مدیر کل امور مالیاتی خراسان رضوی درباره مبارزه با فرار مالیاتی و شرکت‌های صوری در استان خراسان رضوی گفت: با توجه به هوشمندسازی، درصد فرار مالیاتی جزئی خواهد بود. 

هوشمندسازی راهکار مقابله با فرار مالیاتی

به گزارش قدس خراسان، داشتن درآمد پایدار یکی از نقاط قوت هر دولتی است که براساس آن می‌تواند با برنامه‌ریزی به سمت اجرای برنامه‌های زیرساختی برود.

مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی در این باره در گفت‌وگو با قدس خراسان عنوان کرد: این اداره کل به سمت افزایش مالیات نرفته است بلکه براساس عدالت مالیاتی به شکل متمرکز و هوشمند به دنبال رصد درآمدها رفته تا درآمد پایدار را از طریق دریافت مالیات برای استان رقم بزنیم.

شاکررضا مریدی ادامه داد: با تحقق مالیات عدالت‌محور نقش تحریم در کشور کمرنگ‌تر می‌شود و به جای درآمد از فروش نفت به سمت درآمد پایدار از مالیات که یک منبع داخلی است حرکت می‌کنیم تا بتوانیم از تولید ناخالص ملی درصدی که در چارچوب قانون مشمول مالیاتی است به عنوان درآمد پایدار بدست بیاوریم.

وی یکی از اقدام‌های مهم سازمان امور مالیاتی استان را برخورد با شرکت‌های صوری و کاغذی دانست و عنوان کرد: در یکی دو سال گذشته درصد دریافت مالیات افزایش یافته است. پیش‌تر این ایراد گرفته می‌شد که درآمد از طریق درآمدهای نفتی است و اداره مالیات نسبت به اتفاق‌های مالی خنثی است، در دو سال اخیر در پاسخ به این نقد، اقدام‌های سازنده و برنامه‌ریزی شده‌ای را آغاز کرده‌ایم که از جمله این موارد برخورد با شرکت‌های صوری و کاغذی و فرارهای مالیاتی است.

هوشمندسازی راهکار مقابله با فرار مالیاتی

مدیر کل امور مالیاتی خراسان رضوی درباره مبارزه با فرار مالیاتی و شرکت‌های صوری در استان خراسان رضوی اظهار کرد: در راستای هدف سازمان امور مالیاتی در مبارزه با فرار مالیاتی و شرکت‌های صوری تاکنون ۱۴۲ مورد شرکت صوری و کاغذی در استان شناسایی کرده‌ایم که گردش مالی بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان داشته‌اند که از این شرکت‌ها هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان مالیات مطالبه کرده‌ایم و پیگیر قطعیت و وصول آن هستیم بنابراین این قول را می‌دهیم با توجه به هوشمندسازی، درصد فرار مالیاتی جزئی خواهد بود. 

مریدی در توضیح دریافت مالیات در خراسان رضوی گفت: استان ما در کشور در ۹ ماه ابتدای امسال رتبه یک مبارزه با فرار مالیاتی را دارد و به این منظور یک اداره در سازمان امور مالیاتی خراسان رضوی به شناسایی فرارهای مالیاتی اختصاص داده‌ایم و سامانه ۱۵۲۶ به صورت ۲۴ساعته در وقت اداری کارشناس پاسخگو موارد اعلامی را بررسی می‌کند و در ساعت غیراداری به صورت گزارش‌های مردمی ضبط و پیگیری می‌شود. 

مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی در تشریح رصد با دقت بالای موارد مالیاتی گفت: در بعضی موارد دستگاه‌های کارتخوانی شناسایی شده که خود دستگاه کارتخوان به اسم صاحب مغازه بوده اما به حساب شخص دیگری متصل بوده یا شخصی ورودی وجه نداشته اما ملک یا وسیله‌ای به او منتقل شده این موارد هم در حال رصد است تا مشخص شود این انتقال آیا به دلیل فرار مالیاتی رخ داده یا خیر؟ این سازمان حتی در شناسایی انتقال رمزارزها در حال رایزنی با دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه پیام‌نور مشهد است تا سیستمی برای شناسایی فرار مالیاتی از طریق رمزارزها طراحی شود، بنابراین باید گفت کنترل موارد مالیاتی به دقت در حال انجام است و در برخوردهای مالیاتی همه اشخاص و اصناف یکسان هستند. برای ما تفاوتی ندارد که در چه صنفی این اتفاق می‌افتد، شناسایی فرار مالیاتی از برنامه‌های جدی این سازمان است.

مریدی در ادامه عنوان کرد: صرفاً در مواردی که مطابق مقررات برگ تشخیص مالیاتی صادر و بعد از طی مراحل دادرسی به قطعیت رسیده باشد چنانچه مالیات در مهلت مقرر پرداخت و یا تقسیط پرداخت آن صورت نگیرد همانند سایر مؤدیان از طریق عملیات اجرایی از جمله مسدودیت حساب بانکی صورت خواهد گرفت.

به گفته وی در بحث اخذ مالیات جانمایی یا محل درآمدزایی مهم نیست و مالیات بر درآمد لحاظ می‌شود. 

ارائه مشاوره رایگان به مؤدیان مالیاتی

مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی به پاسخ‌گویی به ابهام‌ها، پرسش‌ها و راهنمایی مؤدیان مالیاتی به صورت رایگان تأکید کرد و گفت: همه اداره‌های کل مکلف به ارائه مشاوره رایگان به مؤدیان مالیاتی هستند و علاوه بر مشهد در شهرهای سبزوار، نیشابور و تربت حیدریه اتاق مشاوره طراحی شده و یک کارشناس در این محل‌ها اقدام به راهنمایی مؤدیان مالیاتی می‌کند. حتی در سامانه‌های امور مالیاتی و درگاه سازمان امور مالیاتی هم این پاسخ‌گویی دیده شده و هیچ محدودیتی در ارائه مشاوره وجود ندارد و باید گفت خراسان رضوی در کشور رتبه یک آموزش مؤدیان مالیاتی را دارد، بنابراین مؤدیان مالیاتی بدانند شرکت‌های مشاوره مالیاتی برای کاهش مالیات کارایی ندارند چون اگر این شرکت‌ها واقعی باشند از طریق ما مورد رصد قرار می‌گیرند و در قبال اقدام‌های خود باید پاسخگو باشند. 

وی افزود: چنانچه در خصوص مالیات تشخیصی مؤدی اختلاف داشته باشد مطابق با مقررات در مرحله ۲۳۸قانون مالیات های مستقیم توسط رئیس امور مالیاتی بررسی شده و چنانچه رفع نشد پرونده به مرکز دادرسی مالیاتی که مستقل از اداره کل امور مالیاتی است ارجاع می شود و در سامانه مؤدیان مالیاتی صفر تا صد سامانه در اختیار خود مؤدی است و امور تسهیل شده و در این سامانه تکالیف تکراری حذف شده است. 

مریدی تحقق جلوگیری از فرارهای مالیاتی را مهم دانست و عنوان کرد: یکی از موارد مهم حرکت به سمت مؤدیانی است که فاقد پرونده هستند و در زمینه فرار مالیاتی، فعالیت دارند. در سال گذشته در مورد مشاغل استان خراسان رضوی ۳۹۴هزار مؤدی داشته ایم که بیش از ۳۰۰هزار نفر از این مؤدیان از ظرفیت تبصره ماده۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم استفاده کرده اند و مالیات آن ها قطعی شده است. حدود ۹۴هزار مؤدی هم اظهارنامه تسلیم کرده اند که بعضی از این اظهارنامه ها مورد تأیید سازمان امورمالیاتی قرار گرفته و الباقی آن در دست رسیدگی است.

مریدی ادامه داد: این اتفاق نشان می‌دهد دیدگاه سازمان مالیات مؤدی‌محوری است. مطابق ماده ۴قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان اصل بر صحت اطلاعات ثبت شده توسط مؤدیان مالیاتی است که سامانه مؤدیان در راستای شفافیت اقتصادی و حذف تکالیف متعدد مؤدیان مالیاتی و در نتیجه تسهیل امورمالیاتی است.

سازمان امور مالیاتی با کسبه خرد، کسبه شناسنامه‌دار و همه فعالان اقتصادی چه بخش حقیقی و چه بخش حقوقی که در راستای قانون شفافیت عمل می‌کنند بدون رسیدگی پرونده‌اش را مورد بررسی قرار می‌دهد.

افزایش سقف توافق مالیاتی در تبصره ماده ۱۰۰

وی با توجه به گردش مالی بالای بعضی از کسبه عنوان کرد: در حال حاضر سقف بدون رسیدگی مالیات در تبصره ۱۰۰ معادل ۶ میلیارد و ۷۲۰میلیون تومان است که این عدد در سال آینده با توجه به لایحه بودجه برای توافق مالیاتی به ۱۸ میلیارد تومان افزایش یافته است. به عبارت دیگر اشخاص حقیقی در تمامی مشاغل در سال آینده با سقف درآمدی ۱۸میلیارد تومان در سال در چرخه تبصره ۱۰۰ قرار می‌گیرند که همان توافق اصناف و اتحادیه ها با سازمان امور مالیاتی کشور است. افزایش این عدد نشان می‌دهد سازمان امور مالیاتی به سمت تحقق عدالت در دریافت مالیات در حرکت است تا مؤدیان مالیاتی کمترین مشکل را داشته باشند.

مریدی درباره مالیات بر خانه‌های خالی در استان گفت: خانه‌های خالی طبق ماده ۵۴ مکرر اصلاحی و اجرای تبصره ۷ ماده ۱۶۹ مکرر سازمان مسکن و شهرسازی در استان مورد بررسی قرار می‌گیرند و اداره کل راه و شهرسازی استان مکلف به ارائه فهرست خانه‌های خالی است. خوشبختانه سازمان امور مالیاتی پیش از اینکه سازمان مسکن و شهرسازی اسامی را اعلام کند سامانه محاسبه مالیات خانه‌های خالی به صورت هوشمند را بدون دخالت اپراتور طراحی کرده و منتظر ارائه آمار از راه و شهرسازی هستیم.

مالیات بر درآمد اینفلوئنسرها و بلاگرهای استان

مدیر کل امور مالیاتی خراسان رضوی درباره محاسبه مالیات برای اینفلوئنسرها و بلاگرها در خراسان رضوی عنوان کرد: دریافت مالیات از این افراد به صورت متمرکز در تهران انجام می‌شود و دفتر مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی کشور در حال رصد این موضوع است و اگر مورد خاصی در هر استانی باشد به سازمان مالیاتی استان مربوطه ارسال و سپس رسیدگی می‌شود و تاکنون مورد خاصی به سازمان امور مالیاتی خراسان رضوی ابلاغ نشده است. 

وی تشریح کرد: در راستای اهداف سازمان به دنبال ارائه میز خدمت در محل‌هایی نظیر اتاق اصناف و اتاق بازرگانی و شهرک‌های صنعتی هستیم تا هر چه بهتر بتوانیم موارد مالیاتی را اطلاع‌رسانی و شفافیت در راستای عدالت مالیاتی داشته باشیم. به عنوان مثال مالیات بر ارزش افزوده ۹ درصد است؛ ۴ درصد مالیات، ۴ درصد عوارض و یک درصد مالیات سلامت است که ۵ درصد سهم استان و ۴ درصد به حساب خزانه واریز می‌شود. سال گذشته در ۹ ماه‌ ابتدای سال ۲ هزار و ۵۲۰ میلیارد تومان به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌ها واریز کردیم و امسال ۳ هزار و ۵۸۰ میلیارد تومان به حساب آن‌ها واریز شده که نشانه فعالیت مؤدیان مالیاتی است و نشان می‌دهد نسبت به سال گذشته ۴۲ درصد رشد داشته‌ایم بنابراین در حال رایزنی هستیم تا این مبلغ واریزی به پروژه‌هایی برسد که مؤدیان مالیاتی در زندگی خود احساس کنند تا ترغیب بیشتری در پرداخت مالیات عادلانه در استان صورت بگیرد. 

مریدی تصریح کرد: یکی از عوامل موفقیت سایر کشورها وجود درآمدهای پایدار است. هر کشوری براساس درآمد پایدار برنامه‌ریزی می‌کند و یکی از درآمدهای پایدار که در هر کشوری حرف نخست را می‌زند مالیات در چارچوب عدالت است. در دو سال گذشته با استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و جوانان کشور سامانه وصول مالیات به صورت هدفمند و هوشمندانه طراحی شده تا بتوانیم در چارچوب همین سامانه براساس شفافیت درآمدهای پایدار را برای دولت از استان محقق کنیم و براساس آماری که امسال سخنگوی دولت اعلام کرد در ۶ ماه نخست بیش از ۵۲ درصد درآمدهای دولت از طریق مالیات محقق شده است. 

مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی در پایان به فواید تحقق درآمد پایدار اشاره کرد و گفت: اگر بتوانیم به سمت و سویی حرکت کنیم که هزینه‌های جاری دولت را با مالیات عادلانه پوشش دهیم شک نکنیم دولت می‌تواند در خصوص سایر درآمدها از جمله فروش نفت و بقیه فعالیت‌ها در بحث سرمایه‌گذاری و زیرساخت‌ها استفاده کند که یکی از موارد رشد تولید و توسعه سرمایه‌گذاری دولت است بنابراین نقش مالیات حساس است و اینجا نشان می‌دهد مالیات نقش اساسی دارد و امیدواریم بتوانیم در راستای دریافت مالیات عدالت‌محور رویه موفقی در استان ارائه دهیم.

خبرنگار: طاهره فجر داودلی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.