رئیس کل دادگستری خوزستان گفت: در ۹ ماهه سال جاری، ۲۰۰ پرونده قصاص نفس با دریافت رضایت از اولیای دم در شوراهای حل اختلاف استان به صلح و سازش ختم شد.

صلح و سازش ۲۰۰ پرونده قصاص نفس در خوزستان

به گزارش قدس آنلاین، علی دهقانی با اعلام این خبر گفت: خوزستان با برگزاری پویش‌های متعدد در مناسبت‌های مختلف از جمله اجرای پویش «به عشق امام رئوف می‌بخشم» توانسته رتبه اول را در زمینه صلح و سازش در میان سایر استان‌های کشور کسب کند.

وی افزود: در ۹ ماهه سال جاری نیز ۲۰۰ پرونده قصاص نفس با اخذ رضایت از اولیای دم در شوراهای حل اختلاف خوزستان به صلح و سازش ختم شد که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۶۰ فقره بوده، ۳۳۳ درصد پیشرفت داشته است.

دهقانی در این خصوص گفت: نظام حقوقی اسلام با وجود پذیرش حق قصاص در جرایم علیه تمامیت جسمانی اشخاص، بر عفو و گذشت نیز تاکید کرده و آن را بر اجرای قصاص و انتقام از قاتل مقدم دانسته است که نشان از رأفت دین اسلام و اهمیت جان انسان‌ها دارد.

وی ادامه داد: در همین راستا نهادهای متعددی به صورت رسمی و غیررسمی در کشور فعالیت می‌کنند تا بتوانند با اخذ رضایت از خانواده مقتولان، به نجات بزهکارانی که دوران محکومیت عمومی خود را گذرانده و از کرده خویش پشیمان هستند، کمک کنند تا زندگی دوباره‌ای داشته باشند.

رئیس کل دادگستری خوزستان افزود: یکی از این نهادها شوراهای حل اختلاف هستند که با کمک صلح‌یاران، معتمدان، شیوخ و بزرگان طوایف نقش مؤثر و قابل توجهی در گرفتن رضایت اولیای دم دارند.

وی ادامه داد: کارگروه مشترک اداره کل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی از دیگر نهادهای فعال در این زمینه است که با شناسایی محکومانی که در سال‌های پایانی دوران محکومیت عمومی خود قرار دارند، تلاش می‌کنند با فراهم کردن زمینه اخذ رضایت از شکات، به عفو آنان کمک کنند.

دهقانی گفت: راه‌اندازی پویش‌های صلح و سازش در سال‌های اخیر، نتایج مؤثری در خصوص صلح و سازش میان صاحبان نزاع داشته است. همچنین تأسیس شعب صلح و سازش در زندان‌ها و کارگروه مشترک این اداره با شورای حل اختلاف، نتایج قابل توجهی در بر داشته که همگی این اقدامات قابل تحسین است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.