عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت برای تامین منابع لازم برای همسان سازی حقوق بازنشستگان در بودجه ۱۴۰۳ پیشنهاد افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده را مطرح کرده است.

دولت برای تامین منابع همسان سازی حقوق بازنشستگان پیشنهاد افزایش مالیات بر ارزش افزوده را داد

عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره اهمیت جلوگیری از تصویب افزایش مالیات بر ارزش افزوده پرداخت و گفت: طبیعتا این افزایش منجر به بروز تورم در جامعه خواهد شد.

حجت الاسلام حسن نوروزی عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار قدس، درباره عواقب افزایش مالیات بر ارزش افزوده گفت: دولت برای تامین منابع لازم برای همسان سازی حقوق بازنشستگان در بودجه ۱۴۰۳ پیشنهاد افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده را مطرح کرده است.

وی در ادامه بیان کرد: دولت می توانست از منابع درآمدی دیگر مثل درآمد شهرداری ها  و شناسایی فرارهای مالیاتی و بستن مجراهای فساد، برای تامین منابع لازم برای همسان سازی حقوق بازنشستگان استفاده کند تا اینکه مالیات بر ارزش افزوده را افزایش دهد.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: این افزایش مالیات تاثیر تورمی را بر بازار خواهد داشت و بیشترین فشار آن نیز به اقشار ضعیف و محروم جامعه وارد خواهد شد.

نماینده رباط کریم در مجلس بیان کرد: افزایش مالیات بر ارزش افزوده بر قیمت کلیه کالاها و خدمات در جامعه تاثیر می گذارد و تقاضا را در جامعه کاهش می دهد. این افزایش مالیات بر ارزش افزوده رکود اقتصادی حاکم بر جامعه را بیشتر می کند.

نوروزی ادامه داد: وقتی قیمت کالاها بالاتر برود در این شرایط که بر مردم فشار زیادی وارد است، مصرف کاهش می یابد و کاهش مصرف تاثیر منفی بر رشد اقتصادی خواهد داشت و با وجود حاکم بودن تورم بالا در جامعه این امر تاثیر خیلی بیشتری بر مردم ضعیف وارد می کند.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس ادامه داد: تولید کننده با این افزایش برای جبران ضرر خود این بار را بر دوش مصرف کننده می اندازد و مصرف کننده در این شرایط فشار مضاعفی را متحمل می شود.
وی با بیان اینکه این افزایش به یکبار یک موج تورمی در جامعه ایجاد خواهد کرد گفت: اگر مالیات تولید همچنان بالا بماند و نرخ مالیات بر ارزش افزوده افزایش پیدا کند، مشاغل ممکن است با بار مالی بیشتری مواجه شوند.

این نماینده مجلس یازدهم با اشاره به اینکه با وجود مخالفت‌های کاملا کارشناسی و مخالفت تعداد زیادی از نمایندگان با افزایش مالیات بر ارزش افزوده اما این موضوع با اسرار دولت در مجلس به تصویب رسید که اثرات منفی بر تولید و سرمایه‌گذاری مولد دارد، گفت: این وضعیت می‌تواند سرمایه‌گذاری ها و برنامه‌های توسعه ای را متوقف کند و بهره‌وری کلی را نیز مختل کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.