند که در مدارس کشورهای غربی و توسعه یافته نیز آموزش و مهارت های ارتباطی ارائه می شود تا نظم اجتماعی از سوی شهروندان در بزرگسالی رعایت شود اما ارائه آموزش های همسرداری و خانواده در آن کشورها نیز کمرنگ است؛ چه خوب است که کشور ما به منظور تضمین تحکیم خانواده، شروع کننده این نوع آموزشها از دوره های جوانی باشد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.